Permalänk
Medlem

Monterat fel?

Tjena jag har precis monterat en Zalman 9500, jag är dock inte riktigt nöjd med tempen! Jag tycker ändå att jag monterade på den jevligt noga, med att smeta ut artic silver5 i ett tunt lager med ett kontokort.

Jag har en X2 3800 som jag kör i 2.4. Nu när jag monterat på kylaren så är fullload tempen ca 49. Jag ger prollen 1.456 Vcore.

Kan det vara jag som har dålig chassi ventilation, jag har en 80 mm fläkt fram som suger in luft och en 120 som suger ut på baksidan, det kanske inte är tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Låter som en normal load temp..

Permalänk
Medlem

Det kanske bara är ja som har fått för mig att den skall kyla lite bättre?

Nu kör jag ju fläkten dessutom på högsta varvtalet. Jag har även dragit åt skruvarna hårt så den glappar inte i sidled.

Jag kanske inte skulle smetat ut kylpastan, utan bara lagt ut en klick och skruvat dit kylaren.

Permalänk

Skicka Zalman i soperna och köp en Big Typhoon istället:D Skämt o sido, jag vet inte vad som kan va problemet,, smeta du på bra me kylpasta eller?

Visa signatur

199

Permalänk
Medlem

Den kanske inte är helt jämn undertill ?

Permalänk
Medlem

Jag tog som ett riskorn ungefär och drog ut den med ett kontokort, det kanske blir bättre om man bara lägger på en klick och skiter i att smeta ut det, hur gjorde du?

Permalänk

Ifall du nu har Artic Silver 5, så ska du bara lägga en klick som ett riskorn och sätta på kylaren, INTE smeta ut. Är skruvarna spända helt eller?Kan ge resultat..

Visa signatur

199

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeramon
Jag tog som ett riskorn ungefär och drog ut den med ett kontokort, det kanske blir bättre om man bara lägger på en klick och skiter i att smeta ut det, hur gjorde du?

Precis vad jag tänkte, gör så som du skrev så blir det kanske lite bättre. Jag gjorde så på min 3500+ och jag har en CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49. Då är min processor klockad från 2200MHz till 2600MHz med en spänning på 1,55V.

//Peter

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Jag har spänt båda skruvarna så hårde det går, jag kanske dock skall testa att montera om den och bara lägga en klick i mitten. Det kan ju vara värt ett försök

Permalänk
Medlem

För att eliminera dålig chassi ventilation, vad händer om du helt enkelt kör med öppet chassi en stund?

Sjunker tempen markant, kan du nog glädja dig år att den montering är bra nog. Chassiventilationen suger dock då.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag kör med chassit öppet nu ju men jag skall testa att montera om den.

Permalänk

Kan vara det...mkt möjligt, gör ett försök!Jag har 5 fläktar i min låda, min ligger på 27grader utan belastning, hur mkr ligger din på utan att du gör någonting?

Visa signatur

199

Permalänk
Medlem

ungefär 32

Permalänk

ok ok , det är ju hyfsat lågt endå, hur kan den stiga så vid fullload?

Visa signatur

199

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeramon
ungefär 32

Men det är bra temps, lite högre än mina men jag har två st 120mm-fläktar, en fram och en bak.

//Peter

EDIT: Kör du fläkten på 12V, i så fall kanske du borde se över och göra om monteringen. Min rullar på 8V och då är den väldigt tyst.

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag får köpa en till 120 mm fläkt och sätta lite högre upp i chassit, nu har jag ju bara en 80mm och den sitter ju längst ner i chassit under en hårddisk.

Så cpu kylaren får ju inte så mycket luft.

Vad rekomenderar ni för 120mm fläktar?

Permalänk
Medlem

Med oinbränd AS5 har jag nu en temp på 28-29 idle med min Opteron 146 @ 2000 MHz (oklockad för tillfället). För att få så bra ventilation som möjligt har jag en 120 mm insugsfläkt i de tre 5.25 platserna under DVD-R:en, som matar kylaren med friskluft.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Nu har jag monterat om fläkten och nu får jag 32 idle och 45 full, men jag ska nog ändå köpa mig en 120mm fläkt till, det skadar nog inte.