Permalänk
Medlem

Kompakt digitalkamera max 3000-4000 kr

Hej!

Jag är på jakt efter en ny kompakt digitalkamera.

Den ska klara dessa kriterier

Antalet megapixlar ska vara 4 eller mer (mer är ej nödvändigt).

Den ska väga runt 130 gram eller under, ju mindre desto bättre.

Ska klara SD kort på 2 GB (har ett 2 GB-kort liggandes här så mer än 2 GB är ej nödvändigt)

Ska kunna spela in film i minst 30 bilder/sek i 640 x 480 tills minneskortet tar slut (alltså inte max 60 sek per klipp som de flesta kamror har)

Max 3000-4000 kr inkl moms och ev. frakt

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010085374

Har själv en sån här. Den väger 140g, men den är verkligen liten så det ska inte vara något problem.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010085374

Har själv en sån här. Den väger 140g, men den är verkligen liten så det ska inte vara något problem.

Ohh glömde säga det Hade en ixus 40 förut, men den gick sönder efter 3 månader Så en ixus blir det nog inte, plus att de inte klarar 2 GB minne

Tycker den här är grymt snygg, http://www.imaging-resource.com/NEWS/1136203200.html . Men jag vet inte vad den klarar att filma i Någon som har någon anning?

Edit: Komigen nu! Fram med förslag!!!

Permalänk
Medlem

Klarar inte Ixus 55 2 Gb?

Läste om den där kodaken förut. I och med att det är den första modellen med dubbla linser så kanske man ska vänta så man slipper "barnsjukdomar" och annat tråkigt som man ofta får uppleva med en rent ny produkt.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Klarar inte Ixus 55 2 Gb?

Läste om den där kodaken förut. I och med att det är den första modellen med dubbla linser så kanske man ska vänta så man slipper "barnsjukdomar" och annat tråkigt som man ofta får uppleva med en rent ny produkt.

Min ixus 40 klarar inte 2 GB.. Känns inte så attraktivt att köpa en ixus när som sagt min ixus 40 gick sönder efter 3-4 månader..
Jag behöver en kamera nu under våren (10-20 jan - 6 juni). Tror ni det kommer komma en till så snabbt? Jag är ju ganska van med barnsjukdomar, både Pentium D, Qtek 7070, första boxern osv

Permalänk
Medlem

Hmm, du hade nog otur med din Ixus. Min känns väldigt gedigen och bra.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Den gick sönder på grund av "sandproblem". Jag har inte utsatt den för sand eller något. Har haft den ensam i en ficka osv. För att få tillbaks kameran från canons verksta måste man betala 500 kr. Jag är väldigt missnöjd med canon. Så en ixus - nej. I övrigt gillade jag min ixus väldigt mycket.
Men nu är det ju så att jag behöver en ny Finns det inga andra som har lust och ge förslag?

Permalänk
Medlem

Canon/Ixus är det absolut inget fel på.. lika så med servicen, skickar du in en produkt med fel som inte täcker garantin får du betala om du vill ha tillbaks den, så är det med alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZonCo
Canon/Ixus är det absolut inget fel på.. lika så med servicen, skickar du in en produkt med fel som inte täcker garantin får du betala om du vill ha tillbaks den, så är det med alla.

Jasså? Vart står det då? Hittar det nämligen inte i canons avtal

Någon som kan ge förslag på en liten digitalkamera?

Permalänk
Medlem

Jag är ännu en som vill försöka uppmana dig till att köpa en ixus 55. Har själv en som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

10^-9

Permalänk
Medlem

Okej.. Om vi säger vad återförsäljaren till min Ixus 40 har sagt, man får tydligen inte ha kameran i fickan för där finns det massa damm och grus. Dammet och grusset kommer in i kameran via zoomen (saken som åker ut och in). På så vis går kameran sönder enligt 3-4 månader, och att betala 3000 för något som håller så kort är jag inte så kåt på att göra igen.

Så.. Jag måste då ha en kamera med inbyggd optisk zoom (behöver egentligen inte optisk zoom, men det är ett plus).

Några förslag? : )

Permalänk
Medlem

Optisk borde du verkligen satsa på att ha. Kan ju vara bra att kunna zooma ibland. Zooma med digital zoom är värdelöst. Pajjar bilden direkt.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Optisk borde du verkligen satsa på att ha. Kan ju vara bra att kunna zooma ibland. Zooma med digital zoom är värdelöst. Pajjar bilden direkt.

Det finns kameror med optisk zoom men ändå har den inbyggd, EasyShare V570 har det och många kameror från pentax.
Har väl bara dåliga erfarenhet av optisk zoom. På min ixus funkade inte autofocusen något vidare när man hade zoomat.
Och som jag sa i förra inlägget, en zoom som går utanför gör så det kommer damm och grus i kameran som i sin tur tar sönder skiten.

Ixus-serien är inte aktuell!

Men som sagt, förslag please..

Permalänk
Medlem

Canon Powershot A620

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A620

Om du inte har råd med den så köp, A520, A610 eller Pentax Optio S6

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OPS6

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Canon Powershot A620

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A620

Om du inte har råd med den så köp, A520, A610 eller Pentax Optio S6

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=OPS6

Men de har ju optiken utanför : )

Tack för försöket iaf

Edit:

Någon som vet hur de här är
http://www.dustin.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010088468 ?

http://www.dustin.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010084994 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jasså? Vart står det då? Hittar det nämligen inte i canons avtal

Någon som kan ge förslag på en liten digitalkamera?

Du gick väll igenom en återförsäljare? Din kamera har ju garanterat INTE varit hos Canon, utan hos deras service-ställe. Det kostar ju för dem att skicka/kolla på i detta fallet en kamera, och om det visar sig vara handhavande fel så täcker det inte garantin.. = skrot eller betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZonCo
Du gick väll igenom en återförsäljare? Din kamera har ju garanterat INTE varit hos Canon, utan hos deras service-ställe. Det kostar ju för dem att skicka/kolla på i detta fallet en kamera, och om det visar sig vara handhavande fel så täcker det inte garantin.. = skrot eller betala.

Och? Då får de väl informera mig om det när jag lämnar in kameran. I övrigt tycker jag att tiden det tog för dem att lyfta på locket och kolla innut i den tog väldigt lång tid, 2-3 månader. Var tvungen att själv ringa och fråga var fan min kamera var.

Supportteknikerna jag pratade med tyckte att det var skumt att skulle behöva betala 500 kr.

Sen.. vem bryr sig? Du får väl ringa till canon och klaga över dem om jag får tillbaks min kamera gratis. Jag kan PMa dig om du vill

Varför försöker du övertyga mig om att jag ska ha canon? De når ju inte upp till mina krav.

Permalänk
Medlem

Minolta har nån uberliten serie med inbyggd optisk zoom. Vet dock inte om dom har sd-kort eller stödjer dom på 2gb

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa en vatten/dammsäker kamera typ Pentax Optio WPi. Olympus har nån liknande också, men de har sine egna xD-kort.

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Om du tvunget ska ha med "infälld" zoom så ta en titt på Konica Minolta X1. Precis som de flesta andra kameror med infälld zoom så har den sämre bildkvalitet är de med "riktigt" objektiv, men den har hygglig kvalitet och bildstabilisering. Klara iofs "bara" 20fps.
Olympusen du länkade till har jag inte riktigt koll på. Olympus brukar, generellt sett, ha bra optik och bra bildkvalitet, men det brukar alltid finnas undantag.

Vad gäller ditt agg mot Canon så har jag lite svårt att förstå det. Alla kan ju råka ut för att något går snett vid en reklamation. Det kan hända oavsett vilket fabrikat. Då jag jobbat en del med reparationer (dock inte kameror) så vet jag åxå att konsumenters yrkanden ofta är felaktiga och att en reparatör oftast (inte alltid) gör en korrekt bedömning av hur skadan/defekten uppkommit. Det är dennes jobb och denna person gör detta 8h per dag och kan liksom det...
Nu har jag inte någon statistik, men jag tror inte att Canon, genrellt sett, har fler reklamationer än någon annan tillverkare, procentuellt sett. Att du sedan haft otur, eller kanske rent av inte behandlat kameran som sig bör, må vara hänt.

Permalänk
Medlem

Detta borde vara den ideala kameran till dig

http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010084357

Den är väderskyddad i ett aluminium chassi. Den har infälld zoom, och den har en rejäl lucka som fälls för både blixt och optik när den inte används, allså kan du ha den i fickan.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia
Detta borde vara den ideala kameran till dig

http://www.dustinhome.se:80/dacsaportal/?ProdID=5010084357

Den är väderskyddad i ett aluminium chassi. Den har infälld zoom, och den har en rejäl lucka som fälls för både blixt och optik när den inte används, allså kan du ha den i fickan.

Den verkade ju bra.. tills jag såg att det var 140 gram + batteri :/

EasyShare:
http://www.dcresource.com/reviews/kodak/v570-review/index.sht... Batteritiden var väl lite så där.. Är det bättre än canon ixus 40?

Permalänk
Medlem

Hur bra batterikapaciteten på IXUS40 är står på samma sida som du länkade till, fast i testen av IXUS40.
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd300-revie...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Den verkade ju bra.. tills jag såg att det var 140 gram + batteri :/

vad spelar det för någon roll om den väger ca 220g eller 140g? känner du någon större skillnad? Tror knappast det.

Ska du ha en kamera med kvalite som ska hålla i en dammig byxficka och lite fukt så duger inte ett ultra lätt billigt plasthus. Utan det måste vara ett mer påbyggt kamera hus som fixkar lite mer tuffare miljö. Så är det med allt.

dessutom kommer du ta bättre bilder med en kamera som väger mer eftersom den ligger stadigare i handen.

Och så har den en liten trevlig utmärkelse för bästa produkt från tidningen M3 som är en mycket pålitlig och bra källa för recensioner

Permalänk
Medlem

Som sunnis säger, så länge kameran är liten så spelar det väll ingen roll om den väger 100 eller 200 gram? Du märker ju ingen skillnad. Ett aluminium kamerahus väger helt enkelt med än ett av plast.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Och? Då får de väl informera mig om det när jag lämnar in kameran. I övrigt tycker jag att tiden det tog för dem att lyfta på locket och kolla innut i den tog väldigt lång tid, 2-3 månader. Var tvungen att själv ringa och fråga var fan min kamera var.

Supportteknikerna jag pratade med tyckte att det var skumt att skulle behöva betala 500 kr.

Sen.. vem bryr sig? Du får väl ringa till canon och klaga över dem om jag får tillbaks min kamera gratis. Jag kan PMa dig om du vill

Varför försöker du övertyga mig om att jag ska ha canon? De når ju inte upp till mina krav.

Köp vad du vill, men Canon gör bra grejer.. Ixus modellerna är inget undantag. Heh, vart köpte du kameran? Netonnet? De ska informera dig innan de skickar iväg den, och göra en egen bedömning.. 2-3 månader? Idioti.

Det är du som ska handla kamera, försöker bara hjälpa till. Men ontopic.. Coolpix S2 tror jag det var någon la fram här under.. Den verkar riktigt bra! Nåt att kolla på tycker jag.. Ska själv köpa mig en kamera denna månaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Hur bra batterikapaciteten på IXUS40 är står på samma sida som du länkade till, fast i testen av IXUS40.
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_sd300-revie...

Thx.. Då är det nog inget problem med easyshare v570 vad gäller batteritiden då :D. Jag tyckte ixus 40 hade hyffsad batteritid.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

vad spelar det för någon roll om den väger ca 220g eller 140g? känner du någon större skillnad? Tror knappast det.

Ska du ha en kamera med kvalite som ska hålla i en dammig byxficka och lite fukt så duger inte ett ultra lätt billigt plasthus. Utan det måste vara ett mer påbyggt kamera hus som fixkar lite mer tuffare miljö. Så är det med allt.

dessutom kommer du ta bättre bilder med en kamera som väger mer eftersom den ligger stadigare i handen.

Och så har den en liten trevlig utmärkelse för bästa produkt från tidningen M3 som är en mycket pålitlig och bra källa för recensioner

Jo den får nog bli en kandidat. Men jag har sett snyggare produkter Men en kamera ska väl kunna vara i fickan utan undervatten kamerahus. Sen verkar det inte finnas något sådant till coolpix s2. Sen om man kollar på tillbehör hos dustin så finns inte 2 GB kort, vilket kanske betyder att den inte klarar så stora kort? :/ Nån som har någon anning om vad den klarar för FPS i 640 x 480 läget?

Har den jobbigt menysystem tycker ni? Jag tyckte om det som fanns i min ixus. Men min farbrors pentax opti WPIs menysystem är det värsta jag sett, krångligt och långt från stilrent som Ixusens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Köp vad du vill, men Canon gör bra grejer.. Ixus modellerna är inget undantag. Heh, vart köpte du kameran? Netonnet? De ska informera dig innan de skickar iväg den, och göra en egen bedömning.. 2-3 månader? Idioti.

Fotokungen på södermalm. När jag lämnade in den fick jag en lapp (kvitto?) de skrev garanti på. Ja det tog 2-3 månader och jag var själv tvungen att ringa och fråga var min kamera var någonstans.

Eller så här står det skrivet för hand på en "följesedel":
"Zoomen fokus fungerar ej knäppande ljud när man zoomar"
Följt av "Garanti" under stryket två gånger

Permalänk
Medlem

Ixus-modellerna har fått fin kritik vad jag har hört. Gillar personligen designen på dom, och den väl tilltagna skärmen. Stor ,fin och klar
Vet inte helt säkert, men Ixus kommer väl i ett antal utgåvor, bl a Ixus 40, 50 och 700 ? 700 är väl värst, men kanske inte det du söker, om du vill ha en liten och "billig". Kolla på 40 eller 50...:)
Mvh NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Okej! Det verkar bli en Canon Ixus igen
Den jag tror jag tänkt köpa är Canon Ixus 55! Den här gången tänker jag ha en försäkring på kameran. Jag har hittat två alternativ:

Elgiganten
http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...
Priset på kameran är billigare, men försäkringen kostar 799 kr + 295 kr självrisk.

Power
http://www.power.se/Product.aspx?artno=83761
Kameran är dyrare, men försäkringen kostar endast 549 kr och självrisken endast 100 kr!

Vet någon om Powers försäkring är sämre än Elgigantens, eftersom att den är billigare?

Permalänk
Medlem

Trevligt val Min Ixus 55 är mycket bra.

Jag hade köpt den på Elgiganten. Jag har bara goda erfarenheter av Elgiganten. De har aldrig varit tjuriga med garrantier eller liknande. Har även lämnat tillbaka använda produkter med mera utan något knorr alls

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB