Permalänk
Medlem

IBM-CSNkortet-värt?

hejsan!

jag är student och då får man bla rabbat på IBMs bärbara datorer genom CSNkortet.
det står att fölande dator kostar 16.000 men med CSN kortet så kostar den endast 10.000!

Så jag undrar om den här datorn är värd 10.000/16.000kr?

IBM Thinkpad T43

Professionella prestanda och 14" TFT-skärm

* Processor: 1,6 GHz Intel Pentium M 730 2 MB cache med Intel Centrino
* 256 MB minne (max 2 GB)
* 40 GB hårddisk
* DVD/CD-RW
* 14,1" TFT XGA bildskärm (1024x768)
* 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11b/g
* Portar: 2 st USB, 1 st IR
* Batteritid upp till 4 timmar
* Mått 311 x 255 x 31 mm
* 3 års garanti (inskicksservice)
* Windows XP Professional (svensk)

Visa signatur

!Guns N Roses!

Permalänk
Medlem

16,000 lakan skulle jag nog aldrig punga ut. Men om du får den för 10,000:- så är det väl okej. Vad ska du ha den till då?

Visa signatur

Acer Aspire 5512.
If Chuck Norris is late, time better slow the fuck down.

Permalänk
Medlem

surfa, photoshop, ehh spel som CS typ, och kolla på film med.

Visa signatur

!Guns N Roses!

Permalänk

Kan inte tänka mej att en dator med 256 i ram och 40gb hårddisk kostar 16000:- Tycker inte ens den är prisvärd om du nu kan få den för 10 000:-

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

det är en bra dator.... fixa ett extra ram minne så är den fin...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk

såg inget om grafik, är det integrerad? isåfall är det väl lite mycket även med 10 000?

Edit: dessutom med extra minne så är vi ju inte kvar på 10 000 längre..

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller CSN's erbjudanden om IBM stämmer riktigt, kan inte hitta någon dator med den specifikationen för 16.000. Kolla upp det!

Däremot kan jag tala om att IBM Thinkpad är riktigt jävla underbara laptops.

Permalänk
Hedersmedlem

Den procentuella rabatten är ju inte lika stor men kan vara bra att veta om du skulle hitta någon Dell dator som du vill ha så ger mecenat 5% hos Dell. Jag är inte säker, men jag antar, att CSN-kortet har precis samma rabatter.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Det var alldeles för dyrt för vad man får tycker jag. Thinkpad har bra kvalitet men ändå är det absolut itne värt det.
HP's laptops har i princip lika bra kvalitet, speciellt business-line datorerna (nx-serien) är spec. välbyggd. För samma summa får du en betydlgit bättre dator så kolla runt lite först

Ex NX6125 för 8800kr med turion 64 cpu, 512mb ram, x300 grafik. Och då har du ju 1200kr kvar att köpa något annat för

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
det är en bra dator.... fixa ett extra ram minne så är den fin...

Vad är det som är så bra med den???

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Kan inte tänka mej att en dator med 256 i ram och 40gb hårddisk kostar 16000:- Tycker inte ens den är prisvärd om du nu kan få den för 10 000:-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Vad är det som är så bra med den???

En fem år gammal välanvänd Thinkpad känns hundra gånger bättre och mer välbyggd än en splitterny budgetdator. Har du nånsin använt en eller tittar du bara på specsen? Det finns andra saker att ta hänsyn till än hästkrafter när man köper laptop.

Men visst, 256MB är för lite. En 512:a till så blir det nog fint. 40GB duger om man ska ha den som sekundärdator.

Permalänk
Medlem

synd att IBMs bärbara ska va så grymt fula:D

(om dom nu är det. har ju bara sett dom på bild)

Visa signatur

!Guns N Roses!

Permalänk
Medlem

Dom är ju inte like sexiga som en mac men håller sig välbehållna. Min far har en 3 år gammal IP4 på 2,0GHz som fortfarande håller måtten! Tycker nästan du ska slå till på den

Visa signatur

Acer Aspire 5512.
If Chuck Norris is late, time better slow the fuck down.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
En fem år gammal välanvänd Thinkpad känns hundra gånger bättre och mer välbyggd än en splitterny budgetdator. Har du nånsin använt en eller tittar du bara på specsen? Det finns andra saker att ta hänsyn till än hästkrafter när man köper laptop.

Men visst, 256MB är för lite. En 512:a till så blir det nog fint. 40GB duger om man ska ha den som sekundärdator.

Om man ser det så. Men jag åker f*n hellre i en ny bil med en massa hästkrafter en i min Volvo 240 från 80-talet, fast det känns som att min 240 är riktigt mer välbyggd en de flesta nya bilar. Men ja skulle då aldrig punga ut en massa pengar på en 240 idag bara för det är en bra bil, utan skulle köpa mej något nyare.

Och om man vårdar en Dator bra så håller den sig i nyskick längelängelänge.. Behöver inte vara en Thinkpad för det. EN HP NX **** för sig 10k är bra mkt vassare i specsen och vad jag vet så är de väldigt välbyggda

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jottta
synd att IBMs bärbara ska va så grymt fula:D

(om dom nu är det. har ju bara sett dom på bild)

Tycker de är riktigt stilrena och ser professionella ut, hur man nu tolkar det finns ju inga riktlinjer på dock.

Hatar dock att göra reklam för ett så stort företag som IBM. De håller ju på att ta över den här planeten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
Hatar dock att göra reklam för ett så stort företag som IBM. De håller ju på att ta över den här planeten.

Mjo, dom är så stora så dom sålde ut sin persondatordivision för att det inte gick att få lönsamhet i det.

IBM gör ju mycket mer än persondatorer iofs, men ändå...

Permalänk
Medlem

Har haft min X41:a i ett par månader och måste säga att den känsla av kvalité som finns hos Thinkpads:en är fullständigt magnefik, bara det är värt några kronor extra. Har haft Dell Lattitude, iBook och HP Omnibook tidigare, ingen av de kommer i närheten av Thinkpaden beträffande byggkvalité. Dessutom är den mattsvarta finishen bra mycket snyggare i verkligheten än på bilderna.

*OT*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
Tycker de är riktigt stilrena och ser professionella ut, hur man nu tolkar det finns ju inga riktlinjer på dock.

Hatar dock att göra reklam för ett så stort företag som IBM. De håller ju på att ta över den här planeten.

Vilken tur då att de har sålt sin datoravdelning till Lenovo och det istället är kineser som håller på att ta över världen, oi vei...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Om man ser det så. Men jag åker f*n hellre i en ny bil med en massa hästkrafter en i min Volvo 240 från 80-talet, fast det känns som att min 240 är riktigt mer välbyggd en de flesta nya bilar. Men ja skulle då aldrig punga ut en massa pengar på en 240 idag bara för det är en bra bil, utan skulle köpa mej något nyare.

Och om man vårdar en Dator bra så håller den sig i nyskick längelängelänge.. Behöver inte vara en Thinkpad för det. EN HP NX **** för sig 10k är bra mkt vassare i specsen och vad jag vet så är de väldigt välbyggda

Än en gång fascinerar du alla med dina fenomenala metaforer.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Citat:

Än en gång fascinerar du alla med dina fenomenala metaforer.

Jo men jämförelsen var då bra tyckte jag dock var riktigt bra =), aja nu ska jag och festa

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bha*
Har haft min X41:a i ett par månader och måste säga att den känsla av kvalité som finns hos Thinkpads:en är fullständigt magnefik, bara det är värt några kronor extra. Har haft Dell Lattitude, iBook och HP Omnibook tidigare, ingen av de kommer i närheten av Thinkpaden beträffande byggkvalité. Dessutom är den mattsvarta finishen bra mycket snyggare i verkligheten än på bilderna.

Kan inget annat än hålla med angående min Thinkpad T41. Har dock inte ägt alla de andra bärbara datorerna. Bara en budget Acer. X41 är ju en helt annan modell, men alla thinkpaddare förutom R tror jag håller den mycket höga, solida byggkvalitén.
Nästa bärbara jag köper, (om jag gör det) Då blir det en Thinkpad. Men kostar gör de ju.

Åter igen. Hatar att göra reklam. Men detta är vad jag tycker

Btw, bha*, hur långt ned klockas din X41:a ned? Antar att det sitter en Pentium M i den. Efter ett antal uppdateringer av IBM-mjukvara och service pack 2 till XP. Så klockas laptopen endast ned till 589Mhz. Förr gick den ned till 289Mhz. Hm skumt. Detta känns som en miss, för när jag kör med batteri drar mindre antal Mhz mindre ström!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
Btw, bha*, hur långt ned klockas din X41:a ned? Antar att det sitter en Pentium M i den. Efter ett antal uppdateringer av IBM-mjukvara och service pack 2 till XP. Så klockas laptopen endast ned till 589Mhz. Förr gick den ned till 289Mhz. Hm skumt. Detta känns som en miss, för när jag kör med batteri drar mindre antal Mhz mindre ström!

Fick den förinstallerad med SP2, den klockar ner sig från 1.5GHz till 600MHz. Ett tips är att undervolta datorn med NHC, det bidrar till mindre värme och något bättre batteritid.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |