Permalänk
Medlem

Tips på minnen till ett Asus A8N-E

Hej!

Ska köpa lite nya datordelar och har lite funderingar angående detta.

Moderkort: Asus A8N-E
CPU: AMD Athlon64 Venice 3000+ eller 3200+
Minne: Corsair Value Select 2x512Mb PC3200 CL2.5 eller Corsair TWINX1024-3200C2 2x512Mb PC3200 CL2

Vad rekommenderar ni för cpu av de två?

Om jag väljer de billigare value-minnena, går det klocka upp cpu:n till minst 2,4 GHz då? Eller krävs det bättre minnen, bättre timings?
Funkar corsairs minnen bra ihop med asus-moderkortet?

Alla tips välkomnas

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Re: Tips på minnen till ett Asus A8N-E

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz

Om jag väljer de billigare value-minnena, går det klocka upp cpu:n till minst 2,4 GHz då? Eller krävs det bättre minnen, bättre timings?
Funkar corsairs minnen bra ihop med asus-moderkortet?

Alla tips välkomnas [/B]

Kör min 3000+ på 2.4Ghz ,minnen på 221Mhz.

Alltså du får ställa ner ration till DDR333 om du köper valueminnen.

Kan rekommendera Kingston value ram , funkar klockrent på min.

Visa signatur

ASrock B650M Pro RS WIFI | Ryzen 5 7600 | 32GB Corsair DDR5 6000MHz| Kingston KC3000 M.2 Gen 4 | ASUS Prime AP201 White | be quiet! BN301 500 W | be quiet! Pure Rock Slim 2| Audioengine A5 | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk

Du kan ta vilket som. Kommer inte märka nån skillnad. Men ta göra en 3200+ om du har råd med en sådan. Skadar inte

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tips på minnen till ett Asus A8N-E

Citat:

Ursprungligen inskrivet av natal
Kör min 3000+ på 2.4Ghz ,minnen på 221Mhz.

Alltså du får ställa ner ration till DDR333 om du köper valueminnen.

Kan rekommendera Kingston value ram , funkar klockrent på min.

Nu har jag köpt datorn. Blev en 3000+ och corsairs value select.

Har dock lite frågor angåeende överklockningen av processorn.
1. På mitt moderkort, Asus A8N-E, finns ingen inställning om FSB-DRAM, motsvaras det av minnesinställningen där man kan ta ddr400/333 t.ex.? Då blir väl devidern 166/200=0,83 i detta fallet eftersom det är pc3200-minnen, 400 MHz (200 MHz utan ddr). Så om jag ställer in 280 MHz på fsb:n/HTT:n och har ddr333 får jag då 280*(166/200)=232,4 MHz på minnena?

2. När jag ställde in FSB/HTT: 240, multiplier: 4x och ddr333 på minnena visar cpu-z i windows bara 1,75 GHz och 160 MHz på minnena. Verkar ju lite skumt.

Är det nåt jag har glömt?

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk

3000+ klockar mer, men om du inte ska klocka så jätte mycket och med ett asus så kan du nog ta en 3200+

Permalänk

Du kan ju låsa minnena på 200 Mhz, så dom alltid går i 200Mhz oavsett FSB.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite mer och kommit fram till följande:

1. Kommit upp i 235 MHz i FSB när jag kört allt default, 235x9=2115 MHz, HHT multiplier=5, ddr400 (200 MHz). Som jag fattar det har jag alltså kört mina budgetminnen i 470 MHz?

2. För att öka hastigheten ytterligare måste jag sänka frekvensen på minnena till 166 MHz (ddr333). Då kommer jag bara upp till 230 MHz FSB, 5x HTT, (230x(166/200)=191 MHz på minnena). När jag ökar fsb:n mer vill den inte boota ordentligt. Vid FSB=240 måste jag reseta 2 ggr innan jag kommer in i windows med 194x9=1743 MHz och 159 MHz på minnena, helskumma värden. Även testat att sänka HTT multipeln till 4x och 3x med samma resultat. Nåt tips på hur jag går vidare?

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk

På mitt kort är orginalinställningen att minnet ska vara LÅST på den frekvens som är programmerad i minnest SPD. Har du kollat så det inte är så även på ditt kort.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henry Rollins II
På mitt kort är orginalinställningen att minnet ska vara LÅST på den frekvens som är programmerad i minnest SPD. Har du kollat så det inte är så även på ditt kort.

Jag kan välja ddr400, men frågan är om det verkligen blir låst på den frekvensen då. För när jag ökar fsb:n så ökar jag ju minnet också. Kör jag fsb=220 får minnet den frekvensen också enligt cpu-z även fast jag har valt "ddr400=200 MHz" i bios.

Efter mer test kom jag förbi 235x9 genom att sänka minnet till ddr266, då kunde jag öka fsb till 278 innan det tog stopp, htt multiplier=3, 278x9=2502 MHz. Minnet kördes då i 185 MHz, blev 179 MHz enligt cpu-z.

När jag ökade fsb:n mer efter detta bootade den inte, testade att öka vcore till 1,5 V utan framgång. Vågade inte öka mer sen, 1,55 V max på mitt moderkort. Tror ni att det skulle hjälpa att kräma på max i vcore för att fortsätta klocka?

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk

Öka på du. 1.55 är väl inte mycket....?

Första gången du testa kom du ju upp i minnes frekvens 235 Mhz. Tror inte vanliga OEM eller value minnen fixar det hursomhelst. Den kanske var låst då iallafall.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

ja har låst mitt minne på 200 o min fsb är nu på 270 om ja inte minns fel

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
ja har låst mitt minne på 200 o min fsb är nu på 270 om ja inte minns fel

Känns väldigt konstigt om det skulle stämma eftersom minnet går efter fsb:n.

När jag kör utan minnesdeviders, ddr400, kan jag max ha fsb=238 MHz, står 238 MHz på i cpu-z under frequency, så jag antar att minnet kör i den hastigheten fast det verkar lite osannolikt med mina corsair value ram.

Med deviders:
ddr333: fsb=234, över detta går inte av nån konstig anledning. Testat maxa vcore och vmem, 1,5V och 2,8V utan framgång.

ddr266: fsb=280 med default spänning, fsb=285 med vcore=1,55V och vmem=2,8V.

Det jag inte fattar är varför jag inte kan öka mer i fsb när jag kör på ddr333, max 234 MHz.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Sant men man kan låsa minnena i en hastighet och då höjs inte minnenas klockfrekvens Detta gör ja bara för att mitt minne inte tåler o klockas, annars hade ja givetvis klockat de..

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
Sant men man kan låsa minnena i en hastighet och då höjs inte minnenas klockfrekvens Detta gör ja bara för att mitt minne inte tåler o klockas, annars hade ja givetvis klockat de..

Ok, du får gärna berätta hur du gör det. Såg att du hade samma moderkort som jag.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz
Ok, du får gärna berätta hur du gör det. Såg att du hade samma moderkort som jag.

Lite offtopic. Jag funderar på att köpa ett sådant moderkort (A8N-E) just nu men jag undrar vad max vmem är? Jag behöver åtminstonde 2.9-3.0 Volt.

Permalänk
Medlem

Ja tror inte de orkar riktigt så mycke;) isf me ddr-booster

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Lite offtopic. Jag funderar på att köpa ett sådant moderkort (A8N-E) just nu men jag undrar vad max vmem är? Jag behöver åtminstonde 2.9-3.0 Volt.

Max vmem är 3.00V.

Nu kör jag 235x9=2115 MHz, 4x HTT, ddr400.

Körs verkligen minnet i 235 MHz som bilden visar? Jag har ju bara ett par billiga budgetminnen, Corsair Value Select, pc3200.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Avstängd

fel i programmet eller så gör de 235...

läs också tråden överklocka lagomt.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=45097...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nocz
Max vmem är 3.00V.

Nu kör jag 235x9=2115 MHz, 4x HTT, ddr400.

Körs verkligen minnet i 235 MHz som bilden visar? Jag har ju bara ett par billiga budgetminnen, Corsair Value Select, pc3200.

Ja 3.0 Volt på minnena räcker fint för mig så jag beställde ett och fick det i går. Jag ska montera det så fort jag hinner under helgen. Jag har ett par Crusial Ballistix PC4000 som jag körde i 260 mhz 24/7 på 2.9 Volt på mitt DFI NF3 Ultra-D så jag hoppas att det ska funka lika bra på A8N-E. Kortet ser i alla fall fint ut när det ligger i kartongen.

Permalänk
Medlem

Såg idag att jag hade ett ECC-minne. Kan det påverka mina halvskumma resultat? Ska nog testa utan ECC-minnet och se om det blir bättre.
Det är dessa minnen jag köpt: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDRCV400

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Med Corsair TWINX2048-3200C2 kan du bara ha 2st moduler i så du kan alltså inte uppgradera till 4gb. Så stod det i manualen i alla fall.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2048TWX400C2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sallex
Med Corsair TWINX2048-3200C2 kan du bara ha 2st moduler i så du kan alltså inte uppgradera till 4gb. Så stod det i manualen i alla fall.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2048TWX400C2

Nu var det ju inte de minnena som jag hade som du länkade till ovan. Tydligen går det bra att blanda ECC-minnen och vanliga utan. Det ska väl inte vara ECC på de minnena jag köpt? Har för mig att de är dyrare minnen som används främst i servrar, felkorrigering. Vet inte om jag ska skicka tillbaka det ena och begära ett nytt utan ECC.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk

Nej det är inte ECC på dom där minnena, antingen visar ditt program fel(mest troligt) eller oxo har du andra minnen. ECC minnen som inte är registered är mycket mycket ovanliga, och helt garanterat superdyra. Och registered har du ju inte, skulle inte boota om du hade såna i.

Och nu har jag dessutom själv ett par Valueselect i burken, som jag köpte billigt från usa. Dock 2 x 1 Gb. Har forskat mer kring dem och tvärtemot vad många hävdar här så verkar ju Corsair's Valueram vara riktigt bra. Dom gillar inte hög volt, max 2.85, och inte snabba timings, men däremot kan dom klockas till helt vansinniga frekvenser. Läste en tråd på ett annat forum där någon pressade upp sina 1Gb Value select till 290 Mhz (=ddr580 pc4600).

Visa signatur

Min data är bättre än din data.