Nån som har denna enkla 4-kanaliga fläktkontroller?

Permalänk
Medlem

Nån som har denna enkla 4-kanaliga fläktkontroller?

http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheobus/Rheobus.htm

Verkar helt perfekt ju. Typ 130kr, och verkar klart mer praktiskt än att ha en separat Fanmate eller liknande till varje enskild fläkt.

Dessutom verkar denna enligt en kort test på Toms Hardware gå från 0-12V, alltså inte till 11V som Zalmans små fanmates gör.
Nån som tror det stämmer, eller är det så att alla såna här controllers snor lite av maxeffekten till fläkten???

En annan fördel med en sån här lär väl vara att man kan klämma in 3-4 fläktar på varje kanal (med massa förgreningskablar) om man skulle vilja. Jag menar, nätagget lär ju klara av det, medans samma sak direkt på moderkortet verkar en del avråda från.

Kommentarer, någon?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Vart finns den att köpa?

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Medlem

Den kostar för övrigt 249kr och finns att finna [url="http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1114&session=c12587..."]HÄR[/url]

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Medlem

Undrar om detta är äldre versionen då???

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48828&traff=1

Annars är det snuskigt billigt. Ser aningen annorlunda ut dock tycker jag, så webhallens kanske är den äldre utan riktiga kontakter på baksidan och som man får bygga ihop själv dessutom.

Denna ser ju rätt ok ut annars, fast finns inga specar på den och den finns inte ens (vad jag kan se) på Revoltecs hemsida
http://kylning.com/info.php?cPath=164_95&products_id=491&kyli...

Vill ju ha en som går ända upp till 12V helst...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Jag har en.

Helt klart mycket nöjd.
Så jag kan ialla fall rekomendera den.

Visa signatur

,

Permalänk

Jag köpte en sådan där sunbeam på webbhallen för 130:-
Funkar hur bra som helst och har 4st fläkt-kontakter på baksidan (3pin). 0-12V på alla kanalerna. Det medföljde en molex-splitter och 1-2 molex-fläktkontakt-konverterare också.

Däremot lyser dioderna något fruktansvärt. Jag vet inte om jag är överkänslig eller något, men de där lyser ju upp hela rummet och ger "fläckar" i ögonen om man råkar titta på dem. Det jag gjorde var att trycka in dioderna till baksidan (läste något tips på nätet). Det hjälpte litegrann. Sedan kompletterade jag med att täcka för hålen på framsidan med gaffa-tejp. Nu kan man titta på dioderna iaf.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Jag har en.

Helt klart mycket nöjd.
Så jag kan ialla fall rekomendera den.

Vilken av dom?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Den e hemsk! Diodrarna där fram gör en galen.

Jag har satt en stor bit papper över hela fronten för att täcka de irreterande diodrarna.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Jag köpte en sådan där sunbeam på webbhallen för 130:-
Funkar hur bra som helst och har 4st fläkt-kontakter på baksidan (3pin). 0-12V på alla kanalerna. Det medföljde en molex-splitter och 1-2 molex-fläktkontakt-konverterare också.

Däremot lyser dioderna något fruktansvärt. Jag vet inte om jag är överkänslig eller något, men de där lyser ju upp hela rummet och ger "fläckar" i ögonen om man råkar titta på dem. Det jag gjorde var att trycka in dioderna till baksidan (läste något tips på nätet). Det hjälpte litegrann. Sedan kompletterade jag med att täcka för hålen på framsidan med gaffa-tejp. Nu kan man titta på dioderna iaf.

Aha, så då är det den nya revisionen med riktiga kontakter bakpå och man slipper montera ihop den själv?
Grymt billigt med 130kr då ju, om många andra tar 250kr och uppåt.....skumt...

Angående dioderna så syns dom ju inte bakom luckan på fronten

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har själv en Coolermaster Aerogate I. Har för mig den klarar 7-12V har dioder i färgerna röd, grön, blå och avstängd genom en liten knapp. Den är dock svår att få tag på nu förtiden.
Ang Rheobus så fanns dom på www.pcmods.com som sedan övergick till www.frozencpu.com iaf på den tiden pcmods hade så kunde man bara köpa kretskortet med alla komponenter på sen fick man köpa fronten, rattarna och dioderna löst för att bygga ihop det lite mer som man själv ville, tycker det var bättre metod

Permalänk

jag har en liknande 4 kanalig fast min lyser det blått runt rattarna, den är bra som faen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Aha, så då är det den nya revisionen med riktiga kontakter bakpå och man slipper montera ihop den själv?
Grymt billigt med 130kr då ju, om många andra tar 250kr och uppåt.....skumt...

Angående dioderna så syns dom ju inte bakom luckan på fronten

Är du säker på att rattarna får plats bakom din lucka då? De sticker ut typ 2 cm.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Är du säker på att rattarna får plats bakom din lucka då? De sticker ut typ 2 cm.

Jodå det testade jag innan genom att tejpa fast ett hyfsat tjockt sudd bakom och stänga.
Har nyss fått hem den från Webhallen nu och den verkar funka bra, bortsett från att man blir blind om man tittar på dioderna
Klart värre än den hemska dioden på min Anteclåda. men som sagt, syns ju inte när luckan är stängd.

Måste iväg och köpa lite fler skarvsladdar för fläktkablarna räcker ju inte ända upp till controllern.

EDIT: Förresten, dioderna verkar (iallafall på ch1 som är den enda jag testat hittils) lysa exakt lika superstarkt hela tiden, och inte variera ljusstyrka med spänningen så som jag läst att dom ska, men sak samma bara den funkar.

EDIT2: BILD!!!
http://seb74.no-ip.com/Controller.jpg
Funkar kanon, men som sagt, dioderna lyser för fullt hela tiden, men orkar bry sig. Står inte ens i "manualen" att dom ska ändra styrka....eller tja, rätt tvetydigt i så fall.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Tror ni det går att ta bort höljet och sedan borra hål i en PCI lucka för rattarna och stoppa den där?

Då slipper man ju se skiten, sen kanske man kan böja dioderna så att dom hamnar inuti lådan?

Permalänk
Medlem

Vadå PCI-lucka?

Rattarna är 17mm i diameter iallafall om det kan hjälpa. Dioderna ska visst gå att böja in lite så dom inte sticker ut så mycket, men jag bryr mig inte för jag har dom gömda bakom luckan ju

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Hur ser kretskortet bakom ut?
Är det ett stort eller 4 st som sitter skilda åt?

EDIT:
Är det denna så är det ett kort, nån som kan konfirmera att det är så?

http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheobus/Rheobus.htm

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

Ja det ser ut ungefär så. Ett kort.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja det ser ut ungefär så. Ett kort.

Okej, synd

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem

men asså.. köp en sån! jag har en svart sån som jag är helnöjd med. skulle man nu störa sej så extremt mkt på dioderna (vilket jag inte gör) så kan man ju alltid löda dit motstånd på dom lr nåt. För övrigt så ändrar inte dioderna ljusstyrka, däremot så byter den färg vid ca 5-6 volt. röd på låg ström och blått på lite starkare ström..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en svart förra veckan från webhallen efter jag såg nån tipsat om den i en tråd. Funkar perfekt förutom lysdioderna som alla påpekar, lyser upp rummet på natten Då har jag ändå luckan stängd på mitt chieftec.
Men som sagt så är det versionen med färdiga 3-pinskontakter och så är den ihopaskruvad.
Tyvärr var ena "3pins till molex"-kabeln sönder på min, syntes inget så först trodde jag en kanal var bränd som min förra (väldiga dåliga) fläktkontroller. Men efter ett tag kom jag på det och satte dit nåt hemmagjort istället

Ger den lätt 5/5 om man bortser från lysdioderna som man faktiskt kan ta bort (socketmonterade, ej lödade) men då vet man ju inte vilken volt man ligger på. Men jag ska lösa den med tejp

Permalänk
Medlem

Jupp den är suveränt bra/billig (på webhallen iallafall). Om man nu inte behöver automatisk reglering av fläktarna eller temperaturutläsning etc.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006