Permalänk
Medlem

Sätta upp W-LAN i huset.

Här ska införskaffas en W-LAN ADSL router så man slipper dra kabel över halva huset. Dock har jag väldigt dåligt med erfarenhet när det gäller nätverk, så jag tänkte fråga er om råd om kompabilitet och kvalitét.

Datorerna som ska anslutas är en Fujitsu-Siemens med ett Creatix 802.11g W-LAN kort och en gammal Packard Bell AMD-K6 med Ubuntu (ska ändras till Win98 om jag får tag på en cd-key). ADSL-modemet är ett Zyxel Prestige 600 series. Dåligt med information, jag vet. WinXP på Fujitsun.

Behöver även WLAN till Packard Bellen. Helst USB.

Pris runt 7-800kr klassen inkl. nätverkskort. Enkelhet och stabilitet prioriteras, eftersom detta är det i princip enda området inom hårdvara som jag kan nada om.

Läste även FAQen. Har en gammal Pentium 120mhz ute i förrådet. Om man införskaffar ett WLAN-kort till den, kan den agera router?

Dessutom förvirrar terminologin mig. En router delar upp internettrafiken till olika datorer, så mycket förstår jag. Kan den även agera som switch/accesspunkt till nätverket? På de förpackningar jag kollade på på Siba (haha, I hear you) så verkade det vara en kabel från routern till den första datorn. Måste det vara så?

Tack.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste för hemmabruk är en trådlös router som du kopplar till modemet och som sedan delar ut trafiken till alla datorer i hemmet antingen via vanlig tp-kabel eller trådlöst.

Modem - Router/Trådlös accespunkt - Sladd/Wlan - Datorer

Alltså, har du ett modem så behöver du bara köpa en trådlös router och trådlösa nätverks kort till de datorer du inte vill/kan dra kabel till. Du behöver inte ha någon dator som agerar router om du nu inte själv föredrar det.

Rekommenderar dig att ta en titt på märken som Netgear eller Linksys. Dlink ska man enligt mig hålla sig borta ifrån, iaf i de lägre prisklasserna. Har haft 3 olika routrar från Dlink och alla har gått sönder eller hängt sig non-stop.

Permalänk
Medlem

Re: Sätta upp W-LAN i huset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Enkelhet och stabilitet prioriteras, eftersom detta är det i princip enda området inom hårdvara som jag kan nada om.

/Adrian

ett problem som jag vill uppmärksamma dig om är att om du börjar läsa runt här på forumet så kommer du se att wlan ofta är allt annat än stabilt och enkelt, jag säger inte att det är kört men samtidigt ska du veta att det överlag har varit mycket problem med wlan som tappar kontakt, dåliga hastigheter etc..

Permalänk

Mitt wlan som jag skaffade för bara någon vecka sen har funkat klockrent och gick väldigt smidigt att installera.
Har aldrig tappat kontakten och inga dåliga hastigeter, har alltid full styrka.

Har ett sånt här paket:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DWL-922

En polare till mej har ett liknande paket fast med en något dyrare router och ett wlan pci-kort, hans fungerar oxå klockrent. Samma märke, och inga problem där heller.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Re: Sätta upp W-LAN i huset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Dessutom förvirrar terminologin mig. En router delar upp internettrafiken till olika datorer, så mycket förstår jag. Kan den även agera som switch/accesspunkt till nätverket? På de förpackningar jag kollade på på Siba (haha, I hear you) så verkade det vara en kabel från routern till den första datorn. Måste det vara så?

Tack.

/Adrian

En trådlös router har oftast även 4st LAN-portar om man vill köra kabel, så ja den funkar även som switch. Man behöver inte köra nån dator genom kabel men i början när du konfigurerar routern är det en stor fördel när du pillar med de trådlösa inställningarna..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så har jag letat upp denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314078&view=detailed . Den ser åtminstonde stabil ut. Någon som har erfarenhet av den eller liknande.

Det går att koppla upp både Macintosh och PC mot den utan problem, eftersom det är en linuxrouter, eller hur?

Så om jag har förstått det rätt kan den även agera "bas" i ett WLAN? Dvs den tar emot/delar ut all internettrafik till rätt datorer, så det i princip blir som att sätta en dator direkt till ADSL-modemet, fast nu med flera genom routern. Är extremt osäker på terminologin och funktionerna på detta, och det faktum att olika källor säger olika saker hjälper inte alls.

Jag har ritat en bild hur jag tror det kommer fungera med denna utrustning. Hoppas den stämmer.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Alltså datorerna i ett trådlöst nät kommunicerar alldrig med varandra direkt utan går via routern, det är därför den kallas för AP(acces point).
Sen skulle jag ALLDRIG köra en dator som står som server eller en spel dator på trådlöst nätverk, det är alldeles för långsamt och ostabilt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!