Permalänk
Medlem

Travelmate vs. Aspiron

Jag ska köpa en bärbar, och är ute efter mängder av saker. Spelprestanda är mycket viktigt, då detta kommer bli min enda dator framöver. Jag har alldelles för många variabler att jämföra - så snälla, hjälp mig fatta ett beslut. Era helt subjektiva åsikter mottages tacksamt.

Jag har två alternativ; Aspire 5024 samt Travelmate 8104

Jag har en lista på saker som skiljer mellan de båda, och fördelar de har;

Travelmate     Aspire

2.8kg         3.1kg
2Ghz PM      1.8Ghz Turion-64
+1 timme     Crystalbrite
Blåtand       Slot-in
DVI & VGA    
17 000:-     13 000:-

Jag vet att Aspire får högre poäng i 3DMark05 (200 poäng mer ungefär), vilket kan förklaras med Travelmatens lägre klockning på grafikminnet. Det går att klocka upp de sista femtio megahertzen - men är det säkert att köra med en längre tid?

Jag kan köpa en Aspire med 2GB RAM (snabbare ram än standard dessutom) och ändå betala en tusenlapp mindre än för Travelmate. Gör 2GB så mycket skillnad att det är värt det?

Jag tycker att Aspire har ett svampigt tangentbord, är det någon som känt på Travelmate och kan uttala sig om hur det känns?

Aspire's DVD-brännare har varit plågad av dåliga prestanda och defekta moduler - är det något jag borde väga in? Jag har alltså ingen annan brännare, så jag är beroende av att den fungerar bra i laptopen.

(det optimala vore att hitta en 2ghz turionmaskin med blåtand och crystalbrite; men ferrari är alldelles för dyr...)

EDIT. skrivit fel vikt på travelmate

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem

rättelse där TM8104 väger tyvärr inte 1.8kg.. snarare 2.86 kg

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Jag har en Travelmate, den har inget svampigt tangentbord iaf. Men visst kan det vara en individuell känsla, då jag tror det sitter samma tangentbord på bägge modellerna. Är nog bara storleken och utformningen som kan variera.

Annars får du ju se till dina behov, är den där procenten i spel mer värt än några tusen att lägga på tillbehör, kanske en ordentlig väska? Garantin finns ju alltid, så ifall dvd'n skulle strula så får de ju ersätta den tills det sitter en bra i. Kanske rent av höra ifall det finns möjlighet att sätta i en väl fungerande modell från början.
Framtidssäkerheten, ska du köra 64-bitars OS på den kanske? Eller applikationer som kan dra nytta av processortekniken?
Hoppas du finner svar.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

köp en acer 5024, eller om du nu har 17k att lägga på det, en dell 9300

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.