Fattar jag noll eller

Permalänk

Fattar jag noll eller

När jag köpte min dator köpte jag en amd för att jag fick höra att dom är mycket bra till spel.
Men varje gång jag ska köra ett spel står det Ex:
1800Mzh Pentium eller 1800+ Mhz. Som systemkrav för spelet.

Isåfall hade det ju varit bättre att köpa en P4:a istället eftersom amd proccesorerna är alltid har lägre Mhz.

Tacksam om någon kunde reda ut detta för mig.

Permalänk
Medlem

Är väl 1,8Ghz P4 eller AMD 1800+?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk

Japp har du rätt i,, slarvfel a mig

Så nu har jag ändrat

Permalänk
Medlem

De räknar på olika sätt.

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem

Re: Fattar jag noll eller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger_grr
När jag köpte min dator köpte jag en amd för att jag fick höra att dom är mycket bra till spel.
Men varje gång jag ska köra ett spel står det Ex:
1800Mzh Pentium eller 1800+ Mhz. Som systemkrav för spelet.

Isåfall hade det ju varit bättre att köpa en P4:a istället eftersom amd proccesorerna är alltid har lägre Mhz.

Tacksam om någon kunde reda ut detta för mig.

Jag har en AMD 64 3500+ som jobbar i 2,2GHz. Anledningen till att de benämns med 3500+ är att den är jämförbar med en Pentium i den hastigheten (3Ghz+), detta för att svensson skall fatta.

Om en pentium och en AMD skall från punkt A till B så ser det ut så här:

Pentium A...............B
AMD A. . . . . . . .B

Dvs AMD behöver inte lika många "steg" för att komma lika långt.

Typ....

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Medlem

Om jag nu inte är helt ute och cyklar klarar en AMD av att göra mer jobb på en klockcykel än Intel. och då kan man köra i lägre hastighet/frekvens men ändå göra samma jobb

Permalänk

En annan grej är att Intel kör med längre pipelines. Pipelines funkar (enkelt förklarat) som rör där det skickas information igenom. Intel kan skicka mer information genom röret (efter varandra) än vad AMD kan göra med röret är längre. Om datan som skickas igenom Intel pipelinen visar sig vara fel när den kommer fram så måste processorn göra om allt från början. Det betyder att den måste göra rent röret och skicka allt från början (då den hittade felet).

AMD har inte lika lång pipeline så om det blir något fel så tar det inte lika lång tid att nollställa allt och komma igång igen.

Hoppas jag förklarade rätt nu, var länge sen man läste om sånt här i skolan

Permalänk

Som tidigare har skrivits så började AMD döpa sina processorer till 1800+ just av den anledningen att dom ville få folk att förstå att den var likvärdig eller bättre än en pentium processor på 1800 mhz.
Och mycket riktigt så har försäljningen gått uppåt efter det.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

men det blir ju ändå inte vettigt.

För även om en amd 3000+ skulle vara likvärdig med en pentium 3ghz så kräver ju spelen ändå en procceror på 1,8 gh tex. Och då klarar ju man systemkraven precis, om har en amd. Men har man en pentiumk klaras systemkraven med råge.

Det är det jag inte förstår....???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger_grr
men det blir ju ändå inte vettigt.

För även om en amd 3000+ skulle vara likvärdig med en pentium 3ghz så kräver ju spelen ändå en procceror på 1,8 gh tex. Och då klarar ju man systemkraven precis, om har en amd. Men har man en pentiumk klaras systemkraven med råge.

Det är det jag inte förstår....???

Men 3 är väl bra mer än 1.8, eller hur?

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Det spelen kräver är en viss prestanda på CPUn inte en viss mhz.

P4 1,8 ghz el. en AMD 1800+ har likvärdig prestanda så de funkar lika bra.

Sen har tydligen så att AMD har den övre handen när det gäller spel. Vet själv inte varför men det kan kunnigt folk här på swec bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger_grr
men det blir ju ändå inte vettigt.

För även om en amd 3000+ skulle vara likvärdig med en pentium 3ghz så kräver ju spelen ändå en procceror på 1,8 gh tex. Och då klarar ju man systemkraven precis, om har en amd. Men har man en pentiumk klaras systemkraven med råge.

Det är det jag inte förstår....???

Det brukar alltid stå 1.8 GHz eller likvärdig. En 3000+ är likvärdig med en 3GHz processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiger_grr
men det blir ju ändå inte vettigt.

För även om en amd 3000+ skulle vara likvärdig med en pentium 3ghz så kräver ju spelen ändå en procceror på 1,8 gh tex. Och då klarar ju man systemkraven precis, om har en amd. Men har man en pentiumk klaras systemkraven med råge.

Det är det jag inte förstår....???

Du tänker för mycket

När systemkraven anger 3ghz så menar man i "pentium4"-termer. Man hade kunnat skriva "processor: p4 3ghz or amd 3000+" till exempel, eftersom en amd 3000+ är likvärdig med en p4 3ghz.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Helt fel forum + värdelös rubrik.

Du har ju iaf fått frågan besvarad.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com