Permalänk
Medlem

Hallå igen.

Ny domän då, som sagt: www.tv-kalendern.se. Känns kul, mer motivation att jobba.

Jag har knackat lite på en 'version 2', där jag skrivit om stora delar av koden för att enklare kunna strukturera upp med menysystem och templates. I samma veva har en del funktioner tillkommit. Man kan kika på 'utvecklarversionen' på v2.tv-kalendern.se.

Först och främst, noterade förslag som jag ska fixa snarast:
• Notis ifall mer än 1 episod av samma serie visas samma dag (från trey).
• Glömt lösen-funktion (från terLag)

Nyheter i version 2 (hittills):

• Ny 'design'; svart text på vit bakgrund, vilket jag tror gör sidan generellt trevligare (för de flesta). Även ett aningen renare menysystem. Dock är inte designen/färgschemat helt genomarbetat ännu, tar gärna emot förslag

RSS! Hela 9 strömmar (idag, igår, i morgon - denna vecka, förra, nästa - denna månad, förra, nästa). Både globala och personliga. Bra idé mucha Något mer man kan ha?

• Kalendern går att sortera efter vecka istället för månad, om man så önskar. Genom att sortera efter vecka kan man slippa scrolla förbi äldre datum (som Para nämnde).

Visa populära kan man nu klicka på bland kalender-alternativen. Den plockar fram de 50 mest bevakade serierna hos sidans medlemmar och visar dem i en kalender.

En startsida har tillkommit. Ganska torr i nuläget, men förhoppningsvis kan man få till något schysst av den. Förslag?

+ ett gäng hittills okända buggar.

Det var nog allt.

Vad tycks om den här ljusare versionen? Själv tycker jag iaf kalendern blev lite plottrig nu, men alla andra sidor generellt trevligare.

Oliver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra gjort! Gillar den nya designen mera :). Skönt att du fixade RSS med. Den här sidan kommer nog att bli riktigt populär skulle jag tro

Permalänk
Medlem

Ah, skönt. Gillar den ljusare kalendern mycket bättre. Nu börjar det likna något! En detalj jag dock saknar är att serierna som man själv följer highlightas när man är inne på "visa populära".

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax
En detalj jag dock saknar är att serierna som man själv följer highlightas när man är inne på "visa populära".

Sådär. Bra idé.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Sådär. Bra idé.

Perfekt! Tackar

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Nice work Olli. Ser bra ut och väldigt trevligt med de olika RSS-strömmarna.

Två förslag jag har är att om man väljer veckovis så ska den visa det hela tiden. Alltså om jag klickar på inställningar och sen tillbaka till min kalender så visar den månadvis igen. Alternativt att man väljer det i inställningar. Trodde faktiskt först inte att jag skulle använda veckovisfiltrering men det var ganska skönt

Sedan en väldigt väldigt lågprio förslag är att fixa så att man ser 4 eller 3 dagar bakom och 2 eller 3 dagar framför dagens datum. Så att man inte ser verken vecko eller månadsvis. Som sagt, lågprio men jävligt syjsst om du skulle fixa det längre fram. Även här kanske man skulle kunna göra något i inställningar, att man får välja hur många dagar före och efter man vill se?

Kepp up the good work!
trey

Permalänk
Medlem

Skippa genitivapostroferna (oliver's kalender) och lägg till ett -s i slutet av namnen (olivers kalender) istället. Förutsatt att namnen inte slutar på z, x eller s förstås.

Permalänk
Medlem

Jag saknar gamla designen. Allt annat är mycket positivt. Kan man inte få ett val i inställningar för vilken design man vill använda?

Tapetmönstret i bakgrunden var trevligt, men det är kanske snäppet för stor kontrast mot den vita förgrunden för att man ska se den. Ett mörkgrått tema med den bakgrunden skulle jag uppskatta.

Visa signatur
Permalänk

Mycket fin och trevlig sida, det enda jag hittade att klaga på var ett länknamn på RSS sidan

http://www.tv-kalendern.com/rss-today.html
border vara
http://www.tv-kalendern.com/rss-today.xml
Eftersom alla de andra länknamnen slutar med .xml och dessutom går ju länken till "http://www.tv-kalendern.com/rss-today.xml".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

treys förslag om att "komma ihåg" kalender-layouten även utanför själva kalendern är inlagt, samt att genitivapostroferna är skippade, tack djonn.

RSS-länknamnen, som swejihad nämnde, är också rättade.

Det har även tillkommit en liten "x besökare på sidan just nu" längst ner på sidan, som många forum brukar ha. Den visar aktiva besökare de senaste 30 minutrarna.

Fredo, just nu ändras det för mycket här och där för att det ska vara värt att hålla två olika designer fungerande. Men snart så, när kodandet börjar lägga sig.

Edit: En till grejj, glömde fråga.. I huvudmenyn syns nu "Min kalender" och "Global kalender" när man är inloggad.. Ska man förenkla det till bara ett alternativ, "Kalender"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olli
Edit: En till grejj, glömde fråga.. I huvudmenyn syns nu "Min kalender" och "Global kalender" när man är inloggad.. Ska man förenkla det till bara ett alternativ, "Kalender"?

Eftersom du har Visa alla/Visa populära/Visa personliga (...) så känns det överflödigt med min kalender och global kalender. Dock gillar jag de länkarna Vette fan, plocka bort Visa Alla i undermeny och ha kvar min/global kalender röstar jag för

Annars säger jag det igen, nice work

Btw "Inställningar / Mina sserier" Ett s förmycket där på startsidan.

EDIT: Eh vafan, tycker du kan ha kvar dubbellänkarna. Gillar globala där uppe och Visa alla är bra att ha i undermeny också. Så jag röstar på att ha kvar det som du har istället ^^

EDIT 2: Gör bilden TV-kalender högst upp till en länk till startsidan, det måste man ha

Permalänk
Medlem

Menyn i nya versionen ligger lite fel i IE.. kanske bör kollas upp.

Permalänk
Medlem

Nu borde sidan se bättre ut i IE. Det händer att jag glömmer kolla av mot IE, sitter nästan bara vid macar. Resten av sidan ser dock ut att funka bra. Har även lagt till startsida-länken och rättat ett gäng typoes.

Just nu liger sidan centrerad med en bredd på 90% eller något sånt. Det tycker jag blir skitsnyggt om man har en upplösning på 1024x768 och maximerar browserrutan.. Men med större upplösningar blir den lite väl bred. Ska man fixera bredden på 8-900 pixlar istället?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig sida, särskillt version 2!

kör 1280*1024 och bredden är inget problem.

Tycker dock som någon annan skrev att du inte ska sortera serier som börjar med "the" under T.. utan typ O.C., The; Simpsons, The.. osv..

EDIT: en annan sak jag såg var att om man visar veckovis och sen tittar på andras kalendrar kan det hoppa lite mellan månadsvis och veckovis..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tips: Istället för att använda javascript för att kryssa i checkboxen när man klickar på serienamnet så kan du använda <label>

Permalänk
Medlem

Uppfattat om temana, ser fram emot det.

Märkte inte att du använde JS istället för labels, annars hade jag reagerat på det tidigare...

Förslag: Kunna lägga till favoriter bland mina serier, som blir fetstilta i kalendern.

"Global kalender" tycker jag ska tas bort, man har ju "Visa alla" redan.

Månadsnamn på svenska tack.

Visa signatur
Permalänk

The 4400 skulle gärna få finnas i listan

http://www.tv.com/the-4400/show/23350/summary.html

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Fel avsnittsnr på Greys Anatomy

Avsnitt "tretton" var en enda lång recap. Inget att slösa ett riktigt avsnittsnummer på.

Oliver: Du använder fortfarande inte labels till radioknappsmarkeringen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Avsnitt "tretton" var en enda lång recap. Inget att slösa ett riktigt avsnittsnummer på.

Oliver: Du använder fortfarande inte labels till radioknappsmarkeringen!

Just det, jävla rlser grupper som inte håller koll på namnen

Permalänk
Medlem

Något är fel med tiderna på Joey. Det finns med på listan denna och förra veckan, men inga avsnitt sändes.

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax
Något är fel med tiderna på Joey. Det finns med på listan denna och förra veckan, men inga avsnitt sändes.

De har tagit break pga av de kassa tittarsiffrorna, kanske läggs ner.