Permalänk

146/3700+/ X2 3800

Vilken av dessa processorer bör man välja för mycket spelande och oc.

//tack på förhand

Visa signatur

pentium II | 384mb ram | Asus fx5200videoSuit 128mb | 1*8gb Western Digital+1*16gb FS | 19 tum tft | dålig fantsi | bra betyg

Permalänk

3700+ tycker jag, men det beror lite på, om ett tag när spelen är gjorda för dual-core så är nog 3800+ snabbare, 146an har stigit så mycket att den inte är speciellt prisvärd mer och 3700+ klockar lika bra.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Dualcore helt klart.

Köp en Opteron 165.

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha svar på exakt samma fråga, och vill använda det till samma sak med (spel och OC). Kan ni motivera till varför just Opteron eller X2 är bäst? När kommer X2 vara mer optimerad för spel? Hur mycket förlorar den i dagsläget?

Opteron tycker jag inte ser särskilt prisvärd ut längre, så jag tar nog 3700+ SD före den, men hur blir det då med X2 och 3700+?

Jag provar lite...

3800+ X2
Fördelar:
Två kärnor,
Bra hastighet,
Bra pris,
Framtidssäker

Nackdelar:
Inte optimerad för spel,
Utmärker sig inte i överklockning

3700+ SD
Fördelar:
Klockar på bra (FX-55 prestanda),
Bra pris,
Bättre i spel (jämfört med X2-cpuer i dagsläget)

Nackdelar:
Inte lika framtidssäker,
Kan förlora spelprestanda i längden.

Vad tror ni om detta?

Permalänk
Inaktiv

Finns det något som gör Opteron CPU'erna bättre än SanDiego kärnan? Har läst att minneshanteringen ska vara yber i opteron. Därav skulle en 2.5ghz opteron prestera bättre än en 2.5ghz SD.

Stämmer detta ?

Permalänk
Medlem

W|ckerMan det är samma kärna i 3700+, 4000+ och opteron 1** singelcore CPUerna, så det du stämmer är inte korrekt.

Visa signatur

Dfi Asus a8n32 | AMD Opteron 170 CCBWE 0550UPMW @ 2.8ghz, 1.425v | G.skill HZ black edition 2*1 gig pc4000 @ 560mhz 1:1| Leadtek 6800gt 256 mb | Seagate sata 160 gig, Seagate 3 * sata 300 gig, Western Digital raptor sata 36 gig, Western Digital 3 * sata 320 gig | Tagan 580watt easycon |

Permalänk
Inaktiv

Då äre bara att räkna MGHZ och jämföra då! ... Tack för hjälpen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Jag vill också ha svar på exakt samma fråga, och vill använda det till samma sak med (spel och OC). Kan ni motivera till varför just Opteron eller X2 är bäst? När kommer X2 vara mer optimerad för spel? Hur mycket förlorar den i dagsläget?

Opteron tycker jag inte ser särskilt prisvärd ut längre, så jag tar nog 3700+ SD före den, men hur blir det då med X2 och 3700+?

Jag provar lite...

3800+ X2
Fördelar:
Två kärnor,
Bra hastighet,
Bra pris,
Framtidssäker

Nackdelar:
Inte optimerad för spel,
Utmärker sig inte i överklockning

3700+ SD
Fördelar:
Klockar på bra (FX-55 prestanda),
Bra pris,
Bättre i spel (jämfört med X2-cpuer i dagsläget)

Nackdelar:
Inte lika framtidssäker,
Kan förlora spelprestanda i längden.

Vad tror ni om detta?

Kan inte riktigt hålla med dig där.
3800+ X2 klockar ganska hyffsat. Många får upp sina i 2400 MHz på original spänning. Även vanligt att man når 2600-2700 MHz med bra kylning.

Vad menar du med att X2 inte är optimerad för spel? X2 har precis samma funktioner som de andra processorerna, med skillnaden att den har två kärnor istället för en. Köper du en X2 4400+ så har du samma hastighet och samma mängd minne som 3700+ fast gånger två. Däremot blir den faktiska prestandan inte dubbelt så snabb iom att få program har fullt stöd för dual core.

Men man märker helt klart skillnad med dual core i många spel. Så även när man använder datorn i windows, t ex om man startar en virus scan samtidigt som man spelar.

För var patch som släpps till dagens spel ökar som regel nyttjandet av de dubbla kärnorna och detsamma gäller grafikdrivrutinerna. Jag har inte ångrat en sekund att jag valde en 3800+ X2 när jag uppgraderade från en 3000+. Inte en chans att jag köper dator utan dual core hädanefter.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Kan inte riktigt hålla med dig där.
3800+ X2 klockar ganska hyffsat. Många får upp sina i 2400 MHz på original spänning. Även vanligt att man når 2600-2700 MHz med bra kylning.

Vad menar du med att X2 inte är optimerad för spel? X2 har precis samma funktioner som de andra processorerna, med skillnaden att den har två kärnor istället för en. Köper du en X2 4400+ så har du samma hastighet och samma mängd minne som 3700+ fast gånger två. Däremot blir den faktiska prestandan inte dubbelt så snabb iom att få program har fullt stöd för dual core.

Men man märker helt klart skillnad med dual core i många spel. Så även när man använder datorn i windows, t ex om man startar en virus scan samtidigt som man spelar.

För var patch som släpps till dagens spel ökar som regel nyttjandet av de dubbla kärnorna och detsamma gäller grafikdrivrutinerna. Jag har inte ångrat en sekund att jag valde en 3800+ X2 när jag uppgraderade från en 3000+. Inte en chans att jag köper dator utan dual core hädanefter.

På så sätt! Klart man köper en sån då.:P Tack så mycket för upplysningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jhan.hz
W|ckerMan det är samma kärna i 3700+, 4000+ och opteron 1** singelcore CPUerna, så det du stämmer är inte korrekt.

inte samma kärna enligt de ja sett 3700+, 4000+, fx55 osv har sandiego kärna medans opteron 1** har venus kärna!

Visa signatur

AMD Opteron 165 | Asus A8n32SLI-deluxe nForce4 ultra | PNY GF7900GT | Kingston PC3200 HyperX DDR 2048MB | Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM | NorthQ ATX 500W Silent|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micke67
inte samma kärna enligt de ja sett 3700+, 4000+, fx55 osv har sandiego kärna medans opteron 1** har venus kärna!

Vad jag vet så är det antingen samma som FX-57 eller så är det en kärna som påminner väldigt mycket om FX-55.:)

Permalänk
Medlem

Frågan är inte vilken som är bättre utan NÄR man ska byta till dual core

Är lite osäker ännu själv vilket som lönar sig mest med tanke på priserna. Det jag skulle göra är att vänta en stund ännu tills dual core går ner i pris. Själv väntar jag på att t.ex Opteron 170 ska gå ner i pris som hoppeligen blir min följande cpu kanske om ett halvt till ett år lr så.

Tänk på att dual core processorerna blir bara mer och mer prisvärda med tiden medan single core blir mer och mer ointressanta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Frågan är inte vilken som är bättre utan NÄR man ska byta till dual core

Är lite osäker ännu själv vilket som lönar sig mest med tanke på priserna. Det jag skulle göra är att vänta en stund ännu tills dual core går ner i pris. Själv väntar jag på att t.ex Opteron 170 ska gå ner i pris som hoppeligen blir min följande cpu kanske om ett halvt till ett år lr så.

Tänk på att dual core processorerna blir bara mer och mer prisvärda med tiden medan single core blir mer och mer ointressanta.

Då kanske det är bäst att satsa på 3700+ "S D" nu och vid nästa köp skaffa X2? Eller vad tror du?