Permalänk
Medlem

Athlon 64 3400 vs. Pentium M 2,0

Undrar hur dessa två skiljer sig i prestanda, vilken är snabbst?
Jag vet att Athlon inte är någon processor anpassad för bärbart pågrund av värmen. Men har någon en länk till en sida där dom testat dom?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem

Har inget test, men jag kan på rak arm säga att Pentium M 2,0 (2MB L2 Cache) såöar skiten ur Athlon 64 +3400 rätt så duktigt. Både prestanda och energimessigt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

energimässigt ja, men i multimediaprestanda och så ås vet jag fan inte. är det en dothan eller sonoma pm ? winchester, venice eller san diego? (diego finns iofs bara i 3500+ men ändå...)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

I original klock så slår INTE pM amd64:an i prestanda.
Dock så går det oftast att klocka pM cpu:erna ganska mycket vilket gör att när båda processorerna är i max klockning så slår oftast pentium M amd64:an.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
energimässigt ja, men i multimediaprestanda och så ås vet jag fan inte. är det en dothan eller sonoma pm ? winchester, venice eller san diego? (diego finns iofs bara i 3500+ men ändå...)

Förstår inte vart du får Winchester Venice eller San diego ifrån alla dom är till socket 939 till socket 754 heter dom Newcastle eller clawhammer

Visa signatur

dothan 730 . asus p4gd1. 2*512 twinmoss speed premium pc3500 bh-5 . hiper 580w . ati x800pro . 2tb+ . sb audigy 2 zs . nec 3500a . antec p160

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
I original klock så slår INTE pM amd64:an i prestanda.
Dock så går det oftast att klocka pM cpu:erna ganska mycket vilket gör att när båda processorerna är i max klockning så slår oftast pentium M amd64:an.

MVH

Är du säker på det? I en bärbar omgivning och ett stort allroundtest är jag väldigt tveksam om AMD64 slår den så lätt.

Skulle vilja se dig bevisa detta, tack. Vet nämligen inte själv. Och tror inte du vet heller.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Är du säker på det? I en bärbar omgivning och ett stort allroundtest är jag väldigt tveksam om AMD64 slår den så lätt.

Skulle vilja se dig bevisa detta, tack. Vet nämligen inte själv. Och tror inte du vet heller.

Grejen är det att Amd64 är INTE en mobile cpu, vilket gör att det inte går att säga en amd64 i mobil miljö.
Om den slår en amd Turion vilket är amds mobile cpu har jag ingen aning om

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Om du siktar på en Dothan i desktop miljö med ASUS CT-479 adapter så kan du räkna med att P-M 2.0 är bättre än AMD64 3400+, mycket bättre till och med.

ÄNDRAT: Länk... http://www.tomshardware.com/2005/05/25/dothan_over_netburst/p...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt