Permalänk
Medlem

farliga temperaturer

hej!

undrar om nån kan hjälpa mig. jag vill ha ett program som håller koll på temperaturerna i datorn och som kan stänga av den om det blir för varmt. jag använder fanspeed som kan pipa, visa ett meddelande eller köra ett program om det blir för varmt.

så vet någon om nåt bra program? alternativt ett sätt att stänga av datorn m h a en kommandorad.

tack!

Permalänk
Medlem

motherboard monitor

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Det finns i bios

Permalänk
Medlem

Bios är väl inte på i tex. windows?

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Medlem

ITE Smartguardian

Visa signatur

heh..

Permalänk
Medlem

Motherboard monitor tycker jag fungerar perfekt.!

Permalänk
Medlem

det ska jag prova, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulan
Bios är väl inte på i tex. windows?

I bios finns inbyggd avstängningsgräns för cpu temp. När cpu:n paserar t ex 75 börjar den innbyggda chassi högtalaren pipa och när cpu:n paserar 85 stängs datorn av.

Permalänk
Medlem

Exakta temperaturer varierar beroende på BIOS, men om ditt BIOS har stöd för att stänga av ifall den blir för varm så fungerar det även om du kommit in i Windows.

Ett kommando så du kan stänga av datorn via kommandorad är shutdown. Om du vill stänga ner den direkt utan någon varning bör detta fungera:

shutdown -s -t 0 -f

Jag har själv inte testat hur det fungerar med den här kommandoraden, men enligt vad jag läste i shutdown-hjälpen borde det stämma.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mulan
Bios är väl inte på i tex. windows?

Ska bara tilllägga en sak. Om bios inte skulle var igång när windows är igång kommer din dator stänga av sig. FSB och alla andra viktiga instälningar kommer ju att försvinna.