Permalänk
Medlem

varmlödningstips

jag hade tänkt att jag skulle testa att varmlöda lite men jag undrar om någon kan ge mig lite tips om hur jag ska göra. jag försökte löda ihop 2 bitar aluminium men de gick inte alls bra för så fort tennet kom på aluminiumbiten så stelnande det o sen hjälpte det knappt hur mkt jag värmde för de smälte ändå inte. jag testade även sen att försöka läda ihop en bult o en mutter o jag tror dom va av stål o samma säk där. Lödtennet jag använder mig av är 20-224 på clasohlson och de jag värmer är en liten såkallad gaspenna som ser ut såhär
http://www.nationalwholesaletools.com/ProductImages/full/1830...

enligt denna sidan
http://www.familydefense.com/pencil_torch.htm
så ska den klara ca 2000 F vilket ja ginte vet exakt hur många grader det är men tillräckligt.. o de står att den ska kunna va igång i 15 minuter men jag kan ha igång min i runt 1-2 minuter innan de blir tomt.. hur gör man när man fyller på? ska man bara hålla butantuben mot pennans botten en lång stund eller? jag trodde de va fyllt när de slutade pysa om man säger så..

jag läste i ngn annan tråd om att de tennet borde duga o jag tänkte att ja de kan väl hålla ihop sakerna iaf men nehepp de går inte så jag måste väl göra ngt fel.. tips ngn?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Förstå inte riktigt men försöker du LÖDA ihop alu bitar?
Har du ingen riktig lödkolv?
borde det inte vara bättre, om du nu ska fästa bitarna i varran att du svetsar?

Permalänk
Medlem

har ingen tigsvets och meningen med varmlödning är att man ska kunna fästa sånahär material i varandra liksom... lödkolven blir inte varm nog..

Visa signatur

:)

Permalänk
Hjälpsam

En variant jag nog hade provat är att förvärma matrialet i ugn till lämplig temperatur

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Inaktiv

när du fyller på den ska du hålla burken upp och ner. det lättaste sättet är att ha "lödpennan" mellan knäna samtidigt som du håller den med vänstran, sen trycker du butangasflaskan mot pennanspåfyllningsventil rätt så hårt och håller den så i 5 sek (det brukar pysa ut rätt så mkt, det beror på hur bra tätningen är mellan pennan och på gasflaskans munstycke!)

Edit, du har väl flussmedel?

Permalänk
Medlem

vad är flussmedel?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

lödtenn innehåller flussmedel, harts vanligtvis.

Lägg bitarna på spisen och lödtenn på båda delarna, när det smält och flytit ut så är det bara att trycka emot dom och låta svalna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

men lödtennet som jag använder mig av, är det bra eller? jag kan värma hur mycket som helst men de blir inte så att de flyter ut de ligger där hela tiden som en mjuk kula..

vad duger det lödtennet att löda ihop? koppar? aluminium? stål?

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
men lödtennet som jag använder mig av, är det bra eller? jag kan värma hur mycket som helst men de blir inte så att de flyter ut de ligger där hela tiden som en mjuk kula..

vad duger det lödtennet att löda ihop? koppar? aluminium? stål?

rugga upp ytan lite(sandpapper) och se till att det är fritt från fet (fingeravtryck mm.)

Det går att löda all metall med den, men som sakt så måste man göra lite grundjobb först

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Aluminium brukar kräva speciellt tenn, ett som väter väldigt bra.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

att varmlöda är inte alls samma sak som att löda, det påminner mer om att svetsa. varmlödning går till så att du använder en mycket varm låga till att värma materialet så att det nästintill smälter. Om du har svetsat med gas någon gång så vet du att järn blir glansigt och det ser ut som att det är blött precis innan det smälter, det är då du ska tillsätta lodet. Så för att lyckas med en varmlödning måste du alltså värma materialet nästan ända upp till smältpunkten, vet inte när aluminium smälter men för att lyckas med järn så krävs det alltså en svetslåga. Även om det står på din lilla gaspenna att den blir varmare än järnets smältpunkt så är det ändå för kallt, järnet leder bort värmen snabbare än gaspennan kan tillföra den och tempen kommer aldrig stiga tillräckligt högt.

EDIT: Vet inte vad lodet man använder heter, men det är inte samma lod som används till vanlig lödning. Vanligt lod smälter runt 150 grader (?), om du skulle använda det vid varmlödning så innebär det att lodet skulle smälta redan 10-15 cm ifrån lödstället pga den många tusengradiga värmen.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Skulle förslå att även extra flussmedel penslas på de ytor som skall lödas och inte enbart förlita sig på det som finns i lödtennet.

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem

det heter väl ändå Hårdlöda
varmlödning borde väl vara motsatsen till kallödning

sen är nog den där för klen för att bitarna ska blir tillräckligt varma (bara för tempen på lågan är si och så hög betyder det inte att den kan värma metallbitarna till den tempen)
sen som någon nämnde så krävs det speciellt tenn för aluminium.

Deone: "många tusengradiga värmen" du inser att det man löder i skulle vara en pöl på golvet om man värmde det till flera tusen grader?

vid hårdlödning används en relativt sval låga för att metallen inte ska smälta som den gör vid svettsning.

Permalänk
Medlem

Sen är aluminium som någon sa himla jobbigt att löda, och kräver förmodligen också speciellt lod.. Börja öva dig med något förhållandevis lättlödat som t ex koppar..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

ok men de lödtennet funkar till koppar då eller?

jag testade att rugga upp utan på flera sätt med olika metoder men de sket sig.. men jag får plocka fram en bit koppar i morgon o testa om det går bättre

Visa signatur

:)

Permalänk

Koppar borde gå fint, om du orkar värma upp maaterialet.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Sen får du iofs tänka på att koppar leder värme otroligt bra, så att det kan vara svårt att få det varmt nog.. Kör med små tunna bitar till att börja med

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Alutite är lösningen,

Ett aluminumlod som du använder för att sammanfoga eller bygga med aluminum.
Classe säljer det skit dyrt, Art nr: 30-8690

Du bör kunna få det billigare här, http://www.alutite-world.com/swe/bruks/index.htm

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Deone: "många tusengradiga värmen" du inser att det man löder i skulle vara en pöl på golvet om man värmde det till flera tusen grader?

Jag snackade om svetslågan, inte om materialet, kanske överdrev lite men det är iaf ett par tusen grader. Eftersom metall leder bort värme så effektivt så behövs en låga som är mycket varmare än den temp du vill ha upp materialet i. Angående en pöl på golvet, det är precis vad du kan få om du värmer för mycket med en svetslåga, det handlar om "skills", lagom är bäst.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Ett alternativ, värm skiten på spisen. Hårdlöda kommer du nog inte lyckas med i alla fall, men en vanlig lödfog blir stark nog. Värmer du direkt på spisen blir det antagligen inte världens snyggaste lösning, och du kommer kladda ten på plattorna, så en hel plåt under, är antagligen inte en helt dum ide. En spisplatta borde kunna bidra med värme nog för att du ska kunna lyckas löda med gaslågan.

Jag har fuskat ihopa en del prydnadsskålar på det viset. Jag har en likadan penna, kan tilläggas. Jag antar att du ska ha det till din kyl?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Jag snackade om svetslågan, inte om materialet, kanske överdrev lite men det är iaf ett par tusen grader. Eftersom metall leder bort värme så effektivt så behövs en låga som är mycket varmare än den temp du vill ha upp materialet i. Angående en pöl på golvet, det är precis vad du kan få om du värmer för mycket med en svetslåga, det handlar om "skills", lagom är bäst.

ja jag är medveten om att det går att få en låga på över tusen grader med en acetylen/syrgasbrännare men man kör inte på samma inställning när man hårdlöder som när man använder den som skärbrännare.

som jag skrev så använder man en mycket svalare låga vid hårdlödning, metallen ska bli varm, inte börja glöda/smälta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Ett alternativ, värm skiten på spisen. Hårdlöda kommer du nog inte lyckas med i alla fall, men en vanlig lödfog blir stark nog. Värmer du direkt på spisen blir det antagligen inte världens snyggaste lösning, och du kommer kladda ten på plattorna, så en hel plåt under, är antagligen inte en helt dum ide. En spisplatta borde kunna bidra med värme nog för att du ska kunna lyckas löda med gaslågan.

Jag har fuskat ihopa en del prydnadsskålar på det viset. Jag har en likadan penna, kan tilläggas. Jag antar att du ska ha det till din kyl?
B!

ok får ta o testa det då.
jag hade inte tänkt använda det till kylen från början men lyckas jag så ska jag nog göra det

Visa signatur

:)

Permalänk

Aluminium har en helvetisk oxid so du inte kommer kunna årdlöda på utan special lod, samt aluminium har en låg smältpunkt och otrolig värmeledningsförmåga, detta gör att det är skitlätt att smälta sönder hela stycket när du försöker hårdlöda

Permalänk

Jag har ett medel (FLUSS) som heter effekto 1.Det är för lödning av koppar,nysilver,bleck,och galvad plåt,hjälper även till vid aluminium.Prova å tvätta av det du skall löda med ett flussmedel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elitemodd: var kan man köpa det effekto 1 medlet då? ska man hälla lite på de man ska löda o skölja av sen eller? kör du vanligt tenn sen eller ngt speciallod eller?

Visa signatur

:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
Elitemodd: var kan man köpa det effekto 1 medlet då? ska man hälla lite på de man ska löda o skölja av sen eller? kör du vanligt tenn sen eller ngt speciallod eller?

Kom inte ihåg vart jag köpte det(Ev hos classe)Nä du ska göra rent plåten eller kopparbiten.Det är bara att gno lite där du ska löda.Sedan ska man väl ha tenn silverlod å löda med.

Fluss finns på classe 20-1779
Tennsilverlod 30-7461

mvh elitemodd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elitemodd: ok tack för hjälpen jag får ta o handla lite i morgon då

Visa signatur

:)

Permalänk

När man lödar vill man att det smälta lodet ska väta båda delarna man vill sammanfoga. Är deras kontaktytor smutsiga, eller framförallt feta, väter inte lodet. Därför har man Flussmedel som innehåller syra som "fräter" bort smuts/fett så att lodet väter ordentligt.

Problemet för dig förefaller vara att alubitarna du vill löda ihop har för god värmeledningsförmåga och konvektionsförmåga så du inte kan hetta upp dessa till lodets smälttemperatur eftersom de svalnar snabbare än din klena lödpenna kan hetta upp dem. Alltså borde det hjälpa med varmare omgivning alltså att lägga dem på spisen. (detta kanske du redan visste men det finns säkert ngn läsare som inte vet )

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?