Kabel mellan nätaggregat-moderkort 3-pin.

Permalänk
Medlem

Kabel mellan nätaggregat-moderkort 3-pin.

Har nyss fått en hem pc via jobbet, i denna är det ett Intel D955XBK moderkort. Två stycken 120mm chassifläktar är monterade och inkopplade på moderkortet via 3-pins kontakterna. På en av dessa 3-pin (chassifan) är det monterat en grenkontakt, en går till fläkten och den andra går till nätaggregatet. Vad har denna kabel för uppgift? Är det någon styrning eller extra strömmatning eller nåt helt annat?

Jonas

Permalänk

Fläktar kan anslutas till de små 3-pin kontakterna eller de större 4-pin molex-kontakterna. Om fläkten har båda är det för att ge möjlighet att använda en av dom. Men anslut inte båda samtidigt. Om du vill kan du plocka bort den stora kontakten eller bara stuva undan den.
Bilder skulle hjälpa.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Jo men det är inte det som är problemet, jag har redan fläktarna i kopplade på 3-pins kontakterna.

Kanske var lite otydlig i min förklaringen:
* på 3-pins kontakten på moderkortet är det satt en y-kabel
* på en av grenen på y-kabel sitter en chassifäkt
* på andra grenen av y-kabel sitter en kabel som går upp till nätaggregatet.

Jag undrar bara vad denna 3-pins kabel som går till nätaggregatet har för funktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av balboa

Jag undrar bara vad denna 3-pins kabel som går till nätaggregatet har för funktion.

Det är inte så enkelt att det är strömmen till eventuella fläktar i nätaggregatet då?
Vet att mitt Antec agg iallafall har en blå/svart ( om jag minns rätt ), 3 pins kabel som man kopplar till moderkortet för ström till den andra fläkten i nätagget.

Permalänk
Medlem

Å, just fan... Det har jag inte alls tänkt på, måste kolla om det sitter fler fläktar i aggregatet.

*Edit
Det var det inte heller, har 2 st fläktar men båda går även om jag drar ur 3-pins kontakten som går till aggregatet (HEC 420 nånting).

*Edit
Det var simpelt, det var bara för att kolla vartalen på nätagg fläkten.