Permalänk
Medlem

Kritik på TV-kalender

Tjaba!

Som säkert många andra här också gör, så följer jag en hel rad tv-serier efter USAs sändningstider. 24 på tisdagmornar, Scrubs på onsdagar, My Name is Earl på fredagar osv.

När man kommer upp mot 5, 10 kanske 15 serier i veckan kan det bli svårt att hålla reda på när allting sänds. En kalender = guld.

Det finns en del kalendrar redan (bl.a. pogdesign.co.uk/cat och tv-serieguiden.com/kalender.asp) men igen jag riktigt gillar. Så jag har knåpat ihop en egen, och söker nu era tankar och åsikter för att förbättra den.

TV-kalendern.se heter sidan, och fungerar så att man registerar sig, väljer vilka serier man följer, och får sedan en helt egen kalender till förfogande. Som exempel kan vi ta min egna setup, www.tv-kalendern.se/oliver/calendar.html.

För de som inte orkar registrera sig (som går lika snabbt som att logga in) finns ett testkonto med l/p satt till test/test.

Kritik tack, gärna konstuktiv. Allt från rent utseenderelaterade åsikter till funktionalitet, gränssnitt mm. Vad saknas, vad kan förbättras?

Tacksam för svar
Oliver

Edit: Ny domän

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funktionerna fungerar jädrans bra! Helt klart min nya startsida Tack för det...

Prison Break verkar inte fungera... Kommer inte upp, det gick idag.

Permalänk

Onödigt att veckor som redan vart ska ta så mycket plats, du verkar även ha felaktig info. Det är t.ex. inget Lost på onsdag och Emilys Reasons Why Not är nerlagd.

Bra sida iaf, kan tänka mig att använda den.

Permalänk
Medlem

Det syns att du har arbetat med hemsidan ett bra tag. Gillar allt starkt denna kommer att användas.

MVH

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Jag ska rekommendera det till en polare som än så länge förlitar sig på en .txt-fil.

Jag tycker att framhävningen på dagens datum är lite bristfällig. När jag bara snabbkollar på sidan ser jag inte vilken dag det är. Kanske du borde byta till en ljusare nyans på rutans bakgrundsfärg istället?

Serierna är i en ologisk ordning. Visst kan det vara bra att de mest populära är överst, men när du ska hitta en mindre känd serie blir det att ögna igenom hela listan. Eller använda CTRL+F om du är lite smartare, men det är inte alla.

The West Wing fanns inte med på listan och Reunion fanns med men har lagts ned.

För övrigt undrar jag om du gör något annat än att se på TV-serier.

Permalänk
Medlem

Du ligger en dag helt fel, eller räknar du när rellarna kommer ut ^^

Annars skiljer väl den sig inte så mycket från alla de andra sidorna. Själv föredrar jag CAT av ren lathet. Istället för att man reggar sig så använder man sig av filter som sparas i en cookie.

Valen av serien i inställningar borde ligga sorterade bokstavsordning, nu är det en ren röra. Kategorier funkar väl men jag skulle tycka det räcker bra att bara ha de i bokstavsordning. (Snitt två-tre serier per dag följer jag så det blir lite jobbigt att hitta dem nu

Sista grejen nu då När man hovrar de sista serierna för varje månad så buggar sidan ganska mycket, då en scroll hoppar fram när du visar den dolda diven med info om avsnittet.

Sry om mina förklaringar är konstigt, känner mig jävligt snurrig just nu

Men annars ser det bra ut, snygga färger (förutom den lila Nästa och föregående månad länkarna, de är lite otydliga mot bakgrunden ;). Du skulle kunna lägga till de länkarna längst ner också, det kanske löser problemet med showdivgrejen också eftersom du får lite mer där nere som tar plats

Sedan vart tar du infon från, epguides eller tv.com?

EDIT: Fan va seg jag va på o skriva då =). Det angående att dagens datum inte syns håller jag också med om.

Sedan dji, Prison break börjar inte igen förrän 20 mars eller nåt sånt. Jobbigt!

Permalänk

Denna sajt är perfekt.
Den har en bestämd målgrupp som är i princip unik.
Den tillfredställer användarnas behov bra.
Den är snygg och änvändarvänlig.

Kommer dock inte att använda den själv.

Visa signatur

->Can you still feel the butterflies?<-
Jimmy Eat World | Fall Out Boy

Permalänk
Medlem

Kul att sidan uppskattas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dji
Funktionerna fungerar jädrans bra! Helt klart min nya startsida Tack för det...

Prison Break verkar inte fungera... Kommer inte upp, det gick idag.

Jag var kanske lite otydlig i mitt framförande, men hela sidan följer alltså den amerikanska TV-kalendern, inte den svenska. Prison break har uppehåll just nu i USA och kommer tillbaka i mars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Onödigt att veckor som redan vart ska ta så mycket plats, du verkar även ha felaktig info. Det är t.ex. inget Lost på onsdag och Emilys Reasons Why Not är nerlagd.

Bra sida iaf, kan tänka mig att använda den.

Jag rippar tv.com för all info som sidan använder, och kriterierna för att en serie ska synas i serie-listen är att en episod har sänds för högst en månad sedan. Således ligger en del avslutade serier kvar i listan. Ska titta över det där ordentligt sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Det syns att du har arbetat med hemsidan ett bra tag. Gillar allt starkt denna kommer att användas.

MVH

Har småpulat med den under två veckors tid när jag fått tid över. Lite koppla-bort-huvvet projekt vid sidan av allt plugg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Ser bra ut. Jag ska rekommendera det till en polare som än så länge förlitar sig på en .txt-fil.

Jag tycker att framhävningen på dagens datum är lite bristfällig. När jag bara snabbkollar på sidan ser jag inte vilken dag det är. Kanske du borde byta till en ljusare nyans på rutans bakgrundsfärg istället?

Serierna är i en ologisk ordning. Visst kan det vara bra att de mest populära är överst, men när du ska hitta en mindre känd serie blir det att ögna igenom hela listan. Eller använda CTRL+F om du är lite smartare, men det är inte alla.

The West Wing fanns inte med på listan och Reunion fanns med men har lagts ned.

Jag håller med dig om dagens datum, och har tänkt på vad man kan göra. En ljusare bakgrund är nog en bra idé. Jag tänkte även hilighta den veckodag som är aktuell.. kanske får upp känslan lite grann.

Att en del saker finns med som inte bör finnas med, eller inte finns med som egentligen bör finnas med, beror ofta mycket på tv.com. HAr märkt att de ibland skriver rejält fel på datum, episodnummer mm. T.ex. för Lost här om veckan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
För övrigt undrar jag om du gör något annat än att se på TV-serier.

Finns ju knappt något härligare än att gräva ner sig i ett gäng serier såhär i vintermörkret

Visa signatur
Permalänk

Gillar den, men jag tycker det är lite små saker.

Färgval är lite väl mörkt, blir jobbigt efter ett tag.
Skulle även vilja se att man kan titta veckovis, dagsvis med mera än bara månader.
Under inställningar att man skulle kunna söka efter en serie. + ett bättre sätt att sotera de olika serierna.

Annas inget mer jag kommer på nu!
Eller jo när man ska logga in, så skriver man in användarnamn, sen klicka tab för att komma ner till lösenords-fäletet så kom jag istället upp i menyn en liten små sak bara.

Annas bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Mycket bra sida.
Nu slipper jag förlita mig på min .txt fil och tv.com.

Som andra sagt försök få fram dagens ruta mer tydligt annars mycket bra.

Jo, serien Threshold fanns inte med i listan..

Va bara det jag tänkte säga.

Visa signatur

--------<<Toube>>--------

Permalänk
Medlem

trey: Nä, den ligger rätt. Men den visar i svensk tid, efter amerikansk kalender. Så att när Lost sänds på onsdagkvällen i USA är det torsdag morgon i Sverige.

Många har nämnt det där med hovern. Nu ligger den på vänster istället för höger sida, tror det ska vara åtgärdat. Vad gäller sorteringen på serie-sidan förstår jag dig. Gör ett försök på bokstavsordning nu.

niklas6666: Kanske valbara teman kan vara på sin plats. Några alternativ på CSSer bara, lätt som en plätt.

Hur man enkelt ska hitta sina serier under inställnings-sidan har jag också tänkt på. Jag var inne lite på en läcker ajax-lösning med ett sökfält, kanske ploppar upp något sådant inom kort. Dock vill man ju inte packa sidan med allt för mkt JS.

Toube: Threshold lades ner någon gång i höst, tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
trey: Nä, den ligger rätt. Men den visar i svensk tid, efter amerikansk kalender. Så att när Lost sänds på onsdagkvällen i USA är det torsdag morgon i Sverige.

Aha, dock är det lite snurrigt iaf tycker jag Jag har så inlärt mönster att när jag ser att idag går det o det. Så tänker jag "Då blir det att tanka det det första jag gör imorgon" vilket blir fel här Men det kanske bara är jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Många har nämnt det där med hovern. Nu ligger den på vänster istället för höger sida, tror det ska vara åtgärdat. Vad gäller sorteringen på serie-sidan förstår jag dig. Gör ett försök på bokstavsordning nu.

Hover funkar fortfarande inte riktigt helt okej. Det buggar inte på samma sätt. Men infon om serierna längst ner går fortfarande inte att läsa. Du måste ha lite tom-utrymme där för att det ska fungera 100%. (Gäller både ff och ie)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Hur man enkelt ska hitta sina serier under inställnings-sidan har jag också tänkt på. Jag var inne lite på en läcker ajax-lösning med ett sökfält, kanske ploppar upp något sådant inom kort. Dock vill man ju inte packa sidan med allt för mkt JS.

Jag älskar Ajax, men det skulle nog inte hjälpa så mycket. Har du det i bokstavsordning är det ganska lätt att gå igenom. Jag känner själv inte att jag skulle ta tiden att söka när jag lätt kan hitta det genom att bara kolla i listan Iofs som extra är ju aldrig fel om det inte tar för stor plats.

EDIT: En sak till, länk till tv.com för varje episod vore inte helt fel.

Permalänk
Medlem

jag upplever det som lite jobbig när rutan för programmet poppar upp och bort när man skall till ett visst program i listan..
ha en liten delay som gör att man måste ha muspekaren en liten stund över länken innan den poppar upp, typ 0,3 s eller något sånt borde ju plocka bort detta moment..

sedan så tycker jag personligen att om man klickar på ett avsnitt så skall tv.com sidan poppa upp i ett nytt fönster..

men detta är ju bara vad jag tycker...

Permalänk
Medlem

Åter igen tack för all feedback, nu har jag något att göra!

Senast nytt;
• TV.com-länk i kalendern (dock inte helt 100%, om en serie visar två avsnitt på samma dag, scrubs t.ex., kommer tv.com-länken att gå till den första episoden),
• Bakgrundfärg för dagens dag,
• Föregående/nästa månad-länkarna finns nu även längst ner på sidan + en liten padding på dem som förhoppningsvis fixar hover-buggen,
• 1/4 sec delay innan hover-rutan ploppar fram

På att-göra listan finns bl.a. olika typer av visningssätt, t.ex. veckovis i sället för månadsvis om man så önskar. Sidan ska även börja hämta info från tvrage inom kort.

Om någon kommer på något mer så säg gärna till!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådär ja, riktigt bra. Hovergrejerna fungerar, dagens datum syns bra, tv.com länk, bra färgval på övriga länkar. Nu har den allt jag vill ha

Av vilken anledning tänkte du köra med tvrage istället? Inte så att jag tycker det är fel, kände bara inte ens till sidan

Permalänk
Medlem

Jag tänkte inte byta, utan försöka använda båda två. Har märkt att tvrage ibland har information om sändningsdatum som tv.com saknar, och tvärt om. Och sen skadar det inte med 2 källor i stället för 1.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Jag tänkte inte byta, utan försöka använda båda två. Har märkt att tvrage ibland har information om sändningsdatum som tv.com saknar, och tvärt om. Och sen skadar det inte med 2 källor i stället för 1.

Aha, ja det är sant. Vissa missar har ju funnits, allra helst när det gäller Family Guy och American Dad. Många ggr har jag blivit besviken av att inget avsnitt har kommit när tv.com säger att det skulle ha gjort det... Jäkligt irriterande

Sedan blir jag fortfarande snurrig av att du visar det efter svensktid. Tycker du ska ha en omröstning ang det

Permalänk
Medlem

Denna sida hamnade direkt i bokmärkesfältet!
Det är dock några saker jag stör mig på likt många andra, hilightningen på dagens datum, sidan är otroligt mörk (om du vill ha bakgrunden skulle iallafall jag satsa på att fylla datum-rutorna med en bakgrundsfärg, gärna ljus).
Rent funktionellt verkar den fungera alldeles ypperligt, perfekt sida då jag också kollar på grymt många serier
Tack för en mycket bra sida!

Permalänk
Medlem

trey, ta en titt längst ner på inställningssidan. Välj "US/Central" och klicka "Ändra tidszon". Kalendern bör nu visas efter GMT -0600.

ErikHK, det kommer en ljusare varriant inom kort också. Håll ut.

Edit: slutpulat för idag, återkommer i morgon. Fler tankar, åsikter och idéer tas gärna emot!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
trey, ta en titt längst ner på inställningssidan. Välj "US/Central" och klicka "Ändra tidszon". Kalendern bör nu visas efter GMT -0600.

Gött! Nu är det nästan perfekt Om du gör lite space mellan varje första bokstav, som http://www.pogdesign.co.uk/cat/showselect.php

Det skulle göra det ännu lättare att hitta rätt serie och få en bättre överblick. Skulle du fixa det sen så har jag allt som behövs

Permalänk

Aww, får jag verkligen inte heta björnfan? :<

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

trey, sådär. Jäkla knarket det här, går inte att slita sig när man väl börjat pula. Sängen nu i alla fall.

björnfan sorry för det där. Nu ska det funka.
Begränsade tidigare till /[^a-zA-Z0-9_]/ för att inte strula till urler, men kan ju lika gärna använda urlencode()

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här var riktigt trevligt!

Två saker:
Säsong/episod-numrering verkar haverera ibland. Senaste Simpsons-avsnittet, t ex, anges som 2036x11.

Snälla, sortera inte "The ..." under T. Jag avskyr det.

Visa signatur

:€

Permalänk
Hedersmedlem

Sökfunktion?

Och varför finns inte American Idol?!

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag är lite inne på eightys linje med O.C., The istället för The O.C., men jag är inte helt säker. Oanade möjligheter till förvecklingar och valmöjligheter, således.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Och varför finns inte American Idol?!

*stryker Teetow från listan över personer som får leva när revolutionen kommer*

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
trey, sådär. Jäkla knarket det här, går inte att slita sig när man väl börjat pula. Sängen nu i alla fall.

Hehe, jo det brukar vara jävligt svårt att dra sig, jag jobbar alltid bäst på kvällen/natten. Men nu är det Perfekt för mig Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst, brukar ofta undra när nya episoder kommer ut osv. Hamnade också för mig direkt under bokmärken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
trey: Nä, den ligger rätt. Men den visar i svensk tid, efter amerikansk kalender. Så att när Lost sänds på onsdagkvällen i USA är det torsdag morgon i Sverige.

Många har nämnt det där med hovern. Nu ligger den på vänster istället för höger sida, tror det ska vara åtgärdat. Vad gäller sorteringen på serie-sidan förstår jag dig. Gör ett försök på bokstavsordning nu.

niklas6666: Kanske valbara teman kan vara på sin plats. Några alternativ på CSSer bara, lätt som en plätt.

Hur man enkelt ska hitta sina serier under inställnings-sidan har jag också tänkt på. Jag var inne lite på en läcker ajax-lösning med ett sökfält, kanske ploppar upp något sådant inom kort. Dock vill man ju inte packa sidan med allt för mkt JS.

Toube: Threshold lades ner någon gång i höst, tyvärr.

hejsan.

Jag tror du hört fel angående Threshold för jag har nyligt sett nya asvnitt av det.

Såg senaste förra veckan..

Visa signatur

--------<<Toube>>--------

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen starkt. Mycket bra!

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk

Saknade.
-Möjlighet att ta bort sitt konto om man så önskar.
-Epost komihåg funktion.
-Kunna göra förslag om egna program. SÅ man inte blir helt styrd av den andra kalendern.
-Support mailadress
-Eftersom sidan ska fungera ihop med folk som laddar ner borde man kunna lägga in sin favo torrentsida så man snabbt kan komma fram till den.