Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Perfekt passform måste jag säga, den satt ganska hårt åt, silvertejpen satte jag som "skydd" om nu fläkten skulle vibrera loss så ville jag inte ha en 6000rpm:are i skrevet (Efter lite klurande fungerade även silvertejpen lite som vibrationsdämpare. Jag var faktiskt helnöjd med fläkten sålänge jag använde laptopen, den hjälpte verkligen mycket.

Tips till trådskaparen: Tänk på att sätta luftflödes"skydd" Du riktar fläktarna mot undersidan av laptopen, men sen då? Min luft strömmade rakt mot magen på mig, vilket blev riktigt kallt efter ett tag, så jag moddade vidare och satte saker ivägen för luften så att man inte får den på sig

okej, själv funderar jag att skära ut en cirkel så att enbart själva rotorn syns och sen skruva fast den.

Sen angående luftflödet så kan du ju se en liten upphöjning i fronten på bilden som visar från sidan. Om det går som jag tänkt mig så är det meningen att laptopen ska ligga an mot den och således "täta" den vägen. Och då blir det mes pt sidorna och bakåt som luften kommer vandra.

Du får gärna komma med funderingar kring modifikationer i ritningarna, hade faktiskt inte tänkt så mycket vidare på vart luften skulle gå sen

Tackar

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
okej, själv funderar jag att skära ut en cirkel så att enbart själva rotorn syns och sen skruva fast den.

Sen angående luftflödet så kan du ju se en liten upphöjning i fronten på bilden som visar från sidan. Om det går som jag tänkt mig så är det meningen att laptopen ska ligga an mot den och således "täta" den vägen. Och då blir det mes pt sidorna och bakåt som luften kommer vandra.

Du får gärna komma med funderingar kring modifikationer i ritningarna, hade faktiskt inte tänkt så mycket vidare på vart luften skulle gå sen

Tackar

Tänk på att använda färger och korrekta mätningstecken när du gör en ritning, så att den är lättläslig.

Blev lite småyr ett par ggr när jag tittade på den

Tror inte att du kommer få några problem med var luften hamnar egentligen eftersom Själva plattan ligger emot bordet och stoppar där, men passa på att göra likadant på höger (eller vänster sida) beroende på var du har musen, Handen har också en tendens att bli ett isblock när luften konstant åker på en.

Även som någon annan har sagt, Skit i småfläktar ta två stora lågRPM för att slippa ljud, min "ghettomod" lät ju lite mer än en skördetröska, men jag hade aldrig direkt tänkt göra något vackert av det heller.

Höjden är viktig, om fläkten är för nära bordet så stannar luften, även om den är för nära laptopen.

Använd lite klossar och överblivet material för att hitta en bra höjd innan du tillverkar något, tråkigt om den färdiga produkten är värdelös.

Hmm, allt jag kan tänka på just nu

Edit: Såg att du uppdatera (och jag läste faktiskt igenom hela ditt inlägg också)

Angående att du är grön i cad, roligt men svårt.
Använd gärna gröna färger till måttsättningen så vet man att det inte är en "linje", tänk på att gömda linjer, sådant du inte kan se från den vyn (t.ex fläktar) är streckade.

Bara lite småtips

Aluminium är ganska så starkt, så att kylaren skulle bryta samman är väldigt osannolikt, Med 2mm plåt bör du få en mycket stabil produkt.

Edit...

Aahh, så sugen jag är på metall nu :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tänk på att använda färger och korrekta mätningstecken när du gör en ritning, så att den är lättläslig.

Blev lite småyr ett par ggr när jag tittade på den

Tror inte att du kommer få några problem med var luften hamnar egentligen eftersom Själva plattan ligger emot bordet och stoppar där, men passa på att göra likadant på höger (eller vänster sida) beroende på var du har musen, Handen har också en tendens att bli ett isblock när luften konstant åker på en.

Även som någon annan har sagt, Skit i småfläktar ta två stora lågRPM för att slippa ljud, min "ghettomod" lät ju lite mer än en skördetröska, men jag hade aldrig direkt tänkt göra något vackert av det heller.

Höjden är viktig, om fläkten är för nära bordet så stannar luften, även om den är för nära laptopen.

Använd lite klossar och överblivet material för att hitta en bra höjd innan du tillverkar något, tråkigt om den färdiga produkten är värdelös.

Hmm, allt jag kan tänka på just nu

Edit: Såg att du uppdatera (och jag läste faktiskt igenom hela ditt inlägg också)

Angående att du är grön i cad, roligt men svårt.
Använd gärna gröna färger till måttsättningen så vet man att det inte är en "linje", tänk på att gömda linjer, sådant du inte kan se från den vyn (t.ex fläktar) är streckade.

Bara lite småtips

Aluminium är ganska så starkt, så att kylaren skulle bryta samman är väldigt osannolikt, Med 2mm plåt bör du få en mycket stabil produkt.

Tack så jättemycket för tipsen!

Jag funderade faktiskt på att sätta dit sidor på bygget och om jag ska göra det kan jag ju lika gärna ha en cm högre sidor

Angående de streckade linjerna etc, jag vet om att det saknas några sådana och för att inte skapa alltför röriga bilder utelämnade jag dem hehe.

Måste lära mig mer om Autocad, är som sagt rätt roligt att hålla på med hehe

Okej, då vet jag att 2mm tjocklek räcker, ytterligare en sak avbockad från listan

Edit:

Hur ändrar jag färger pålinjerna i autocad?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Hur ändrar jag färger pålinjerna i autocad?

Uhm....

Inte arbetat i autocad på ett par år nu,

Färgen bör ligga bredvid linjesort, Finns en Scrolldown meny där du kan välja olika sorters linjer, dom bör vara i rätt färg också automatisk.

Om inte, så kan jag inte säga det rakt av, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Uhm....

Inte arbetat i autocad på ett par år nu,

Färgen bör ligga bredvid linjesort, Finns en Scrolldown meny där du kan välja olika sorters linjer, dom bör vara i rätt färg också automatisk.

Om inte, så kan jag inte säga det rakt av, tyvärr.

Hehe skit i färgerna, är endå inte det viktiga här haha

Känns grymt att äntligen få hjälp med sånt man inte kan...

Då är det nästan bara införskaffandet av materialet kvar då... Får kolla under veckan hur mycket det skulle kosta att få det utskuret hos nån plåtslagare...

Tackar för all hjläp!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hehe skit i färgerna, är endå inte det viktiga här haha

Känns grymt att äntligen få hjälp med sånt man inte kan...

Då är det nästan bara införskaffandet av materialet kvar då... Får kolla under veckan hur mycket det skulle kosta att få det utskuret hos nån plåtslagare...

Tackar för all hjläp!

Ingen fara, var roligt att hjälpa till lite

kostar nog en eller två hundralappar skulle jag gissa på, tänk på att berätta utförligt för plåtslagaren vad du vill ha. och gör dig säker på att han förstår din ritning

Om han undrar vad du vill ha, så ska den vara klippt, bockad och fasad.

Skulle även vara riktigt nice om den var polerad, men det kan du fixa själv kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ingen fara, var roligt att hjälpa till lite

kostar nog en eller två hundralappar skulle jag gissa på, tänk på att berätta utförligt för plåtslagaren vad du vill ha. och gör dig säker på att han förstår din ritning

Om han undrar vad du vill ha, så ska den vara klippt, bockad och fasad.

Skulle även vara riktigt nice om den var polerad, men det kan du fixa själv kanske

Hehe, alltså, ritningarna var ju egentligen till för mig i första hand, funkade inte att få ihop det på papper så jag gjorde det på cad istället.

Men när jag ska till plåtslagaren så kommer ja nog göra som du säger,be han göra allt och tydliggöra vad och hur det ska se ut hehe

Edit 2006-01-12:

Nu har jag vairt o kollat lite och beställt kylaren. Nu vet jag dock inte vad jag ska välja för färg, för den kommer byggas av 1,5 mm metallskiva som jag sedan antingen kan färga själv eller betala 50 spänn och få pulverlackerad!

Vilken färg ska jag välja? Svart är ju alltid snyggt men hur skulle det vara med någon silverfärg som påminner om typ kvicksilver eller mörkblå?

När jag fått hem den kommer det bilder på den

Permalänk
Sötast

Re: Laptopkylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tjenis alla!

Varit hos plåtslagaren och fått min laptopkylare. Den ska dock pulverlackeras (förslag på färg?) och sen ska det ju sättas dit fläktar o lite annat

http://www.thefreeimagehosting.com/Uploads/Images/2996026326970HPIM1166.JPG

http://www.thefreeimagehosting.com/Uploads/Images/2996049764471HPIM1167.JPG

http://www.thefreeimagehosting.com/Uploads/Images/2996073201972HPIM1168.JPG

Snyggt

Jag har bestämt mig för att fortsätta utbilda mig inom plåtslageri nu, så.... Vill du ha något så är det bara att ringa ;D

Permalänk
Avstängd

varför behöver du den extra kylningen? jag har en Dell Inspiron 9300 1.73Intel M, 1Gb DDR2, 6800GO 256mb osv. inte kraschar den eller dylikt pga överhettning, sitter på ett träbord

Visa signatur

Hej! Ni kan använda mitt riktiga alias "ddly" när ni tilltalar mig. Förutom att hänga här på swec så äger jag även en ledande advokatbyrå med stor inriktning på IT-brottslighet.

Permalänk

Skulle tro att trådskaparen har en p4 som allstrar väldigt mycket värme. Min laptop med p4 blir grymmt varm!

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Doodeley-> Kolla sign +att den aldrig kraschar, blir bara lite trög om man gör flera saker samtidigt

Andersson89-> Helt rätt, är ju en helt vanlig P¤ som de tryckt in i denna ju.

Sen så är min ju ingen "riktig" bärbar, utan den är en bärbar dator som helst ska ersätta en stationär, den väger bland annat 7 kg Och det känns som att en fläkt inte är i närheten av tillräckligt för denna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Doodeley-> Kolla sign +att den aldrig kraschar, blir bara lite trög om man gör flera saker samtidigt

Andersson89-> Helt rätt, är ju en helt vanlig P¤ som de tryckt in i denna ju.

Sen så är min ju ingen "riktig" bärbar, utan den är en bärbar dator som helst ska ersätta en stationär, den väger bland annat 7 kg Och det känns som att en fläkt inte är i närheten av tillräckligt för denna.

Jag har själv en Aspire 1703 som jag har funderat på att ge bättre kylning, blev överlycklig över denna tråd

Tyvärr fungerar bara en av din ritningar på första sidan. Skulle bli väldigt glad om du kunde bidraga med båda ritningarna om du inte har något emot att jag använder mig av dessa. Skall i så fall genast springa till min lokala svartsmed och få en plåtbit bockad.

Hoppas du har lust att fixa detta

Sedan har jag en liten offtopic fråga, vad använder du för drivrutniner till grafikkortet? De flesta jag har provat fungerar bra till spel, men TV-ut jävlas alltid om man inte kör med Acers egna.

Edit: Såg nu att du gjort en edit, är lite (läs jävligt) trött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Jag har själv en Aspire 1703 som jag har funderat på att ge bättre kylning, blev överlycklig över denna tråd

Tyvärr fungerar bara en av din ritningar på första sidan. Skulle bli väldigt glad om du kunde bidraga med båda ritningarna om du inte har något emot att jag använder mig av dessa. Skall i så fall genast springa till min lokala svartsmed och få en plåtbit bockad.

Hoppas du har lust att fixa detta

Sedan har jag en liten offtopic fråga, vad använder du för drivrutniner till grafikkortet? De flesta jag har provat fungerar bra till spel, men TV-ut jävlas alltid om man inte kör med Acers egna.

Edit: Såg nu att du gjort en edit, är lite (läs jävligt) trött.

Ja du, är väl ok att du gör en du med ( känner mig rätt stolt att en sak jag "designat" används av en annan med hehe) så länge jag inte hittar såna till salu på blocket eller nåt hehe

angående drivrutinerna till grafikkortet så har jag haft strul med uppdateringar rätt länge nu. Kommer ett felmeddelande när jag ska uppdatera, oavsett vilka drivrutiner jag väljer att köra.

Så för tillfället tror jag att jag kör med de drivrutiner som man har när man formaterar (!), 6.14.10.4401. Sen efter at ha ringt suporten så fick jag veta att nvidia inte längre har ett samarbete med acer och at de således inte lägger ut drivrutiner för detta kort på sin sida längre... surt...
Fast det konstiga är att jag kan lira alla spel och tv-out o shajt utan buggar...

Åter til kylaren: Vad anser du om fläktarna jag valt? Vet att det inte är snyggt med leds men själva fläkten skulle nog passa snyggt till kylaren...

Permalänk
Medlem

Grattis till ett bra bygge!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

CSM101
Tot = 1123:-

hehe, min hemmabyggda laptopskylare kostade 40 spänn :D.
Fast för det priset fick jag en repig aluminiumplat, ~3mm ( spillbit såklart ).
Sen fick jag en gammal 80mm fläkt från brorsan och några skylflänsar.

Skulle vara interesant att veta hur mycket ditt bygge sänker temp. på din dator.
Har det blivit någon stor skillnad?

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Glemmy --> Tackar

Offler --> hehe, själv har jag varken tillgång till spillbitar, bra verktyg eller någon brorsa som bara har fläktar liggandes (plus att 80 mm är för små för mig )

som sagt, olika program säger olika saker, men det är en märkbar effekt i spel iaf, inget lagg lr något. Letar efter ett bra sätt att ta tempen,...

Hur mycket kyler din då? Inga bilder?

Permalänk
Medlem

Utan fläkten inkopplad (med datorn ståendes på alu-plåten) och slösurfande
visar speedfan max temperatur på mellan 35-36 grader. Grafikkortet visar
max ~51 grader. Efter att fläkten gått en stund visar speedfan 32 grader
och Nvidia display 47 grader. alltså sjunker temperaturen med ungefär 4 grader.
Vid spelande brukade jag få max temperaturen 41-42 grader (speedfan) men nu
går den max upp till 36 grader (38 om jag glömmer koppla in fläkten direkt) :D.

Min dator blir ju egentligen inte så varm, men jag tyckte att det tog för lång tid för
temperaturen att sjunka efter några timmars spelande (fläktarna kunde gå på
högvarv 30 minuter efter att jag slutat). Men detta problem har jag nog löst nu :).

Tycker att 80 millimetaren funkar utmärkt, sitter väldigt tätt mot bordsytan men lyckas ändock skyla
ner aluminiumskivan och datorn! Funderar dock på att moddifiera den lite, va tror ni om att
borra/såga upp lite hål i kanten på fläkten för att öka luftgenomströmningen? Kan det funkar?
har även planer på att borra lite (läs många) hål i skivan i närheten av hårddisken för att öka
kylningen av hårddisken (teori: hål = större yta + bättre luftgenomströmning)...

Några bilder (oskärpevarning på den sissta )

http://gallery129072.fotopic.net/p25433424.html

(hehe, känner mej lite tjatig, skrev om detta i en annan tråd, men det gör väll ingen
skada skriva det igen...)

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Okej, jag har ju en vanlig P4 i min så mina temperaturer är högre än dina. enligt everest så har jag typ sänkt tempen vid idle med typ 4 grader och vid spelande (hård belastning, fläktarna på datorn var på hövravr hela tiden +lite till innan kylaren) så har jag sänkt tempen med typ 11 grader.

Låter kanske inte mycket men tiden det tar för datorn att gå ner till 40 (idle) är bara en bråkdel av vad det var innan.

Har dock märkt att jag måste koma på ett sätt att få bort luften från datorns omgivning, efter ett tag blir det ju luften som redan passerat datorn (och blivit uppvärmd) som kommer in i fläktarna igen ju... men det är inget måste men kanske kommer på någon bra lösning till det senare

Edit: från början hade jag en passiv lösning till tempproblemet som blev gratis att fixa, satte bara träbitar inder fötterna på datorn och höjde den 6 cm vilket bara det gjorde datorn kallare. Låter kanske fult med träbitar men det var teak, så så fula var de inte

Permalänk
Medlem

hehe hade också något liknande innan. Hämtade lite spillbits-plexi från glasmästaren o la under
datorn, vet inte om det funkade så bra, men blev riktigt snyggt efter jag fixade lite röda LEDs
Saknar den lite nu, är svårt att få samma coola effekt med en "död" bit aluminium :(.

http://images.fotopic.net/ydsu8t.jpg

http://images.fotopic.net/yd8syz.jpg

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Den såg ju nästan snygg ut ju

Hade jag varit du hade jag börja med att fila till kanterna på alu-biten och fötterna etc för att få den lite snyggare. sen hade jag polerat alut, då blir den snygg

Permalänk
Medlem

den är nog för repig för att det ska gå att polera den, kommer
sluta med att jag inte har någon skiva kvar om jag ska ha bort
alla fula märken på den

Funderar istället på att slipa matt, någon som vet nått bra sätt?

Fina värden CSM101 btw, glömde skriva det förut.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

men att plera den går väl egentligen ut på att slipa den?

annars borde ett superfint sandpapper göra susen tror jag...eller så kan du ju bara pulverlackera den

Permalänk

Måste säga: Grymt bygge!, bra jobbat!!!
Men jag har ngra frågor!
Är där inget luftrum mellan laptopen och fläktarna? Det är bara två stycken inblås-fläktar,eller..du har väl inget utblås?, Tänkte bygga in min laptopkylare i ett träbord!, tror ni man behöver ngt vibrationsdämpande då? Exempel på nån mycket tyst fläkt? Kan denna vara ngt? :
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1536&session=264a9b...

Bild:
http://www.cddata.se/Image.aspx?URL=Images/Articles/100_7127....

/ThePenguin

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Måste säga: Grymt bygge!, bra jobbat!!!
Men jag har ngra frågor!
Är där inget luftrum mellan laptopen och fläktarna? Det är bara två stycken inblås-fläktar,eller..du har väl inget utblås?, Tänkte bygga in min laptopkylare i ett träbord!, tror ni man behöver ngt vibrationsdämpande då, något exempel?

/ThePenguin

Tack så myket!

Enda luftrummet mellan kylaren och adtorn är där enbart pga av datorns ben, så höjdskillnaden mellan kylare - dator är densamma som dator - bord.

Och jag har två fläktar som båda blåser upp mot datorn, men har dock märkt att det efter en stund blir lite sämre kylning då luften runtomkring blir lite uppvärmd (om du kollar på näst sista bilden ser du att daton nästan sitter i en "låda" eftersom skrivbordet är utformat så). Så jag skulle behöva en tillförsel av friskt luft eller en bortförsel av den uppvärmda luften. Men detta är dock ett problem som inte är lika påtaglig om det är mer öppet runt datorn.

Om du ska skruva fast fläkten i bordet behövs inget dämpande. enda dämpande jag har är på kylarens fötter mot bordet och det hjälper skitmycket, dämpar både fläktarnas vibrationer och datorns. Och det jag kör med är en allround-list som jag köpte på clas ohlson Men dom du ska ha en dämpande lager mellan fläkt och bord så finns det ringar i gummi som är till för detta ändamål.

Glöm inte lägga upp bilder

Ps. Provar köra datorn lite utan bottenplattan för att se om det blir mer skillnad i temp

Permalänk

Ok..tack för svaret!, Men tror du jag behöver ngt lufttätande mellan datorn och bordet?, eller..jag kanske ska fixa lite luftrum mellan datorn och bordet, med en utdrags fläkt, eller vad tror du?
Btw, hur tyst är din fläkt?, Jag hade tänkt använda typ två sånnahär:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1536&session=264a9b...

*EDIT*
Mitt bord är rätt tjockt, typ 10cm, med typ papp eller ngt innuti...ska jag fixa ngra "fläktunnlar", eller vad tror du?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag funderade senast idag på om jag skulle täta sidorna så att all varmluft skulle ta sig ut på baksidan... men det är bara på tankestadiet än

själv kör jag ju med cooltekfläktar som flyttar lite mer luft och låter lite mer än de fläktar du valt. Men jag säger såhäg: om allting är avstängd utom kylaren så hörs fläktarna knappt. och sitter man vid datorn så är det enbart datorn som "låter".

Hur menar du med fläkttunnlar? och vad är det för ett bord som är en dm tjockt!?

Permalänk

Haha..joo de e så här: Bordet är typ 5cm tjock nu, men jag ska fixa till det lite så jag får plats med en eventuell dator/xbox innut in det, då kommer det bli 10cm tjockt! Jag kan ju göra en lite nedsänkning i bordet precis under datorn, typ 1cm, så får jag lite luftrum och under där monterar jag fläktarna, en ut och en indrag. Jooo...fläktunnlar, typ ngt plast rör som hjälper fläktarna att dra luften genom det tjocka bordet, eftersom det bara är papp inne i bordet, det ska finnas färdiga att köpa, emn jag tillverker nog några själv!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha såna ska du nog helst ha, för annars kommer fläkten dra med sig luft som finns i bordet med och är det då papp så kan du räkna med att datorn täpps igen ganska snart.

NU har jag fått lite siffror på tempskillnader när jag spelar UT2004 (temp tagna med everest home):

_________________Temp___________Botten på____Botten av
___________(botten på, fläkt av)_____(fläkt på)____(fläkt på)

Moderkort:_________53_______________49___________36
CPU:______________65_______________65___________53
AUX:______________15_______________15___________15
GPU:______________71_______________78*__________56
GPU omg:__________63_______________59___________48
HDD:______________50_______________48___________32

Så du ser ju vilken skillnad det är med fläkt på (specielt om bottenplattan är borta )

Vad är AUX för något?

Permalänk

AUX brukar ju finnas på typ steraoapparater...AUX in..så kan man koppla in ljud från en annan källa där...men jag tror knappast det är det i detta fallet!...Man jag ska börja rita lite ritningar sedan...så skapar jag en tråd där jag lägger in bilderna!....Håller förresten bygga in min switch i ett annat bord...är snart klar..kommer bilder på det osså sedan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tyckte det var kul med att gpu:n gick upp till 78 med fläkten på... men tror det var lite fel där dock...

en javisst, lägg upp bilder så får du hojta till när du skapat tråden