MP3-problem och Apache installation i Ubuntu

Permalänk
Medlem

MP3-problem och Apache installation i Ubuntu

Hejsan.
Denna gång tänkta jag testa att skriva här, man har ju hört hur duktiga ni är

Jag går rakt på sak!
Igår så tog jag mig friheten att installera Linux Ubuntu på min gamla hårddisk. Jag pluggade i min MP3-spelare i USB-in/utgången och rutan med innehållet i MP3'n poppade upp... Jag tog lite skärmdumpar som jag tänkte slänga upp på min hemsida. När jag sedan skulle kopiera över dom (jag har inte internet på den datorn) filerna så stog det att "enheten är skrivskyddad" eller något liknande. Jag hade gjort allt som jag brukar göra i Windows XP, alltså att låsa upp MP3-spelaren.

Sedan behöver jag lite hjälp till...
Jag tänkte installera Apache, PHP och mySQL på den men jag har ju som sagt inte internet på den. Hur gör jag då?

Tack på förhand
Gustav Holmström

Visa signatur
Permalänk
Medlem

apt-get install apache2 eller apt-get install apache.

jag brukar köra apache2, vet inte varför, bara gör de :D,

MySQL är ja därimot inte säker på, för ja hade problem med de förut.

å de där med MP3 spelaren, så blev de i WIN för min systers med :S, aru

Permalänk
Medlem

Ang. mp3:n, i Windows menar du? Det funkar felfritt i Windows för mig...

ang. Apache, jag skrev så i terminalen men det kom upp "Package not found" eller något liknande... Jag har ju som sagt inget internet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad är det för mp3-spelare?

Permalänk
Medlem

just fan du hade inget internet, varför ska du ha apache om du inte har nått internet?:S

min systers får samma problem som du får i Linux i Win, eller ja hon fick, vet inte om hon får de fortfarande, har inte orka brytt mej sen ja formatera den

Permalänk
Medlem

För att jag är webbutvecklare som ständigt kodar hemsidor lite smått i PHP. Jag sänder upp mina filer från en annan dator och därför är MP3'n VÄLDIGT viktig för mig för att få upp mina verk för allmän beskådning

EDIT: Det är en Skantic 256mb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat att kopiera till den som root?
Vad har du för filsystem på mp3-spelaren? Har du NTFS så kommer det inte att fungera speciellt bra, det finns stöd för NTFS i Linux men det är experimentellt fortfarande så jag rekomenderar dig inte att använda NTFS i Linux. Kolla om din MP3 fungerar med FAT32 och formatera den isåfall med det filsystemet.

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Oj, då blir det lite för avancerat för mig. Men ska kolla upp!
Och nej, jag har inte testat som root. Hur loggar man in som root? (A)

EDIT: Det är FAT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Logga in som vanlig användare och öppna en terminal, skriv su och tryck sedan enter. Datorn kommer att fråga efter lösenord och det är det som du satte som root lösenord som du ska skriva in där.

Jag tror visserligen inte att det kommer fungera som root heller, du behöver stöd för NTFS i kerneln för att det ska fungera, vet inte riktigt hur Ubuntu gör med det men jag antar att det inte är standard i en Ubuntu installation.

Edit: Såg att du skrev att det var FAT efter att jag hade svarat. Då kan det fungera som root att kopiera. Testa annars att skriva mount i en terminal för att få reda på vilka enheter som är monterade och skriv outputen här. Jag har inte tillgång till någon burk med Linux på nu tyvärr men jag försöker hjälpa dig så gott jag kan.

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Ok, ska gå och testa nu!
Tack sålänge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ang. mp3-spelaren:
Kolla vad informationen säger om du högerklickar på mp3-spelar-ikonen på skrvibordet och väljer Egenskaper > Rättigheter
<Edit>:Kör:

sudo nautilus

för att fil-browsa som root
</Edit>
Ang. apache/php/mysql:
Tror blattis missade att den inte var uppkopplad mot nätet.
Jag hade valt något av följande alternativ, i den ordningen.
1. Fixat uppkoppling till nätet och användt synaptic för att installera önskade program, det finns säkert fler program som skulle vara trevligt att ta samtidigt.
2. Ladda ner källkoden från Apache/Php/mysql och installera.
http://httpd.apache.org/docs/2.2/install.html
http://www.php.net/manual/sv/install.unix.php
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/installing.html
En aning bökigt, men kan vara lärorikt.
3. Samma som 2 fast ladda ner paketen från Ubuntu
http://packages.ubuntu.com/breezy/

1. Rekommeneras starkt om du vill göra det så enkelt som möjligt, eftersom det är mycket möjligt att du inte kört "build-essentials" och därmed inte har någon c-kompilator för c/c++ (gcc), dvs. det blir risk/chans att du får lära dig(?) om dependencies i Linux/Unix-världen.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Rättigheterna på spelaren är 777 (om jag har rätt).
Ska höra med farsan om man ändå inte får koppla upp den

Tack så länge (igen)
Gustav Holmström

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OffT:
Är du verkligen bara 11 år?
Jag menar du skriver så väl, moget och med god netikett. Samt långt utvecklad kunskap om "internetprogrammering" för att bara vara 11 år.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Off:
Ja, jag är 11 år. Kan XHTML, CSS och yttepyttelite PHP ungefär bara include. Ganska ovanligt ;). Och så är jag mogen.

On:
Jag har testat men det funkar inte...
Jag har inte så stora chanser att få koppla upp datorn mot internet...
Det finns inte något liknande EasyPHP (för dom lata) alltså ett program som är färdigkonfigurerat och bara att installera och köra som webbserver... Finns detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm du borde ändå skaffa internet till den
du behöver ju bara ett nätverkskort

Eller vad har din pappa emot det? :

Permalänk
Medlem

Dom tycker att jag är för ung...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för att gå ut på internet med den där datorn? :/

Permalänk
Medlem

För att ha uppkoppling på min egna dator!

EDIT: Vad är det för kommando för att ändra rättigheterna på filer och mappar nu igen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

skriv:

sudo nautilus

så får du upp den grafiska filbläddraren som root, och då kan ändra det genom att kögerklicka på filen och ändra där.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GustavH
För att ha uppkoppling på min egna dator!

EDIT: Vad är det för kommando för att ändra rättigheterna på filer och mappar nu igen?

chmod för att ändra rättigheterna, ändra inte för mkt bara...

lite offtopic, men min 7-åriga syrra har "fast" uppkoppling på sin dator, och min 11-åriga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bah, så möts vi här också... Man börjar bli lite trött på dig Arood ^^

Men jag får dock inte >,<

Visa signatur