Mitt pci-express går bara i x8, trasigt?

Permalänk

Mitt pci-express går bara i x8, trasigt?

Tjenare!

Har precis köpt en ny dator och som vanligt måste det rackla när man bygger själv. Den har varit väldigt instabil och startar om lite då och då, har trott detta varit pga att grafikkortet blir för varmt.
Nu är jag även inne på att det kan ha att göra med drivrutinerna, men är inte säker.

Hur som helst så står det att mitt Asus 7800gtx bara går i x8 när jag går in på egenskaper för bildskärm->avancerat och fliken för grafikkortet. Är det någon inställning man måste göra, några specilla drivrutiner, något som är trasigt? Har ni några idéer?

Jag kör de senaste drivrutinerna från nvidias hemsida, både för moderkort och grafikkort.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har ingen aning men om du har en SLI bräda ska det la vara 8X med ett kort??? Lr är det bara 8X när man kör SLI???

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns det väl ingen komponent som utnyttjar alla 16x fullt ut än?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Ryzen 9 3900X | 64 GB Corsair Vengeance RGB PRO | MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB | Corsair Graphite 760T

Permalänk

Jaså, är det så Ja det är det väl ingeting som är fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att det ska gå i 16X ifall allt är som det ska. Vad har du för moderkort? Har du inställt på att köra singel? Kan tänka mig att kortet kan gå i 8X ifall du har inställt på att köra SLI.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att du har satt den i fel 16x port. Har samma på mitt kort och satte också kortet i fel port, men eftersom den porten endast används när man har SLI så antar moderkortet att det är något annat pcie kort och inte ett grafikkort och körs därför då i 8x.

Byt pcie plats så ska det funka.

Detta funkarju självklart bara om du nu har två 16x platser.

Permalänk

Testade byta och då gick inte skärmen igång, eller den fick ingen signal. Och man använder ett extra chip om man har dubbla grafikkortet så är inte inställt på SLI heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Ah sorry, Jag har ett Abit Fatal1ty AN8 SLI. Så det ska klara av kortet.

Permalänk
Medlem

Har man SLI igång så kör den på x8, annars ska det vara x16. MEn om du inte har SLI så kan du inte ha det aktiverat, men kolla igenom BIOS

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, har samma problem, fast har ett AN8 Sli men inte fatal1ty edition. Står att jag bara användex x8 i avancerade egenskaper för grafikkortet Jag funderade på dom det är nåt med de lilla chippet som man lägger mellan pcie-portarna som krånglar? Nån som haft samma bekymmer?