Dual-boota en Intel-Mac och vinn $7000

Permalänk
Melding Plague

Dual-boota en Intel-Mac och vinn $7000

<font style="font-size: 10pt"><b>Dual-boota en Intel-Mac och vinn $7000</b></font> <small class="small">torsdag 26 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
En hängiven Mac-fantast har startat en tävling där den som lyckas klura ut hur man installerar Windows XP på en Intel-baserad Mac vinner en insamlad pott, skriver <a href="http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml?article..." target="_blank">Information Week</a>. Colin Nederkoorn som startade tävlingen lade själv in $100 dollar i potten, där alla kan bidra, som i skrivande stund är den uppe i över $7000.
<br />
<br /><i>”Among his requirements, Nederkoorn said, were that the user must be able to boot either OS X or Windows XP at startup; and boot XP, not Vista or other versions. The process cannot rely on virtualization software.”</i>
<br />
<br />Läs mer om tävlingen på <a href="http://winxponmac.com/The Contest.html" target="_blank">tävlingens officiella hemsida</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att jag inte har en intel-baserad Mac

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Discokungen

Haha! Gött om de får XP att fungera med drivrutiner och allt, hade varit perfa!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

varför ska man förstöra en bra dator med ett sunkit OS
Hälldre OS X till PC

Permalänk
Medlem

Älskar dessa tävlingar.
$5000 till den som lyckades göra ett virus till OS X var det förut, ingen lyckades då. Undra om det lyckas med denna.

Permalänk
Medlem

de komemr ju knappast få DX att funka, eller är det ett ett integrerat grafikkort med DX-stöd kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
de komemr ju knappast få DX att funka, eller är det ett ett integrerat grafikkort med DX-stöd kanske?

Det är ju ett vanligt jävla grafikkort. Tror du ATI specialbygger hela uppbyggnaden utav grafikkorten eller?

Permalänk

vad är OS x?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vad är OS x?

googla...

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk

orka?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
orka?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X

Håll tillgodo, och så undanber vi oss denna attityd till nästa gång?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är ju ett vanligt jävla grafikkort. Tror du ATI specialbygger hela uppbyggnaden utav grafikkorten eller?

Eftersom Max OS X inte använt Direct X innan så kan man ju tänka att de inte säljer grafikkort med stöd för DX-tjosanposan

Permalänk
Medlem

Coolt, om han nu bara ger mig dom där $7000 i förskott så har jag nästan råd att köpa en Mac

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Älskar dessa tävlingar.
$5000 till den som lyckades göra ett virus till OS X var det förut, ingen lyckades då. Undra om det lyckas med denna.

haha ownage

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
varför ska man förstöra en bra dator med ett sunkit OS
Hälldre OS X till PC

Nu när MAC konverterat till Intel så kanske framtida OS X får stöd för PC?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Räkna inte med det Skruvis.. Apple fortsätter i samma stil som alltid. De ska vara "speciellt utvald hårdvara" för att köra OSX.. sånt jävla trams.. Apple hade kunnat tjäna miljarder och åter miljarder på att göra det tillgängligt för en större skarar människor. Jag är en av dom som hellre hade kört OSX på min PC än sketna XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Räkna inte med det Skruvis.. Apple fortsätter i samma stil som alltid. De ska vara "speciellt utvald hårdvara" för att köra OSX.. sånt jävla trams.. Apple hade kunnat tjäna miljarder och åter miljarder på att göra det tillgängligt för en större skarar människor. Jag är en av dom som hellre hade kört OSX på min PC än sketna XP

Snälla, sluta opp med alla hemgjorda marknadsanalyser! Hade de kunnat tjäna miljarder så är det väl självklart att de hade gjort det.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Snälla, sluta opp med alla hemgjorda marknadsanalyser! Hade de kunnat tjäna miljarder så är det väl självklart att de hade gjort det.

Får höra din hyper-intelligenta förklaring på det hela då? Av vad jag har sett dom sista åren på flertalet siter och forum så har intresset för OSX ökat lavinartat. Det enda stoppar folk att byta i 90% av valen är begränsningen som flytten till MAC innebär i form av bristen på hårdvaru alternativ.

Permalänk
Medlem

Det här är dessutom ett jättebra sätt att förvandla sin nya Mac till en värdelös tegelsten. Det har rapporterats om rätt många som mixtrat med EFI vars dator sedan vägrat att starta.

Apple kommer inte att laga den om du har tjafsat med den på detta viset. Garanti-villkor och sånt, ni vet

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
orka?

FRÅGA INTE DÅ! En sökning på OSX på google hade gett dig tillräckligt med information. Du kan inte förvänta dig att få allt på ett silverfat.

Ursäkta att jag blir upprörd men som tidigare sagt, skippa den attityden.

ONTOPIC: Vore kul om det i framtiden kunde funka att få igång mer spel. Men jag hoppas snarare på att speltillverkare kommer porta fler spel till OSX, eftersom OSX äger Win XP anytime!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Får höra din hyper-intelligenta förklaring på det hela då? Av vad jag har sett dom sista åren på flertalet siter och forum så har intresset för OSX ökat lavinartat. Det enda stoppar folk att byta i 90% av valen är begränsningen som flytten till MAC innebär i form av bristen på hårdvaru alternativ.

Nja, jag vill inte påstå att jag är så intelligent. Det jag menar är att säga att ett stort företag (som Apple) kommer att tjäna miljarder bara sådär är väl ändå lite överdrivet? De har med största säkerhet en hel armé med fint utbildade marknadsanalytiker, ekonomer och personer med andra flashiga titlar, så att sitta hemma och säga att "gör så och så, så kommer ni att tjäna multum" är lite löjligt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att det finns grafikkort med mer än 16MB minne i Macar är väl för att hantera all grafik i operativsystemet. Nej, skämt åsido. OSX är ett schysst operativsystem. Unix för nybörjare får man väl kalla det. Det lär dock inte vara så många som använder terminalen för att göra något kreativt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Det här är dessutom ett jättebra sätt att förvandla sin nya Mac till en värdelös tegelsten. Det har rapporterats om rätt många som mixtrat med EFI vars dator sedan vägrat att starta.

Apple kommer inte att laga den om du har tjafsat med den på detta viset. Garanti-villkor och sånt, ni vet

hehe, precis, nästan lite komiskt när man ska försöka förklara sig

o apple hindrar ju ingen, men de kan ju inte bygga en dator emd utgångspunkt att windows ska funka, även om de inte kommer hindra det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Offtopic;

Jag tycker snarare det är drygare att skriva " Googla" än att skriva orka?

När man sitter inne på svaret kan man lika gärna skriva det, när det tar en mening.

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

Går det att installera mac os x på en vanlig pc? Om man nu skulle råka få tag på en kopia vill säja....

Visa signatur

amd x2 5600. 2 gig, 320+160 hdd, gf 8500gt

Permalänk
Medlem

$7000 i prispengar? Då har man ju nästan fått tillbaka vad man fick lägga ut på sin Macintosh

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk

Thalid,
Sunt tänkt. Håller med.

Unikum,
Precis lika bra som att lära en giraff att cykla i en igloo...

LXeno,
Skämtet var måttligt kul första gången i tråden. Blev det bättre av att upprepas?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unikum
Går det att installera mac os x på en vanlig pc? Om man nu skulle råka få tag på en kopia vill säja....

Jag har inte testat, men jag tror inte det. Macarna använder som sagt EFI istället för BIOS, och det är inte så många vanliga PC-burkar som har EFI.

Developer-versionerna av Intel-OSX körde ju på en i praktiken vanlig PC, men de nya macarna är hårdvarumässigt annorlunda. Det är ännu inte känt heller till vilken gräns Apple förhindrar OSX från att köras på vanliga beiga PC-burkar.

mer info om EFI: http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Får höra din hyper-intelligenta förklaring på det hela då? Av vad jag har sett dom sista åren på flertalet siter och forum så har intresset för OSX ökat lavinartat. Det enda stoppar folk att byta i 90% av valen är begränsningen som flytten till MAC innebär i form av bristen på hårdvaru alternativ.

Har du kört BeOS elelr NextStep på din peze?
Det är trevliga operativ och de finns/fanns för peze.
Inte det? Varför då släppa OS X när folk inte orkar brys sig om det som redan finns?

Sen är MAC något helt annat än Mac - men det är överkurs så det tar vi en annan gång.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
Eftersom Max OS X inte använt Direct X innan så kan man ju tänka att de inte säljer grafikkort med stöd för DX-tjosanposan

Det är vanliga grafikkort i mac:en. Kommer ihåg att skillnaden mellan två olika kort på en PC och en mac var en transistor för nåt år sen.
Kan inte skilja så mycket nu när de kör x86 system.

Det är inte så mycket korten som är gjorda för DX utan mer DX som är gjort för korten.
Det är en standard som utökas hela tiden.

Eftersom det är samma korti grund och botten med samma funktioner så borde DX fungera rent logiskt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if