ViewSonic P227fB - CRT för gamers?

Permalänk
Medlem

Denna hade jag köpt om jag hade bott närmre STHLM... Kollat runt lite och den verkar kosta 22 000:- ny.

http://www.tradera.com/auction/Monitorer/aid_25245365

Jag ska ha en feting CRT som primär hade jag tänkt och eventuellt en TFT vid sidan om. Det är ju bara det att oavsett så kostar det...

Permalänk
Medlem

Ser grymmt ut, kanske byta ut sin 19" mot denna...

undra om denna är en plattbildrör eller fuskplatt?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Skulle det varit 17" eller 19" så vore nått för mig!
Tycker TFT är överskattat...
Bildrör ger bättre bild och högre hastighet.
Bästa av allt, inga dödapixlar.
Enda tråkiga är skärpan som försvinner med åren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
Prisa crt för svärta och korrekta färger, betrakningsvinkel och responstid.
26 kg är inte tungt, orkar du inte lyfta det så bör du uppsöka läkare eller gym

håller helt med
hur kul är det för en kompis att komma och se på då man spelar ett nytt spel och han ser negativa färger??tror inte han vill titta så länge
själv har ja haft min crt 17" i 3 år...funkar felfritt,klara färger(bättre än min kompis 3700 kronors tft)
så den får nog ta och funktionera ett tag till som min skärm

Permalänk
Medlem

Fan vad snygg. Jag dyrkar fortfarande CRT även fast jag själv nyligen införskaffade mig en TFT.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt så är det väl inge fel med digitalt till en CRT skärm?
Du slipper grafikkortets kassa ramdacar och så kan du ha en i skärmen som är lite mer påkostad (förutsätter ju förstås att den är det, men har man en bättre på grafikkortet är det ju bara att köra vga). Dessutom klarar de digitala längre avstånd om jag inte blandat ihop det hela.

DVI-A kablarna är väl bättre mot störningar också?
Sen finns det ju CRT skärmar med DVI-A i alla fall.
Vet inte hur högt man kan överklocka DVI men uppdateringsfrekvensen är ju för låg på den digitala sidan.

Den klarar ju högre upplösningar också
2048 x 1536 @ 79Hz
1920 x 1440 @ 84Hz
1600 x 1200 @ 99Hz
1280 x 1024 @ 115Hz

Och jag förstår inte varför man har med 1280x1024. Har till och med sett CRT skärmar som har 1280x1024 som rekommenderad upplösning

Gah, hade jag haft (eller om jag kommer få ) en tidsmaskin hade jag utplånat 1280x1024 från historien.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
1980-talet ringde just och ville ha tillbaka sin skärmtyp.

Platta skärmar är framtiden. CRT är historia.
Och vart är DVI kontakten?

CRT är på måånga sätt fortfarande mycket bättre än TFT, dessutom är en CRT analog, så varför ha en digital DVI?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Lär ju vara en riktigt trevlig skärm, speciellt för mig som aldrig gillat Tft-skärmars oskärpa.

Lever du i uppochnedvärlden!? Tror du bara suttigt framför en analog i så fall. Klarar inte av CRT's längre, idag när jag satt i skolan kände jag att mina ögon var på väg att förgås. Var en enorm befrielse att komma hem och sätta sig framför sin knivskarpa Hyundai L90D+.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Det var många år sedan man såg en CRT-skärm med vettiga uppdateringsfrekfenser. Min 17" CRT från 1998 (Samsung SyncMaster 700p plus) körs i 1172x854 i 100Hz. Synd bara att CRT-skärmar tar så mycket bordsplats men synd att TFT-skärmar är gjorda för en specifik upplösning och uppdateringsfrekvensenshistorian i dagens läge är skum. 3ms, men då från grått till grått. Kan de inte börja med 1ms och skriva i det finstilta "svart till svart".

Tar ett tag innan TFT får alla fördelar som CRT har, undra om det änns kommer ske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
CRT är på måånga sätt fortfarande mycket bättre än TFT, dessutom är en CRT analog, så varför ha en digital DVI?

Som sagt, DVI klarar längre avstånd och är mindre känsligt för störningar.

Tillverkarna borde lägga krutet på att utveckla SED och andra tekniker istället för att släppa gammal skåpmat. Visst finns det folk som behöver CRT, tex grafiker med extrema krav (även om det nu finns TFT:er som är nästan lika bra) och gamers.
Jag har inget emot CRT, jag vill bara hellre se nya smidigare tekniker.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Alla tracker ner på killen som skrev om att ha Digital DVI-anslutning. Det är ju inte direkt så att grafikkortet räknar ut bilden analogt, alltså sitter det en DA-omvandlare för VGA-kontakten. Skulle man istället ha en DA-omvandlare i skärmen så skulle man få en kabel mellan datorn och skärmen som inte alls är lika känslig för störningar, vilket inte alls är så dumt. Dessutom kan DA-omvandlaren vara perfekt anpassad för skärmen (för jag antar att VGA-signalen normalt nite skickas rakt på bildrören).

Några säger att TFT's är oskarpa. Jag förstår inte alls vad ni menar. Hur kan någonting vara oskarpt på en TFT?! Det är ju typ omöjligt att få ljuset från en pixel oskarpt på den mm det ska förlyttas i en TFT. Kanske har du inte kört rätt upplösning på den TFT du använt? Jag säger inte att TFT's är överlägsna eller något, jag kan helt hålla med om vi börjar snacka färgåtergivning osv. Men att påstå att en TFT är oskarp är ju BS enligt mig. Ta en CRT och en TFT som båda kostar säg 2000:- och säg mig vilken som ger skarpast bild.

Ska vi snacka extremt bra bild så har inte en TFT mycket chans mot en CRT, men då är det inte i en prisklass så man har råd att köpa det heller.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

så nice
sån där kan man defenetivt tänka sig 2st av
Finns ingenting som slår en bra CRT när det gäller att sitta länge vid om man samtidigt sysslar med en massa andra saker, typ sitta och snurra mellan midi'n och annat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
fan vad ni whinar pgr av tyngden, en seriös LAN:are har ju en separat LAN-skräm iaf så vad är problemet

Precis, en CRT ska stå där den står, punkt slut.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Vilken slump. Satt för fem sekunder sedan och tänkte på hur dåliga platta skärmar är jämfört med CRT.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, dock får man vänta på att priset ska sjunka lite :).

Det är väl som med switchar och hubbar

Permalänk
Medlem

äntligen en bra nyhet, sån ska jag köpa

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem

Ååååhh, vill ha den.

För 2000:- hade jag köpt den utan att blinka, men dessvärre så hamnar inte prisnivån där jag vill. En riktigt go CRT hade varit mycket värd nu. Vill kunna köra aningen högre upplösningar än 640x480 och 800x600 och ändå ligga kring 120+ hz. Om ni frågar varför, gå och gräv ner huvudet i sanden.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Den är nog schysst, men man hittar/har hittat många beg CRT med utmärkt kvalité och denna ger ju inget mer, 1280x960 bör du ju kunna tvinga 120Hz i, varför köra 5:4 på en 4:3 skärm? Själv tycker jag inte högst uppdateringsfrekvens ger bäst bild, men det är ju olika på olika skärmar och möjligen grafikkortets ramdac som kan vara lite klen.

Fast det är garanti jag är ute efter, en CRT-monitor kan ju slockna ett par månader efter om man köper det begagnat. Problemet med 1280x960 är att det inte går att välja i vissa spel jag spelar, vet ej varför. Jag försöker alltid köra 120 Hz, just nu har jag sänkt mig till 100 Hz i 1280x1024 då min monitor inte klarar mer utan att man "överklockar" RAMDAC:en.

Jag kan dessutom till er som tvekar på att använda D-Sub-anslutningen att använda BNC som jag tycker ger finare bildkvalitet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle inte våga ta med min TFT till ett lan då den kan gå sönder.

Jag nästan grät när jag bytte till TFT då det var så ovant men nu skulle jag inte vilja byta tillbaks till CRT.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK

Jag har grafikkort utan d-sub-utgångar, då måste man använda converter, viket jag iof gör nu, men de är så otympliga...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Den ser najs ut och vikten är såklart ett + :). Själv har jag köpt 3 styck 21" CRT det senaste halvåret, begagnade, från 400-1000 kr. Jag skulle inte köpa någon ny sådan, i så fall tycker jag man ska satsa på TFT. Tycker det är underbart med stora skärmar och har nu bytt ut alla skärmar hemma iallafall, så nu är minsta skärmen en 19"TFT. Denna TFT har för övrigt överlägset klaraste färgerna. Skärpa är kanon på alla, TFT- och CRT-skärpa går väl inte riktigt och jämföra..

Om man kör CRT på DVI-kontakt, begränsas inte Hz:en då?

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Jag kan dessutom till er som tvekar på att använda D-Sub-anslutningen att använda BNC som jag tycker ger finare bildkvalitet.

Men finns väl inga kort med BNC utgångar? (har inte sett nåt iaf). Så det är ju bara en konverter från VGA, hur kan det bli märkbart bättre? (förutsatt att man kör med 'normal' kabellängd).

Felet med CRT skärmar är livslängden. Och det är nog egentligen den största (enskilda) anledningen till varför jag tittar på TFT skärmar för tillfället.

Visst är CRT bättre men jag kan leva med TFTns brister i utbyte mot att den håller längre. Efter 5 år så ser inte min CRT särskilt bra ut (skärpa) i höga upplösningar, på en TFT försämras i princip bara backlighten (och kanske nån död pixel), och backlighten kan man byta.

Man blev ju dock lite sugen på 24" CRT skärmen som det länkades till i tråden. De ska vara riktigt fina, men de flesta är väl rätt gamla vid det här laget och då är det inte lika roligt längre. Men det är mycket skärm för pengarna i alla fall.

Permalänk

TFT är inte bättre till spel.

högre upplösningar på en crt mot en TFT.

tft är dyrare

"tftn tar mindre plats", so woot, man flyttar inte på sin stationära dator så mycket, finns laptops.

TFT är _inget_ för gamers, ska man ha en bra tft för att lira på så får man slänga ut 4k. sen vill man inte ha 17, man vill ha 19-20 eller 21. 21 tums är perfekt, 19 är för litet. själv sitter jag visserligen på 17 men har inte haft cashlen till att uppgradera skärm.

crt är bäst på dom flästa sätt fortfarande.

dock är priset lite dyrt fast ändå inte, men för dom som tycker det är dyrt finns begagnade CRT EIZO skärmar 21tums för 300-500kr som klarar lika höga upplösningar och har mycket bra bild, så varför köpa en för 4500:- ?. jo för att den är ny, det är det de handlar om oftast.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan
Jag måste noga skaffa mig och testa, för komponent/BNC är ju fint, dessutom kan jag ju ha fler burkar till skärmen utan KVM switch
Fast det får väl bli när man fått ordning på kaoset i sitt lilla rum, dvs inte fören man flyttat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatisodlare
Jag har grafikkort utan d-sub-utgångar, då måste man använda converter, viket jag iof gör nu, men de är så otympliga...

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Duger inte det? (finns även kortare längder)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
TFT är inte bättre till spel.

högre upplösningar på en crt mot en TFT.

tft är dyrare

"tftn tar mindre plats", so woot, man flyttar inte på sin stationära dator så mycket, finns laptops.

TFT är _inget_ för gamers, ska man ha en bra tft för att lira på så får man slänga ut 4k. sen vill man inte ha 17, man vill ha 19-20 eller 21. 21 tums är perfekt, 19 är för litet. själv sitter jag visserligen på 17 men har inte haft cashlen till att uppgradera skärm.

crt är bäst på dom flästa sätt fortfarande.

dock är priset lite dyrt fast ändå inte, men för dom som tycker det är dyrt finns begagnade CRT EIZO skärmar 21tums för 300-500kr som klarar lika höga upplösningar och har mycket bra bild, så varför köpa en för 4500:- ?. jo för att den är ny, det är det de handlar om oftast.

Ja tycker då att BF2 är klart bättre på min TFT än min gamla CRT sedan vad har storleken att göra med TFT eller CRT???

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

VILL ha fatorn = 100% har en ViewSonic p90f nu hade problem i början men bytte skärm 2 gånger e underbaraste skapelsen någonsin o denna verkar skön.
Priset blir intresant bara

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Finns på datorhandel för 5589 kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
*går på lan* --- *bryter ryggen*

Ovanligt klen rygg?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trephination
Ovanligt klen rygg?

Alla har inte gjort lumpen och fått sin rygg tränad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men finns väl inga kort med BNC utgångar? (har inte sett nåt iaf). Så det är ju bara en konverter från VGA, hur kan det bli märkbart bättre? (förutsatt att man kör med 'normal' kabellängd).

Felet med CRT skärmar är livslängden. Och det är nog egentligen den största (enskilda) anledningen till varför jag tittar på TFT skärmar för tillfället.

Visst är CRT bättre men jag kan leva med TFTns brister i utbyte mot att den håller längre. Efter 5 år så ser inte min CRT särskilt bra ut (skärpa) i höga upplösningar, på en TFT försämras i princip bara backlighten (och kanske nån död pixel), och backlighten kan man byta.

Man blev ju dock lite sugen på 24" CRT skärmen som det länkades till i tråden. De ska vara riktigt fina, men de flesta är väl rätt gamla vid det här laget och då är det inte lika roligt längre. Men det är mycket skärm för pengarna i alla fall.

Jag märker i alla fall skillnad med BNC jämfört med D-Sub. BNC-kabeln är visserligen lite dyrare (~300:-) jämfört med de VGA-kablar jag har testat. Min Nokia 930C har hängt med väldigt många år nu och jag ser inga tydliga brister direkt faktiskt jämfört med en ny. LCD-monitorer dock verkar få väldigt många fler fel med åren, ljusa områden, döda pixlar och så vidare.

Att köpa en gammal CRT fungerar hyfsat, men som sagt, de är oftast väldigt gamla plus att man inte får någon vettig garanti.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

En 19" variant hade vart guld, men DENNA kanske kan vara något istället?

Skulle gärna ha en 21 tummare men kan inte pga platsbrist.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”