Min recension av Acer Travelmate 3002 (~130kB bilder)

Permalänk
Medlem

Min recension av Acer Travelmate 3002 (~130kB bilder)

Efter lite om och men bestämde jag mig för en Travelmate 3002. Nedan följer mina första tankar av min tre dagar gamla dator.

Specifikationer Processortyp Intel Pentium M 740 2MB cache Processorhastighet 1.7GHz Minne 512MB, max 2 GB Hårddiskstorlek 80GB 4200 rpm Skärmstorlek 12.1 tum, 1280x800px DVD±RW Extern via IEEE 1394 DVD+RW DL USB 3st USB 2.0 Firewire 1st IR 1st VGA 1st PC-Card 1st, type II Kortläsare Ja, 4-in-1 TV-utgång Nej Nätverk Ethernet 10/100/1000, IEEE 802.11a/b/g Acer SignalUp wireless Modem Ja Bluetooth Ja Batteri 1st 22W, 1st 53W Drifttid upp till 2h respektive 4.5h Dimensioner (BxDxH) 30x21x2,5-3,5 cm Vikt 1,46kg

Skärmen
En 12,1" WXGA mattskärm (inte CrystalBrite eller liknande). Upplösning är 1280x800 pixlar. En helt okej skärm, inget att klaga över.

Tangentbordet
Funkar bra, blir lite trångt borta vid åäö. Acer har valt att placera “Page up” och “Page down” precis vid piltangenterna, inte helt optimalt enligt mitt tycke. Förmodligen är det bara en vanesak. Ovanför Esc och F1 sitter fyra snabbknappar som man kan konfigurera efter eget behov. På långsidan sitter två bra knappar, en som aktiverar Bluetooth och en som aktiverar det trådlösa nätverket.

Touchpaden
Plattans storlek är ungefär 5x4 cm vilket duger. Tyvärr sitter det en scrollknapp mellan musknapparna, så de är i minsta laget.

Hårddisken
Hårddiskens hastighet är 4200rpm. En del tycker säkert att det är för slött, men det funkar för mig.

Nätverk:
Både det trådbundna och trådlösa fungerar bra, har inte kunnat göra några avståndstester av den trådlösa delen.

DVD
Det ingår en extern DVD-brännare som ansluts via firewire.

Ljud
Det finns två inbyggda högtalare av enklaste sort, inget man lyssnar på musik på direkt.

Oljud
En nackdel är den inbyggda fläkten som låter en del. Lyckligtvis går den inte igång så ofta. I övrigt är datorn nästan helt tyst, endast ett svagt susande ljud hörs från hårddisken hörs.

Batteri
Det medföljer två batterier, ett litet och ett stort. Det stora sticker ut knappt 2 cm på baksidan. Enligt specifikationerna är batteritiden 2 respektive 4,5 timmar vilket verkar stämma ganska bra. Det finns bra möjligheter att ställa in ljusstyrka, processorhastighet (low, medium, high, maximum), mm.

+
+ Liten
+ Lätt

±
± Extern DVD, för mig spelar det ingen roll då jag inte använder DVDn nämnvärt mycket.
± Kvaliteten? Jag har ingen erfarenhet av Acer sedan tidigare.

-
- Skärmen saknar ”clips”, istället nyper gångjärnen åt lite extra när locket stängs. Hur denna konstruktion fungerar om ett halvår blir intressant att se. Jag tror att det finns en risk att den blir som min Sony Ericsson Z600, dvs locket börjar glappa.
- Fläkten är något högljudd.

Slutsats
Efter att ha haft två ”vanliga” bärbara, är detta min första ultraportabla. För den som har tänkt sig att lira spel är det nog inte rätt val, men för mig som släpar runt på datorn varje dag är den hittills perfekt.

Bilder

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk

Mer sånt här skulle man vilja kunna hitta.

Perfekt recesion, fick svar på en del som jag undrat över, om bildskärmen hade blank/mattt yta och om det var 1 eller 2 batterier med.
många gånger kan det ju finnas olika modeller i olika utförande i olika länder, självklart kan det ju skilja i sverige oxå....

en fråga bara, behövs det någon extern strömmatning till dvd/cd enheten eller går den på datorn när man kör på batteri?

Mvh//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av camjo
- Skärmen saknar ”clips”, istället nyper gångjärnen åt lite extra när locket stängs. Hur denna konstruktion fungerar om ett halvår blir intressant att se. Jag tror att det finns en risk att den blir som min Sony Ericsson Z600, dvs locket börjar glappa.

Är det inte en magnet också, som håller skärmen nere?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thulle_hda
Mer sånt här skulle man vilja kunna hitta.

Perfekt recesion, fick svar på en del som jag undrat över, om bildskärmen hade blank/mattt yta och om det var 1 eller 2 batterier med.
många gånger kan det ju finnas olika modeller i olika utförande i olika länder, självklart kan det ju skilja i sverige oxå....

en fråga bara, behövs det någon extern strömmatning till dvd/cd enheten eller går den på datorn när man kör på batteri?

Mvh//Mattias

Tack, tack! Kan tillägga att jag köpte den på Dustin. Den exakta modellen är ACER TM 3002WTMI.
DVD-brännaren tar ström via firewirekabeln, och det är den stora kontakttypen i båda ändar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey

Är det inte en magnet också, som håller skärmen nere?

Tyvärr inte, i alla fall inte av det starkare slaget.

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

Camjo: Nu när du haft den lite till. använt den lite mera...
Märkt några nya för och nack-delar?

Överväger starkt den här, men hört en del om kvaliten på acer datorer, avskräcker lite :-/

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
Camjo: Nu när du haft den lite till. använt den lite mera...
Märkt några nya för och nack-delar?

Överväger starkt den här, men hört en del om kvaliten på acer datorer, avskräcker lite :-/

Jag är fortfarande nöjd. Med det stora batteriet, wlan igång, ljusstyrka och processorhastighet på lägsta kan man lätt använda datorn över fyra timmar. Jag har inte suttit med tidtagarur, men skulle tro att jag har kommit upp i över fem timmar.
Gör man något processorkrävande en längre tid i ett tyst rum störs man ganska mycket av fläkten som tyvärr låter en del.

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

läcker, men jag funderar ändå på en toshiba portege m300/r200.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av camjo
Jag är fortfarande nöjd. Med det stora batteriet, wlan igång, ljusstyrka och processorhastighet på lägsta kan man lätt använda datorn över fyra timmar. Jag har inte suttit med tidtagarur, men skulle tro att jag har kommit upp i över fem timmar.
Gör man något processorkrävande en längre tid i ett tyst rum störs man ganska mycket av fläkten som tyvärr låter en del.

Om du kör en DVD film. Är fläkten ofta igång, och hur länge håller batteriet då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Om du kör en DVD film. Är fläkten ofta igång, och hur länge håller batteriet då?

Vid DVD-film är fläkten igång konstant och vid XViD är den igång runt 90% av tiden (fläkten startar vid 50°C och stängs av vid 46°C). Har tyvärr inga batteritider att ge just nu.

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av camjo
Vid DVD-film är fläkten igång konstant och vid XViD är den igång runt 90% av tiden (fläkten startar vid 50°C och stängs av vid 46°C). Har tyvärr inga batteritider att ge just nu.

Tackar bra att veta.

Permalänk
Medlem

Har funderat på en 3002wtmi en längre tid nu men har aldrig riktigt kommit till skott. Läste någon stans att den blir varm under handlederna (vid sidorna om touchpaden), vilket skrämde mig. Har du märkt av något av det eller är problemet överdrivet? Om du har märkt det, hur varierar det beroende på vad man gör med datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tewmas
Har funderat på en 3002wtmi en längre tid nu men har aldrig riktigt kommit till skott. Läste någon stans att den blir varm under handlederna (vid sidorna om touchpaden), vilket skrämde mig. Har du märkt av något av det eller är problemet överdrivet? Om du har märkt det, hur varierar det beroende på vad man gör med datorn?

Det är absolut inget man störs av.
På vänster sida blir det lite varmare eftersom hårddisken sitter där. På högersida sitter pc-cardfacket, där märks ingen temperaturskillnad.

Visa signatur

ICQ# 3506317

Permalänk
Medlem

Blir tyvärr avskräckt när du säger att den låter mycket när man arbetar på den och kollar på film... illa!

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patbos
Blir tyvärr avskräckt när du säger att den låter mycket när man arbetar på den och kollar på film... illa!

jag var oxå i valet och kvalet av denna dator lr en dell x1, det vart en x1 för min del!
låter inge vidare att man ska behöva ha en fläkt som surrar, inge vidare om man sitter på en föreläsning ex
dell x1 är iaf mer lr mindre helt knäpptyst så på så sätt känns det skönt att jag valde den

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

problemet med x1 för mig är att jag behöver prestanda med... x1 erbjuder tyvärr inte det

Visa signatur

Mjölk är livet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markusw
jag var oxå i valet och kvalet av denna dator lr en dell x1, det vart en x1 för min del!
låter inge vidare att man ska behöva ha en fläkt som surrar, inge vidare om man sitter på en föreläsning ex
dell x1 är iaf mer lr mindre helt knäpptyst så på så sätt känns det skönt att jag valde den

Jag har oxå en 3002 wtmi.

Om du sitter på föreläsning med datorn så behöver du ju knappast ha CPU:n gå i fullfart.
bara att dra ner hastigheten på den lite grann, så hoppar fläkten aldrig igång.

Borde funka att göra likadant när man ska kolla på DVD, det kväver ju knappast heller att CPU:n går i full fart.

Det ingår programvara som gör att det är riktigt simpelt att dra ner hastigheten på CPU:n.

Permalänk

Ni som har använt den här ett tag nu, vad tycker ni är bäst, och vad irriterar ni er på? Det viktigaste för mig är att veta nackdelarna innan jag beställer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluttonous
Ni som har använt den här ett tag nu, vad tycker ni är bäst, och vad irriterar ni er på? Det viktigaste för mig är att veta nackdelarna innan jag beställer

Det är alldeles för dåligt med minne i 3002:an iom att det är delat med grafiken.
Jag har köpt en extra Gb-sticka till min, det gjorde en enorm skillnad.
Jag missade detta viktiga faktum när jag köpte den, och försökte sedan byta till storebror 3004, men det tyckte inte butiken jag hade köpt den från, "köpt är köpt" sa dom.
Och med den extra stickan hamnar man ju nästan på samma pris som storebror iaf....
DET var irriterande.

Det bästa är storleken och vikten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Det är alldeles för dåligt med minne i 3002:an iom att det är delat med grafiken.
Jag har köpt en extra Gb-sticka till min, det gjorde en enorm skillnad.
Jag missade detta viktiga faktum när jag köpte den, och försökte sedan byta till storebror 3004, men det tyckte inte butiken jag hade köpt den från, "köpt är köpt" sa dom.
Och med den extra stickan hamnar man ju nästan på samma pris som storebror iaf....
DET var irriterande.

Det bästa är storleken och vikten!

Kravet på minnesmängden beror väl helt på vad man ska ha den till? 512 duger alldeles utmärkt till filmtittande och kontorsarbeten.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Kravet på minnesmängden beror väl helt på vad man ska ha den till? 512 duger alldeles utmärkt till filmtittande och kontorsarbeten.

'

Allting är ju relativt förståss.

Man kan ju tänka såhär: XP (med Acer's alla små program) tar nästan 200Mb,
128 går ju åt till grafiken, då blir det ca. 180Mb över och om man då har ett par program öppna för att kanske klippa ihop ett skolarbete eller ngt liknande med lite texter och bilder, tja då är det slut på minnet...

Å så går det segt som kola.

Vid filmtittande OK, då behövs det nog inte mer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
'

Allting är ju relativt förståss.

Man kan ju tänka såhär: XP (med Acer's alla små program) tar nästan 200Mb,
128 går ju åt till grafiken, då blir det ca. 180Mb över och om man då har ett par program öppna för att kanske klippa ihop ett skolarbete eller ngt liknande med lite texter och bilder, tja då är det slut på minnet...

Å så går det segt som kola.

Vid filmtittande OK, då behövs det nog inte mer!

jag kör med 1280MB internminne på min X1 och då kan jag ha igång, MSN, partypoker, expektpoker, word o så nån webläsare utan bekymmer
processorn tror jag bara är på 1.1GHZ men mkt minne kompenserar för det!

Visa signatur

markus

Permalänk
Medlem

Finns det ingen möjlighet att ställa in i BIOS vid vilken temperatur som fläkten skall gå igång samt gå av? Går själv i funderingar kring en Acer TM 3004WTMI!

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Finns det ingen möjlighet att ställa in i BIOS vid vilken temperatur som fläkten skall gå igång samt gå av? Går själv i funderingar kring en Acer TM 3004WTMI!

Har tyvärr inte sett några sådana inställningar, inte mycket man kan göra i BIOS, ställa boot-ordningen, lägga in lösenord och några andra småinställningar bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Har tyvärr inte sett några sådana inställningar, inte mycket man kan göra i BIOS, ställa boot-ordningen, lägga in lösenord och några andra småinställningar bara.

Du och camjo (och ni andra som har denna dator), kan/vågar/vill någon undervolta den och se om det blir stor skillnad?
Info om hur: http://www.nordichardware.se/Guider/?page=1&skrivelse=374

I artikeln ovan sänker de processortemperaturen väldigt mycket, i och för sig en helt annan plattform, men principen är densamma. Lägre temperatur, mindre fläktljud och längre batteritid.

Permalänk
Medlem

Tänkte även fråga er om ni har testat att köra något annat operativsystem på maskinen än Windows XP?

Och framförallt är ni fortfarande nöjda med erat köp?

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Trevlig recension med bra info och bra bilder!
Intressant att se fler som skriver egna och lägger ut.
Vill man inte att DVD'n ska snurra så mycket o därmed spara in lite på batteritiden när man tittar på film, så kan man använda ett program som heter DVDIdle Pro. Det läser in en bit av filen till HD'n åt gågnen och spelar upp filmen därifrån istället. Eftersom HD'n kräver mindre ström än DVD'n för att snurra så blir resultatet att den blir tystare och DVD'n snurrar bara upp en kort stund en gång i kvarten för att läsa in data på HD'n.
Tummen upp!

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Tänkte även fråga er om ni har testat att köra något annat operativsystem på maskinen än Windows XP?

Och framförallt är ni fortfarande nöjda med erat köp?

Jag har haft stora problem med min maskin, den har varit på Acers serviceställe i Tyskland mer än den har varit hos mig.

Jag måste ändå säga att jag är ganska nöjd.
Acers support har varit bra, UPS kommer och hämtar/lämnar datorn vid dörren och sist jag ringde för att det krånglade bad jag om en ny maskin istället, vilket jag fick.
Den har än så länge fungerat utan bekymmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Jag har haft stora problem med min maskin, den har varit på Acers serviceställe i Tyskland mer än den har varit hos mig.

Jag måste ändå säga att jag är ganska nöjd.
Acers support har varit bra, UPS kommer och hämtar/lämnar datorn vid dörren och sist jag ringde för att det krånglade bad jag om en ny maskin istället, vilket jag fick.
Den har än så länge fungerat utan bekymmer.

Då vill jag passa på att fråga, har du någon extra försäkring eller liknande eller är det servicen som ges på alla sådana datorer som säljs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Då vill jag passa på att fråga, har du någon extra försäkring eller liknande eller är det servicen som ges på alla sådana datorer som säljs?

Ingen extra försäkring.
Bara "garantin" som följer med produkten.

Permalänk
Medlem

Vad är det som strulat för dig?

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.