Permalänk
Medlem

Dator startar om när den stängs av

Satte förra sommaren ihop en dator till en av min mammas bekanta, hon har nu flyttat till en annan stad så jag behöver därför lite hjälp med vad som kan vara fel..

Problemet är att när hon stänger av datorn startar den om, hon får därför dra ur kontakten när hon ska stänga av den. Är det någon som varit med om något liknande och/eller har någon aning om vad som skulle kunna vara fel? Eftersom jag inte kan felsöka datorn själv är det väldigt svårt att ge er mer information än det jag gett er tyvärr :/

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

hade ett liknande problem med mitt förra moderkort...
Att den startades om efter man stängt av den..
Troligen pajade moderkortet då jag kopplade usb o firewire fel (i varandras)..
Men jag vet inte om det kan vara samma fel här...ingen anning faktiskt.
men det kan ju faktiskt vara så...

Visa signatur

| Antec Sonata | Intel Pentium 4 560 3.6GHz | MSI 945P Platinum | Kingston DDR2 1024MB PC4300 | GeForce 6200 128Mb | 80 gb PATA/IDE Seagate | 250 gb SATA Seagate | 200 gb PATA/IDE Maxtor | 250 gb SATA2 Western | 250 gb SATA2 Western | NEC 3500 DVD-RW |

Permalänk
Medlem

Har för mig det är typ Wlan du ska stänga av inne i bios.
Om du drar ur nätverkskabeln så bör inte datorn starta upp igen.

Permalänk
Medlem

Har hänt flera gånger för mig då är det en format C: dom gäller.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Annars är det ju bara o pröva att nollställa CMOS. God Jul btw

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brains
Har för mig det är typ Wlan du ska stänga av inne i bios.
Om du drar ur nätverkskabeln så bör inte datorn starta upp igen.

Hon har varken wlan eller nätverkskabel ansluten i min vetskap, men ska kontrollera om det kopplats in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Har hänt flera gånger för mig då är det en format C: dom gäller.

Tyvärr finns inte den möjligheten :/ Verkar dessutom märkligt om det skulle bero på Windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av violiNs
Annars är det ju bara o pröva att nollställa CMOS. God Jul btw

Var inne på att göra det men vågade inte riktigt då jag minns att jag fick strula lite i bilos när jag monterade den för att få den stabil, får bli till att göra det om det inte löser sig hursom.

God Jul Själv

Permalänk

Jag har samma problem. Hände första gången med mitt DFI lanparty moderkort, och det va sönder. Men när jag satte i ett gammalt MSI så va det likadant. Tror att en format c löser det hela. Blir lite fucked up när man byter moderkort o inte installerar om windows.
Annars vet jag inte vad det kan bero på.

Visa signatur

MSI K8N Diamond NF 4 SLI |
A64 3500+@2.4ghz|4x512MB Crucial Ballistix PC4000@240x10FSB
|Leadtek Geforce 7800 Extreme @455/1150 + Zalman CNPS7000A-Cu & Arctic Silver 5| Antec Performance Plus 1080AMG | Hiper Type-R 580W