Permalänk
Medlem

Slött över trådlöst nätverk

Jag har en Linksys WRT54GS. Och jag har ett problem. Mitt internet går inte lika snabbt när jag kör över mitt trådlösa nätverk som när jag stoppar in en sladd i datorn. Jag gick in på http://bandwidthplace.com/speedtest/ och körde två tester, först med sladd och sedan utan. Med sladd fick jag 2,8 mbit och trådlöst fick jag 600 kbit. Direkt efter varandra. Någon som vet vad jag kan göra åt problemet?

Permalänk
Gäst

Du kan prova att byta kanal. Se om du har några andra prylar som kanske stör ut. Blåtandsprylar, trådlösa telefoner.

Permalänk
Medlem

ja jag har blåtandsgrejor. hur byter jag kanal då?

Permalänk
Gäst

Du hittar inställningar för det i din Linksys WRT54GS.

Permalänk
Medlem

jag kan välja mellan 12 olika kanaler, mellan 2.412 Ghz - 2.462 Ghz. Det hjälper inte om jag byter däremellan, går ändå slött över det trådlösa

Permalänk
Gäst

Hur ser din klient ut?
Är det en laptop eller en stationär. Är det skymd sikt emellan klienten och APn?

Permalänk
Medlem

hmm testa den sidan, fick 2mbit i reslutat. Med tptest får jag 7.25 så ladda ner tptest ist om du vill testa din bandbredd 4 real!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Re: Slött över trådlöst nätverk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av najen
Jag har en Linksys WRT54GS. Och jag har ett problem. Mitt internet går inte lika snabbt när jag kör över mitt trådlösa nätverk som när jag stoppar in en sladd i datorn. Jag gick in på http://bandwidthplace.com/speedtest/ och körde två tester, först med sladd och sedan utan. Med sladd fick jag 2,8 mbit och trådlöst fick jag 600 kbit. Direkt efter varandra. Någon som vet vad jag kan göra åt problemet?

Nu vet jag inte hur bra den där sidan är som test, men till saken:

Vad är det för trådlöst kort i datorn? Har det stöd för 802.11g öht eller är det ett 802.11b-kort?
Om det är ett 802.11b-kort så fall ska det ju inte gå snabbare än ungefär 600 kbit/s...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har en laptop och det är inte skymd sikt mellan den och routern, båda är i samma rum. Mitt nätverkskort heter Broadcom 802.11b/g WLAN, så det har stöd för g också då alltså.

Jag har testat tptest också, får lika stor skillnad där när jag testar med och utan sladd. Vad kan vara fel, det måste ju nästan vara någon inställning eller?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Slött över trådlöst nätverk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Nu vet jag inte hur bra den där sidan är som test, men till saken:

Vad är det för trådlöst kort i datorn? Har det stöd för 802.11g öht eller är det ett 802.11b-kort?
Om det är ett 802.11b-kort så fall ska det ju inte gå snabbare än ungefär 600 kbit/s...

Ett 802.11b kort bör väl i alla fall prestera 5-6Mbit/s om man är någelunda i närheten av APn.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Nu har jag noterat att hastigheten faktiskt bara är på mellan 1mbit-11mbit/sek!! Varför blir det så dåligt? Jag har ett g-kort och en g-router, de är i samma rum, vad är fel

Nu har jag gjort två tester i tptest, båda direkt efter varandra, det första med trådlöst nätverk och det andra med sladden i:

Trådlöst: TCP 1,76 mbit/sek, UDP 4,25 mbit/sek
Sladd: TCP 6,36 mbit/sek, UDP 10,33 mbit/sek

Snyft

Permalänk

Har du flera trådlösa enheter igång när du testar?
Se till att endast testdatorn är ansluten.
Vad använder du för kryptering?? (WEP etc)?
Kryptering tar bandbredd!

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Jag har bara en dator så det är den enda som är ansluten till routern. Jag använder en kryptering som heter WPA Personal och TKIP. Om jag stänger av krypteringen kan väl alla ta sig in på mitt trådlösa nätverk? Tänk om det är det som har hänt, att någon annan använder mitt bredband utan att jag vet om det! Finns det något sätt att se vilka som är anslutna till routern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najen
Jag har bara en dator så det är den enda som är ansluten till routern. Jag använder en kryptering som heter WPA Personal och TKIP. Om jag stänger av krypteringen kan väl alla ta sig in på mitt trådlösa nätverk? Tänk om det är det som har hänt, att någon annan använder mitt bredband utan att jag vet om det! Finns det något sätt att se vilka som är anslutna till routern?

Du ska inte slå av krypteringen... WPA skall vara på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men varför blir det så jävla slött över trådlöst? Kolla här: http://i28.photobucket.com/albums/c209/naje87/tptest.jpg

Ska det inte gå att få snabbare med den här routern eller? Vilket skit isåfall, det står ju att den ska klara 54mbit

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. När jag kör med trådlöst så får jag 6 Mbit och när jag kör med sladd för jag 16Mbit!

Visa signatur

EPoX EP-8K9A7I | AMD Athlon XP2400+ | 2 x 256Mb pc3200 | Geforce fx 5200 128 mb | 250 Gb + 160 Gb
Mr Noujz

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra "TCPOptimizer"? (Googla)

Vad har du för signalstyrka?

Permalänk
Medlem

Jag har mellan bäst och näst bäst signalstyrka. TCPOptimizer har jag aldrig provat, funkar det?

Permalänk
Medlem

TCP Optimizer funkade för mig, nu har jag ungefär samma hastighet (TPTest) i TCP som UDP. Innan skillde det ca 10Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag har den routern och en laptop med Intels standardkort (centrino-plattformen) och får ungefär 25Mbps på det trådlösa. Har du rätt drivrutiner till nätverkskortet? Du kanske måste ställa in G nånstans?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har en micro igång i närheten? Du kanske bor granne med ett storkök? Seriöst alltså.

Permalänk

TCP optimizer löste det för mig också, hade 12Mbit med tråd och fick 2Mbit trådlöst. Har broadcom kort i laptopen. Körde optimizer, och tjong så gick det som det skulle sen.

Mysko inställningar i windows???

Ta alltid backup innan man ändrar register, finns knapp för det.

Permalänk
Avstängd

Jag vet att det är länge sen ni skapade denna tråd men nu har jag skaffat trådlöst med och det är exakt samma problem. Fast skilladen för mig är att dom två första gångerna jag testade tp test fick jag över 7mbit med trådlöst och nu 2-3.5 varje gång. Vet inte vad jag gjort. Kan ha varit när jag uppdaterade firmware i routern. Routern står 1 meter ifrån burken så det är full motagning. Jag har en 3COM Officeconnect 11g något. .:)

Löste ni erat problem så säg gärna hur. Har suttit säkert 5-6 timmar och försökt med olika inställningar nya firmware osv osv..

EDIT:

Jag gav upp efter 5 timmar igår. Idag vaknade jag och testade att vinkla antennerna lite och vips nu fick jag 7mbit. Max med kabel är typ 7.5 så deta duger. Trodde inte det spelade någon roll när dom stog i samma rum så nära. Men tydligen.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.