Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla kommentarer men kan lungt säga att det nog blir värre med ekonomin när man är äldre, när man var mindre skötte ju ens föräldrar ekonomin och ville man göra något så var det dom som betalade, men som äldre har man studiebidraget + jobb om man ens har det (jättesvårt att få). och det ska räcka till mycket saker. Jag säger inte att man är bortskämd när man är mindre (jag var det ^^) men tror det mesta handlar om prioriteringar. Jag prioriterar ett tyst och stabilt chassi framför form och design, sen finns det faktiskt riktigt många chassin som både är stabila och dyra Men också snygga på det sättet du menade. T.ex p160w, Antec PlusView II eller lanboy

Sen är dom inte unika heller, men klart dom sticker ut från standarddatorn. Ioch för sig har alla börjat ha såna nu så det kanske är mindre mainstream att ha ett beigechassi?
/ frasse

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag byggde min första när jag var 11 med. Raidmax scorpio blå ~500w + antec truepower 350w ~500kr.

Ja dem var häftiga !

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org
Sen är dom inte unika heller, men klart dom sticker ut från standarddatorn. Ioch för sig har alla börjat ha såna nu så det kanske är mindre mainstream att ha ett beigechassi?
/ frasse

Svincoolt att komma på Dreamhack med ett gammalt Plåt-IBM från sent -80 IMO.

Mvh

Permalänk

Mycket bra skivet FjäskarN!

Jag tror att völdigt många bryr sig för mycket om vad andra tycker om sina chassin. Man borde gilla det och vara nöjd o skita i vad de andra tycker...

När det gäller fablriksmoddade chassin har ju alla sin egen smak. Men på något sätt så blir de ändå inte riktigt personliga. Men det räcker ju med ett klsiter märke (ok lite mer då kanske) för att göra det en smula mer persoligt.

Det är för mycket utseende fixering idag... Men allvarligt. Om man itne tål lite kritik ska man itne kägga upp ett galleri.

Så fort man har moddat den (sleeva, fläkthål, ni vet sånt) så blir den ju personlig.

Idag sitter jag på ett Antec SuperLanboy med 2 ccfl rör i sig. Skitnöjd med det även om det är i princip omoddat (utom en luftfilter modd o lysrören då).

Vad jag vill komma fram till är att det inte alltid finns kusnkaper/möjligheter att modda och då så nöjer man sig med ett fabriksmoddat chassi. SuperLanboy är inte så färdigmoddat åd men ändå.

Samtidigt så vill ju folk att man ska andra ska tycka ens dator e snygg.

Alla vill inte lägga ut 1000+ för ett chassi...

(var trött när jag skrev detta)

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Jobbigt o läsa var det iallafall. Styckeindela gärna texten.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk

sitter på en TT tsunami låda som jag ändå tycker funkar väldigt bra för att vara ett fabrikschassi.. bara man slipper allt blinkade ljud så är det lugnt för min del. 1 färg på chassit och om man ska ha neon så 1 färg på det också så det inte ser ut som en cirkus nere i din datorlåda.

själv har jag monterat 1blått neonrör i tsunami lådan för att få ljuset i lådan. men då har jag också en knapp så man kan stänga av det vid behov..

Permalänk

Varför lägger man isf upp sitt chassi för allmän beskådning om man inte tål kritik?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Fattar inte varför folk envisas med ett att säga fabriksmoddade chassin.. det är ju precis det dom inte är

Visa signatur
Permalänk

millepromille: Jag använder just det ordet för att många sweclockare förstår vad jag menar, fabriksdesignade är ju alla ^^

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

jo, det blir tyvärr lite en argumentation om etiketter.
Men "moddad" betyder ju modifierad och då syftar man ju på att produkten modifierats _efter_ inköp.
Att tala om fabriksmodifierade chassin blir således lite missvisande, men folk förstår ju vad dom menar. Egentligen skulle ju en bättre term vara "designade" chassin, vilket skulle antyda på att de har en mer unik design än vanliga chassin. Även detta kan ju ses som missvisande då man kan påstå att alla produkter är designade, men även här kan man då hänvisa till att folk förstår vad man menar. Det är alltså ett bråk om etiketter, om smak, snarare än att någon kan ha _fel_.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

Tänkte på det där att om man lägger upp sitt chassi i galleriet för allmän beskådning, och tål man inte kritik så ska man inte lägga upp det.

MEN.... Det finns "mogen" kritik och "omogen" kritik. Man kan se folk som skriver inlägg med bara riktigt fjortisaktiga omogna kommentarer till folk som är skitstolta över sitt första fina chassi enligt den personens tycke. Då är det inte så kul om den personen får en slag påhoppningskritik hela tiden med taskiga kommentarer.

Vad jag vet är inte taskiga kommentarer någon direkt kritik och om det nu är det så passar inte den sortens kritik in här på swec. Det sänker standarden plus folk kanske mindre och mindre vågar visa sina chassin.

Permalänk

Allstaar# Det är så jag menar, alla borde få visa upp deras chassin. Och få konstruktiv kritik!

Ex1/ En vanlig burk. kommentar: Fy fan vilken äcklig låda! släng den! 1p..

Ex2/ Tyvär inte så fin enligt mej, gör "si o så" för o göra den finare, och kanske "blabla" .. 1p

Vad vill man helst få för svar? båda är 1p men Ex2 ger tips om hur han kan göra den finare, och det är väl till stor del därfört sweclockers finns. För att man ska kunna hjälpa varandra!

/RoseLL^

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Är färdigmoddade chassin UNIKA?!
Du måste fan skämta. Det som menas med unikt är att det inte finns något annat chassi som ser likadant ut. Altså får du endast ett unikt chassi om du bygger ditt egna eller moddar den en del.

Det jag inte gillar med dessa färdigmoddade chassin är att dom fortfarande tror att fönster är något jättecoolt. Ok, i vissa fall kan det vara okej, men det är så uttjatat... Sedan så har de normalt sett mycket sämre kvalitet än märken som exempelvis chieftec, antec och lian li. Ska man ha ett riktigt chassi ska man enligt mig köpa ett "riktigt" chassi som exemplen innan och skita i saker som fönster.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

ultima, om du läst lite har du sett att jag skrivit att jag använt ordet unik fel ... Läs igenom allt så får du svar på det du skrev!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Allstaar har en poäng faktiskt. Om man inte tål kritik, så är det nog bäst att låta bli att lägga upp sitt chassi.

Om man får kritik av typen "men stick din n00b" så bör man anmäla det till moderatorerna. Sånt ska inte behöva förekomma på Swec.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Fabriksmoddat chassi? Inte för mig. Jag skulle inte ens rekommendera att någon köpte ett om inte personen verkligen ville ha ett sådant chassi.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

de flesta här på swec förespråkar chassin som håller en stil rakt igenom och som är rätt diskreta med väldigt bra kvalitet, låg ljudnivå och bra kylningsförmåga. Det vet ni, så då får ni även räkna med att vissa klankar ner på er när ni lägger upp ett galleri på er burk. Alla får tycka som de själva vill.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Bra skrivet Fjäskarn!!

Har själv ett "Fabriksmoddat" chassi:

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_041214_gamer_ch...

Fast det har eftermoddats också.

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem

det är faktiskt tack vare chassimoddningen jag har valt gymnasieprogram... jag valde el för att det är så kul att fippla me kablar å löda å hålla på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN & Oskar000

En massa text...

Mycket bra skrivet FjäskarN och Oskar000 jag vill gärna hålla med er båda

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk

Det handlar inte om utseende bara, oftast har de lite dyrare chassina bättre kylförmåga, fler/större fläktplatser. Men det är ju klart, gillar man fabriksmoddade chassin så ska man ju självklart köpa det. Man kan verkligen inte förvänta sig att vara unik, det är många som prutar ner på priset och väljer billiga chassin med smäck kvalite istället för något med hög kvalite. Det finns många fabriksmoddade chassin som har hyfsad kvalite, de lite dyrare varianterna då. Man får ju vad man betalar för...

Sen kan man ju inte säga åt hur människa ska tycka och tänka. Jag får tycka att fabriksmoddade chassin är hur fula som helst utan att någon av er har något att säga till om - men jag behöver faktiskt inte skriva det för det känns ganska tråkigt att få sådana inlägg i ens tråd.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga så här... Har ett lian-li... beställde de när kylning.com fått hem första leverans, och de var ett tag sen... de står fortfarande kvar på skrivbordet... även om skrivbordet byts ut och rummet de står i också ett antal gånger. På den tiden handlade de om att kanske få tag i ett svart chassi... om ansträngde sig... så var de då. Tycker att chassit är är bättre att lägga lite mer pengar på än komponenterna i...

Sen när de kommer till de gamerchassin du pratar om så... de ser gräsliga ut. De är desttuom ofta ganska ofta kopior av andra lika hämska chassin, ganska smaklöst! Visst... man kan kalla de unikt... men... nja... Tycker att vanligt svart chassi utan fönster är klart bättre utsende mässigt... ta tex antec 3700 chassit vilket är riktigt bra, och rätt snyggt också... 900-1000 kr... och god kvalite.... du kan ha den lådan i säkert 5 år... om inte mer... de är värt några hudralappar extra... framför allt så är den lägre ljudnivån ett bättre chassi och nätagg ger värt varenda krona! Sparar dessutom pengar när man inte måste ha lysen och grejer i lådan... så de är mitt tips.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Jag kan säga så här... Har ett lian-li... beställde de när kylning.com fått hem första leverans, och de var ett tag sen... de står fortfarande kvar på skrivbordet... även om skrivbordet byts ut och rummet de står i också ett antal gånger. På den tiden handlade de om att kanske få tag i ett svart chassi... om ansträngde sig... så var de då. Tycker att chassit är är bättre att lägga lite mer pengar på än komponenterna i...

Sen när de kommer till de gamerchassin du pratar om så... de ser gräsliga ut. De är desttuom ofta ganska ofta kopior av andra lika hämska chassin, ganska smaklöst! Visst... man kan kalla de unikt... men... nja... Tycker att vanligt svart chassi utan fönster är klart bättre utsende mässigt... ta tex antec 3700 chassit vilket är riktigt bra, och rätt snyggt också... 900-1000 kr... och god kvalite.... du kan ha den lådan i säkert 5 år... om inte mer... de är värt några hudralappar extra... framför allt så är den lägre ljudnivån ett bättre chassi och nätagg ger värt varenda krona! Sparar dessutom pengar när man inte måste ha lysen och grejer i lådan... så de är mitt tips.

Men dom dyrare chassinen är mer eller mindre rena kopior också.. men visst man ser ju väldigt sällan rena kopior som jag ibland har sett på dom billigare gamer chassin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns det ingen mer än jag som stör sig på utrycken "fabriksmoddad" eller "färdigmoddad"? För er som inte vet det så är modd en förkortning på modifikation och modifikation betyder förändring.

Jag tror inte att en tillverkare köper in eller tillverkar ett standardchassie bara för att sedan "förändra" det, snarare är det så att de tillverkar chassiet med den designen från början och därmed är chassiet inte moddat.

Vad gäller färdigmoddat, hur många av er som köpt ett chassie med en massa bling bling har inte stoppat i extra ccfl, leds eller bytt fläktar mm? Finns det en enda person som svarar ja på den frågan så är chassiet alltså inte färdigmoddat, du kan förändra lite till om du vill.

Hur kan man påstå att utseende går före kvalitet och funktion???
-"kolla på mitt coola färdigmoddade chassie, synd bara att dvdn inte får plats, fronten sitter fast med gaffatejp och att det låter som en skördetröska".

Hur det än verkar så har jag inget emot deras utseende, vad som retar mig är att folk tror att de blir originella när de köper ett chassie som bara tillverkats i x tusen exemplar och att kvaliten ska va så j**la dålig, utan undantag vad jag sett än så länge.

Edit: har inte röstat än, vet inte om jag svarar på den första eller den andra frågan och därför svarar jag här:

Var det bra skrivet?
Du har en mycket bra poäng i ditt inlägg även om jag inte håller med fullständigt.
Det fanns en del gramatiska fel och jag saknade styckeindelning.

Har du tänkt om?
Nej, har alltid ansett att folk ska få ha sina egna åsikter. Själv tycker jag fortfarande att funktion går före utseende och tyvärr finns det idag inga "stylade" chassin som håller bra kvalitet, inte för att jag tycker styling är speciellt snyggt men jag vet att andra gör det och tycker det är synd att de inte kan få sin styling tillsammans med lite kvalitet.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Jesus!

STYCKE

IN

DELNING.

OnT : Nej, jag tänkte inte om.

Permalänk

Men JAG KAN INTE GÖRA STYCKEINDELNING! jag går i sjuan ffs..

Millepromille# Du vet ju tydligen vad jag menar med fabriksmoddat, och det är ju ett ord som cirkulerar ganska mkt här på sweclockers.

Nephropathia# Eftersom det säljs "fabriksmoddade" chassin i ganska stora mängder runt om i världen så är det nog ganska många som kan tänka sej ett sånt chassi. Jag hade ett raidmax förut. Det gick fint att montera dvdn, Och det var ngn moderator som sa att man inte kunde använda hårdiskplatserna. Jag kunde använda alla. Alla dvd-platser med... Luckan satt inte me gaffa tejp heller. Den ända stora skillnaden är att det är tunnare plåt skulle jag tro. Det finns ju lian li som är lika små .. Men om ni inte gillar dem här chassina, så gör inte det! jag satte upp tråden för att färre personer ska tracka andra pga chassin!!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

ta inte illa upp men går du i 7an så borde du kunna styckeindela.

ontopic:
nej, jag har inte tänkt om.
bra skrivet, men jag tycker fortfarande mer om diskreta och stilrena chassin, och prioriterar kvalité, det är faktiskt viktigt.

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt full förståelse för att folk gillar färdigmoddade chassin, det är bara det att jag själv inte gör det. Andra får göra det bäst dom vill, det är upp till dem.

Anledningarna till att jag inte gillar färdigmoddat är följande:
1. Kvalitéen är ofta riktigt dålig.
2. De sätter ofta designen före funktionen. Visst finns det snygga färdigmoddade chassin, men alla jag sett har varit funktionellt handikappade, och då jag plockar mycket i min burk är det inte någonting jag kan bortse från.
3. De är inte unika. När man massproducerar någonting som sedan troligen tusentals människor köper kan man inte längre säga att man har någonting som är speciellt.
4. Det finns inget jobb bakom. En snygg modd behöver inte vara avancerad eller svår eller dyr. Men just att man har gjort den själv ger den där känslan av att man lyckats med någonting, stolthet skulle väl vara ett ord som passar. Jag tror också att andra ser på det med liknande ögon. Vet man att någon lagt ner mycket arbete och tid på en modd, hur avancerad eller enkel den än är (förutsatt att resultatet är bra), så respekterar man det, det gör jag iallafall, och jag tror många är likadana.
5. Inte min stil. Skrikiga färger, lysen som en julgran (helst i massa färger), och annat som bara skriker efter uppmärksamhet har liksom ingen plats i min smak. En dator skall vara ett avancerat verktyg, och är då givetvis snyggast om man designar det därefter. D.v.s. rent, snygga linjer med en färgsättning därefter. Att måla den i klara färger, på med en massa ljus och annat får mig mer att tänka på ett lego-bygge än någonting tekniskt avancerat.

Men som sagt, andra får ju gilla det om de vill. Jag röstar däremot inte. Totalvägrar. Anledningen är följande :
och tvingar andra att göra det också
Valen var ungefär i klas med wzup på lunarstorm, d.v.s. noll möjligheter att välja sida utan att vara aggressiv, vilket är rätt ogenomtänkt... för övrigt har jag inte tänkt om, och även om det var rätt bra skrivet, så kunde det vart bättre (men också mycket sämmre, så det blir väl tummen upp, även om den inte går i topp) Dock saknas som sagt lite styckeindelning och sånt för att göra det lättläst, men de missarna kan man förstå.

När det gäller order fabriksmoddad eller färdigmoddad så tycker jag de är godtagbara termer. Kanske inte alltid korrekta, men ändå termer som folk förstår. Chassina tillverkas ju för att se modifierade ut, även om de enligt konstens regler inte är det. Alltså kan man inte kalla de för riktiga modifikationer, utan man lägger då till "fabriks" i ordet för att visa att det just är massproducerat och ingen riktig modd.

Edit >> Stavfelsnissen spökar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.