Wide eller inte när det gäller TFT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Självklart, men jag trodde det fanns skärmar i olika storlekar.
[edit]Nejmen, är upplösningen det väsentliga så väljer man ju också skärm efter upplösning och inte tum i första hand.[/edit]

Problemet är att större skärm (tum) = dyrare, så när man valt plånboksstorlek (och därmed antal tum) så gäller det att hitta en med bäst möjligheter i denna tum. Själv vill jag ha stor yta (och många pixlar). Hellre 1600x1200 än 1680x1050 (kul att köra spel som inte har Wide och få 1050.. motsvarande en 19"). Nej inte för min del. Mer pixlar på skärmen. Det är därför man (läs jag) köper stor skärm.

Det största problemet vi har dock är att tillverkarna fortfrande inte kan tillverka och sälja en felfri produkt. Tänk om jag gick in och ska köpa mig en splitter ny Volvo och försäljaren säger "Nej enligt ISO 9999 så är det ok om två av 6 cylindrar inte fungerar"... eller "du får stå ut med 5 lackskador".

Aldrig i helvete.

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Annars kan man ta en 24" skärm som har en upplösning runt 1920 x 1200.

För är inte det upplösningen som "riktig" HD kommer att vara i?
Isåfall kan man anvnda sin bildskärm som en TV skärm också och kora HD DVD i full upplösning.

Rätt mig gärna om jag har fel, men jag tror mig ha läst att just 1920 x 1200 kommer att vara den högsta upplösningen till HD formatet.

Det är just därför jag är sugen på en skärm som klarar den upplösningen.
Jag tror inte min dator kommer att klara köra några spel med den upplösningen, men till film, arbete och Xbox 360 spel kan den funka bra

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk

1080i/1080p är det högsta HD upplösningen som kommer att sändas i detta första HD skede, fast japanarna snackar ju redan om nån galen version av HD som innebar att man tar 1920X1200 och multiplicerar det med typ 10

Permalänk
Medlem

...men tänk dig en 1920 i 4:3 istället... 1920x1440 = ...mums.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
ingen som vet något om den billiga Acerskärmen?

On topic, nån som vet nått om Acerskärmen?

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=26179...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
...men tänk dig en 1920 i 4:3 istället... 1920x1440 = ...mums.

Finns det nån sådan skärm?

Imho ska man inte stirra sig blind på diagonalen. Då blir som sagt en 4:3-skärm alltid större. Jag ser min 24" som en utdragen och dyr 1600x1200-skärm. WS kostar, men det är så sweet så det får kosta lite.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ahhh va svårt det blev. En 21" 4:3 är ju ganska mycket billigare än en 21 wide. Jag får mycket mer yta för pengarna om jag köper en 4:3 men samtidigt så vill jag prova wide.

Stödjer alla spel wide som släpps nu? Hur ser spel ut som inte södjer wide ut? Screenshot någon?

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att köpa Belinea 102035W från http://www.pixmania.com/se/se/169516/art/belinea/tft-skarm-20...

tänkte bara höra om nån vet vad Belinea har för "dödpixel" policy och så

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Ahhh va svårt det blev. En 21" 4:3 är ju ganska mycket billigare än en 21 wide. Jag får mycket mer yta för pengarna om jag köper en 4:3 men samtidigt så vill jag prova wide.

Stödjer alla spel wide som släpps nu? Hur ser spel ut som inte södjer wide ut? Screenshot någon?

Nej, inte alla spel stödjer widescreen tyvärr. Om du kör ett spel som inte stödjer widescreen finns det lite olika alternativ. Antingen kör du med bilden uppskalad över skärmen, eller så kör du med bilden uppskalad fast med aspekt ratio i behåll och får då svarta kanter på sidorna. Du kan också välja att köra i 1:1. Kör du ett spel i te.x upplösningen 640x480 i det läget får du spelet centrerat på skärmen, men bara 640x480 pixlar av skärmen används. De lägena kan jag välja på min skärm iallafall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Men det finns en anledning till varför utvecklingen går mot widescreen.

Vad är i så fall anledningen att de vanliga TFT är mer kvadratiska än vanliga CRT?
Hatar TFT, vill ju ha 4:3 eller också mer wide. Fattar inte varför dom kör med 5:4 istället för 4:3 (förutom 15" då och 21" och uppåt eller vad det är där dom blir normala igen).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Angående ws i spel så känns det som att de flesta nyare spel stödjer det och det är även möjligt att fixa så att många äldre spel funkar i ws dessutom. Ett bra forum för spel i ws är detta
- http://www.widescreengamingforum.com/forum/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Vad är i så fall anledningen att de vanliga TFT är mer kvadratiska än vanliga CRT?
Hatar TFT, vill ju ha 4:3 eller också mer wide. Fattar inte varför dom kör med 5:4 istället för 4:3 (förutom 15" då och 21" och uppåt eller vad det är där dom blir normala igen).

För att 1280x1024 som är den standardupplösning som passar på skärmar i den storleken är en 5:4-upplösning. Fråga mig inte varför standardupplösningarna är som de är. 640x480, 800x600 och 1024x768 är alla vanliga 4:3-upplösningar och ligger ganska tätt, nästa steg är 1600x1200 (ibland finns 1280x960 därimellan med det är ingen "standardupplösning" egentligen).

Jag vet inte om jag vill kalla TFT-skärmarna med 5:4 och 1280x1024 för "vanliga TFT" direkt. Det råkade väl bara bli så att de hyfsat prisvärda och vanligaste skärmarna är just dessa skärmar. Jag skulle dock aldrig köpa en sån, eftersom upplösningen är så fcukad. Man lär få felaktig aspect ratio i de flesta spel t.ex.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det blev en ViewSonic VA2012W 20.1tum 1680X1050 8ms
http://www.inwarehouse.se/productDe...8&ReferId=3

Har inte sett några tester, jag gör en chansning.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Det blev en ViewSonic VA2012W 20.1tum 1680X1050 8ms
http://www.inwarehouse.se/productDe...8&ReferId=3

Har du lust att skriva lite om skärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
...men tänk dig en 1920 i 4:3 istället... 1920x1440 = ...mums.

Ne blää! Smaken är som baken, du gillar 4:3 andra gillar 16:9/10.

Efter att har gått från 4:3 till 16:10 kommer jag knappast gå tillbaka, att ha mera på det vågräta planet är mera värt än allt man får på det lodräta.

I spel ser man mest höger och vänster inte upp och ner, så ju mer man ser på sidorna desto bättre IMO. Enda gången jag skulle behöva mera lodrätt är i flygsims.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Fujitsu-Siemens ScaleoView W 19-1 kostar 2890 kr i tyskland.

http://www.teknikdirekt.se/main/en/computer/monitore/tft-moni...
på sidan 3.

Vad säger ni om den??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royal FOOL
Fujitsu-Siemens ScaleoView W 19-1 kostar 2890 kr i tyskland.

http://www.teknikdirekt.se/main/en/computer/monitore/tft-moni...
på sidan 3.

Vad säger ni om den??

Den ska tydligen vara helt ok. Har googlat lite på den, och folk verkar tycka att den är bra. Saknar pivot, om det är något man vill ha. Jag vill det i alla fall inte. De inbyggda högtalarna är det ju bara att inte koppla in, de sitter på baksidan och syns inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Wide eller inte när det gäller TFT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Jag har slopat mina tidigare ideér om att ha en stor LCD som datorskärm...

Ska man ha en wide eller vanlig 4:3 tft? Vill inte lägga mer än 6-7k för skärmen. Minst 19" söker jag, gärna större.

Varför har du slopat lcd???

Visa signatur

Hp Pavilion 1224eo

Permalänk

Ni vet väl att LCD/TFT icke-wide är 5:4? Antar det...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Ni vet väl att LCD/TFT icke-wide är 5:4? Antar det...

Jo, men 5:4 kan ju skrivas som 20:16 och 4:3 kan skrivas som 20:15 så skillnaden är ju inte enorm direkt.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Ni vet väl att LCD/TFT icke-wide är 5:4? Antar det...

Många är det, men TFT skärmen jag sitter på just nu är 4:3 iaf.

Permalänk
Medlem

Det är ju komiskt med tanke på att det är en 16:10 widescreen skärm om det är den i siggen du menar.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Det är ju komiskt med tanke på att det är en 16:10 widescreen skärm om det är den i siggen du menar.

Vadå komsikt?

Klart som fan att jag inte pratar om min skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shorti
On topic, nån som vet nått om Acerskärmen?

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=26179...

vill me veta

Permalänk
Medlem

Inte alls fin ditt skärmet

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Finns en ny widescreen-skärm från NEC som helt klart kan vara något att kolla upp. Funderar själv på en sådan.
Ta en titt i denna tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56132...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Pytagora får gärna ta hand om min sats

Snuskhummer

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_pa
Finns en ny widescreen-skärm från NEC som helt klart kan vara något att kolla upp. Funderar själv på en sådan.
Ta en titt i denna tråden:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56132...

Jag ska nog köpa en sådan när jag får lönen nästa vecka

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Vart lite sugen på Fujitsu 19" skärmen... Hur gör jag då om mitt kort inte stödjer 1440x900? Är det helt kört eller finns det någon smart lösning?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er