Val av snabb systemhårddisk. (IDE? Raid?)

Permalänk
Medlem

Val av snabb systemhårddisk. (IDE? Raid?)

Hallå,

Jag har ett moderkort modell äldre (Asus P4B533-V) och har helt och hållet tröttnat på min maxtor 30gb hdd och vill byta ut mot något som är något större men _framförallt_ snabbare.

Moderkortet klarar bara av IDE vad jag vet, så vad skulle ni rekommendera?

Jag behöver inte mer än 40-60gb och jag vill inte gärna betala mer än ytterst nödvändigt.

Jag kan också tänka mig en raidhårddisk eller liknande, men jag är helt grön på området så alla tips är uppskattade.

tack på förhand,

Permalänk
Medlem

Nja, jag kan gissa att dessa små HDD är svåra att få tag på nya & sedan
har det ju en betydelse vad du mäst använder PCn till & vad du vill uppnå med denna lilla uppgradering.
Sedan detta med "Raid" tex "Raid0" krävs det ju 2st HDD & kan inte köpas en Raid-HDD.
Har du PCn mäst till för Filöverföringar å så, så kan prestandan ökas en smula, då dessa diskar är så små en då.
Fixa då en till "maxtor 30gb".
Är det en klen spel PC, så är det "acsesstiden" på HDDn som e riktig & denna kan inte förbättras med Raid0, utan oftast bara försämras, då det är små filer som hämtas upp här & där.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Nja, jag kan gissa att dessa små HDD är svåra att få tag på nya & sedan
har det ju en betydelse vad du mäst använder PCn till & vad du vill uppnå med denna lilla uppgradering.
Sedan detta med "Raid" tex "Raid0" krävs det ju 2st HDD & kan inte köpas en Raid-HDD.
Har du PCn mäst till för Filöverföringar å så, så kan prestandan ökas en smula, då dessa diskar är så små en då.
Fixa då en till "maxtor 30gb".
Är det en klen spel PC, så är det "acsesstiden" på HDDn som e riktig & denna kan inte förbättras med Raid0, utan oftast bara försämras, då det är små filer som hämtas upp här & där.

Ah, mitt fel... jag menade SCSI och inte raid.

Vad tror du om det?

Permalänk

Ska du ha en scsi disk måste du också ha ett scsi kort och dom är ju inte speciellt billiga..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millhouse
Ska du ha en scsi disk måste du också ha ett scsi kort och dom är ju inte speciellt billiga..

...och kabel,terminator och även i vissa fall även en 80-68-pinsadapter...:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

okej, glöm SCSI då

Men vad sägs om den här: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=124745&cks=PRL

Är den snabbare än de vanliga IDE-diskarna?

Permalänk
Medlem

Nej den är inte direkt snabbare än alla de andra 7200rpm diskarna, varför skulle den vara det?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med Seagate och Western Digital. Några andra har jag inte haft på jätte länge.
Det var IBM för länge sen. Det var strul med dessa diskar.
PErsonligen tycker jag om Seagate diskar.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

Möjligheten finns ju att köpa ett S-ATA kort som passar PCI & sedan fixa en "36GB 10000rpm Raptor S-ATA HDD"

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt så att nya diskar har MYCKET bättre prestanda än såpass gamla modeller som en 30GB:are.

Så jag skulle rekommendera antingen den du hade där( Samsung P80) eller ta en större modell, 250GB modellerna ger mest för pengarna men 160 och 200 är ok. De ännu mindre blir ganska dyra per GB.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver du inte så mycket utrymme men hastighet till litet pris så köp en liten hårddisk ur modernaste serien. Hårddiskar utvecklas och hastigheterna kommer upp. Nu vet jag ju inte om din maxtor 30 GB är en tidig eller sen modell.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG