Permalänk
Medlem

Problem med LAN GA-K8N-SLi

Hejsan!

Det har uppstått ett litet problem i min burk. Sen en månad tillbaka har jag kört:

*Gigabyte K8N-SLi S939
*AMD 64 3000+ S939
*1024MB PC3200
*Leadtek PX6600GT Extreme
*Antec Sonata II 450W
*Samsung 80Gb SATAII
*Samsung 200Gb SATAII
*Separat 120mm ADDA-fläkt för HDD
*Arctic Cooling Freezer CPU-kylare

Nu i veckan uppgraderade jag grafikkortet till ett:
*Gigabyte 6800GS PCIe

Och hårddisken till en:
*WD Raptor 36GB 10000rpm

Efter detta har det mer eller mindre betett sig väldigt underligt i lådan. Började med att installera om Windows på min nya Raptor disk. Inga som helst problem, lägger in alla drivrutiner och standardprogram från CD-skivor. Kommer ut på internet. Startar om datorn, kommer inte ut på internet. Nehe, uppdaterar alla drivrutiner samt ställer in nätverket. Kommer ut på internet, omstart kommer inte ut igen.

Prövar med att sätta in min gamla Primära HDD (80Gb) kommer in i Windows, men inte ut på internet. Installerar om Windows på både Raptorn och 80Gb, kommer inte ut på internet ändå.

Låter datorn stå av över natten, kör igång, kommer ut på internet. Startar om, kommer inte ut. Jag kommer sporadiskt ut på internet, oftast inte. När jag åkte hemifrån fungerade inte internet, stängde av datorn. Internet fungerar när jag kommer hem igen.

Har prövat (utan resultat):
* Tre olika nätverkskort
* Tre olika kablar
* Tre olika uttag i routern (ingen av de andra datorerna har ngt problem att komma åt internet.
* Två olika grafikkort
* Två olika CPU-fläktar
* Två olika hårddiskar
* Uppgradera resp nedgradera BIOS

En annan sak som verkar lite underligt är att det ibland tar 1-2 minuter att komma in i Windows (då funkar inte internet), men då det går "normalt" funkar det.

Har funderat på två orsaker än så länge:
* Att det är fel på Raptor disken. Men detta stämmer inte då jag kopplat ur Raptorn och kört på 80Gb enbart, vilket fungerat innan.
* Temperatur i chassit. Kör för tillfället utan sida på chassit. CPU-tempen ligger på 32 grader ca. Med alla fläktar igång ligger det sällan över 35 grader.

Jag står nu helt utan uppslag, är där ngn som kan tänkas ha ngn ide vad jag ska pröva för något?

Är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har installerat alla nForce grejjer??

Det var det första misstaget isåfall... Jag hade samma problem och ytterligare problem med sporadiska "hack" i anslutningen till Internet.

nVidia firewall skall du avinstallera fortare än kvickt - sanslöst skräp som var det som strulade till det mest för mig. Korrupta nedladdningar, sporadiska hack i anslutningen, urloggningar och yada-yada.

Kolla IDE-drivarna också, testa med Win´s egna och se om det blir bättre. Många har haft problem med de (speciellt med Maxtor´s diskar).

Uppdatera även BIOS om du inte har gjort det.

Lycka till!

EDIT:

1. Såg att du redan uppgraderat BIOS:et.

2. Att det tar längre tid än normalt att komma in i Windows är vanligt när nätverket inte har kontakt - klar indikation på att det strular med din LAN-anslutning.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Uppdatering.

Problemet återstår fortfarande med att jag ibland kommer ut på internet och ibland inte. Jag har kollat IDE-drivisarna, och avinstallerat nVidia Firewall. Det gör ingen skillnad tyvärr.

Som jag satt och spekulerade i innan, angående temperaturer. Har mätt upp dessa lite. Datorn stod av under natten och hade dessa temperaturer när jag startade upp:

CPU: 27
System: 24
GPU: 35
HDD1 (system): 41
HDD2: 42
HDD3: 33

Jag kom ut på internet, sen efter ett tag kom jag inte ut igen. Då såg värdena ut såhär:

GPU: 43
System: 33
CPU: 39

Kände även på NB, tyckte inte att den kändes överdrivet varm, kunde lägga handen på den utan att bränna mig.

Dessa värden tycker inte jag på något vis är extrema, och förkastar därmed den iden. Och står återigen utan uppslag.

Jag kör f.ö. datorn helt utan onödigt krims-krams. I lådan finns:
* CPU+fläkt
* Grafikkort
* En systemfläkt
* HDD*3 (har även kört med endast en)
* 450W PSU

Är svårt att utesluta ngt. Det har ingen betydelse om jag bytar grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zodiakn
Är svårt att utesluta ngt. Det har ingen betydelse om jag bytar grafikkort.

Man "bytar" ingenting, man byter eller har bytt ut!!

Det verkar mer som om det är din LAN-port/Ethernetkort som spökar. Kan du testa med ett annat NIC?!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius

Det verkar mer som om det är din LAN-port/Ethernetkort som spökar. Kan du testa med ett annat NIC?! [/B]

Vad innebär NIC?

När jag sätter i ett annat nätverkskort, givetvis efter att först ha inaktiverat det integrerade i BIOS, så får jag bara upp att jag inte har tillräckliga behörigheter med det jag satt i. Vilket gör att jag inte kommer ut på internet. Och ngn administratör för nätverket har jag inte, för det är jag:)

Permalänk
Medlem

NIC = Network Interface Card

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zodiakn
Vad innebär NIC?

När jag sätter i ett annat nätverkskort, givetvis efter att först ha inaktiverat det integrerade i BIOS, så får jag bara upp att jag inte har tillräckliga behörigheter med det jag satt i. Vilket gör att jag inte kommer ut på internet. Och ngn administratör för nätverket har jag inte, för det är jag:)

NIC = Nätverkskort

Då har du gjort rätt så långt att byta till ett annat kort för att testa. Rättigheter?! Det låter skumt, någon Win-sinställning antar jag - kolla om du kan få svar på detta av någon av mjukvaru-gurusarna istället. Det finns ett forum för operativ.

Själv är jag inte den bästa när det gäller mjukvarurelaterade problem, speciellt inte på Win.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Re: Problem med LAN GA-K8N-SLi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zodiakn

Har prövat (utan resultat):
* Tre olika nätverkskort
* Tre olika kablar
* Tre olika uttag i routern (ingen av de andra datorerna har ngt problem att komma åt internet.
* Två olika grafikkort
* Två olika CPU-fläktar
* Två olika hårddiskar
* Uppgradera resp nedgradera BIOS

Såg att du hade en router.
Då undrar jag om du tappar anslutningen mellan datorn och routern lr är det mellan routern och modemet?
Det kan vara så att datorn har bytt MAC-adress och/lr routern och då blir det garanterat fel i anslutningen.
Om detta har hänt så är det enklast att fixa detta genom att reseta både routern och modemet. Detta gör man enklast genom att dra ut ström sladden på modemet och routern i ca 15 min.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch