Permalänk
Medlem

Hur gör man en ".htaccess" fil?

Ber om ursäkt för n00b frågan men är lite förvirrad här?
Läser denna sidan:
http://cgi.carambole.se/manuals/htpasswd.htm

och följt den. Men det går inte döpa en text fil: .htaccess
och när jag struntar i punkten framför ordet så blir det automatiskt .txt i slutet och det får det väll inte vara?
Eller?

Enligt denna:
http://www.webdesignskolan.com/html/htaccess/htaccess_passwor...

Så skall jag kunna göra detta i Anteckningar/Notepad.

Citat:

Textfilerna skapar du i tex Anteckningar/Notepad och den ska alltså inte ha något filtillägg (den får inte ha tillägget .txt) och bara ha namnet .htaccess och .htpasswd och vara i rent ASCII-format. Du lägger textfilen .htaccess i samma mapp som de sidor du vill skydda. Var noga med att ange den absolut rätta sökvägen som ofta inte är den du ser när du är uppkopplad via FTP-klienten... Kolla med ditt webhotell om du är osäker.

Tydligen är det ngt HELT uppenbart enkelt som "alla borde veta" men inte jag hur man skall åstakomma detta. Kan ngn vara snäll och beskriva steg för steg hur man gör en tom .htaccess med utan ändelsen .txt

Permalänk
Medlem

Spara den som .htaccess.txt om du nu måste använda notepad. Sen får du markera filnamnet och ta bort filändelsen (.txt). Har du tillgång till ssh är det nog enklare att redigera filen direkt via en texteditor på shellet.

Permalänk
Medlem

Annars finns det ett program som heter just htpasswd

exempel:
htpasswd /path/to/directory/.htpasswd [username]

EDIT: Förutsatt att servern ligger på *NIX

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

Strålande.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Eller skriv citationstecken runt namnet när du sparar filen.

Permalänk
Medlem

den omständiga vägen "fsutil file createnew c:\.htaccess 0" i kör/cmd.

Edit: om man kör xp (kanske går i fler win os)

Visa signatur

"Sleep is one of those funny things about being a human being" - Marshall Brain
"Mike broke the hubble, Mike broke the hubble" - Mystery Science Theater 3000
"Det finns inget som kan kallas skrot!" säger Mulle Meck, "bara gamla saker som går att använda på nya sätt. Rulla ut och rulla på."