Permalänk
Medlem

Annorlunda tråd: Kylning av laptop

Jag har en laptop som ger ifrån sig på tok för mycket värme, ibland så mycket att det inte går att spela.
Då tänker ni säkert, vem fan spelar på en laptop?
Svaret är enkelt: Jag! Det funkar riktigt bra också, förutom värmebildningen.
Då jag inte kan någonting om kylning av laptops så undrar jag om det är någon som har personlig erfarenhet av detta? Det finns lite balla grejer att köpa som tex stora plattor med fläktar som man ställer laptopen på. Det skulle säkert funka förvisso, men jag är mer intresserad av en smidigare, effektivare lösning. Gärna någon förändring _i_ laptopen.

Alla förslag och synpunkter är välkomna!

Visa signatur

/D.

Permalänk
Medlem

Testa byta ut kylarpastan mot bra tex artic silver.
Damma ur ofta, min förra var det en urdammning var 3dje vecka för att den skulle fungera bra.

Permalänk
Medlem

Jo, men värmdebildningen behöver minskas avsevärt.. Så det där räcker inte tyvärr

Visa signatur

/D.

Permalänk
Medlem

Vad har du för laptop. _Vilka komponenter sitter i.

Permalänk
Medlem

Amd 64 3400+, x700 128mb grafik. 100gig hd. osv

Visa signatur

/D.

Permalänk

Det går ju inte att minska _värmebildningen_ utan att byta komponenter. Menar du att minska tempreaturen på komponenterna? I så fall är ju ett första steg att byta kylpasta. Det finns nog egentligen inte mycket mer att göra, förutom att möjligen byta till en kraftigare fläkt.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

nu vet inte jag hur det är med olika märken och så men det känns som det effektivaste nästan borde va att tex göra försöka att undervolta cpun, alternativt klocka ner den lite.
Tycker även man borde kunna kanske modda kylarna lite...vore fint med en inuti bild av datorn du tänkt modda så man ser lite klarare vad som kan förbättras....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=