Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaveHole
Kanske inte Quad-relaterat, men är det bara jag som tycker de nya 7900GT-korten verkar extremintressanta?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318608
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318607

7800GTX512-klock till ett pris som hjärnan kan greppa. Dessutom verkar de inte ha nåt större kylbehov.

instämmer.. värmeutveckling verkar åtminstonde var på väg åt rätt håll....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Quad-öronpropp blir nästa steg i utvecklingen

*asg*

Ironin i att Komplett skeppar med en 1280x1024-skärm är ju skön också...

Här är annars en skärm jag själv spanar på... 12ms grå-grå är ganska bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=71993

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Discokungen

Varför beställde jag inte ett 7900GT? -.- Nu kostar de 4000kr

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför beställde jag inte ett 7900GT? -.- Nu kostar de 4000kr

Du kan få dem för 3300-3500kr på shg.biz

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du kan få dem för 3300-3500kr på shg.biz

OMG. Riktigt fina kort. Säg inte det till någon annan ;D

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
OMG. Riktigt fina kort. Säg inte det till någon annan ;D

XFX GeForce 7900GT XT (Overclocked), 256MB GDDR3, Dual DVI, VIVO, HDTV, PCI-Express, Retail

Pris: 3524kr

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=341250

Finns i lager

Permalänk
Discokungen

Vet, lägger in beställning nu Puss puss xD

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Vet, lägger in beställning nu Puss puss xD

Hehe.... vill ha lite mer än en puss

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hehe.... vill ha lite mer än en puss

Tyvärr, jag är straight

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Tyvärr, jag är straight

Du vet väl att du inte e gay bara för att du tallar på en kompis

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du vet väl att du inte e gay bara för att du tallar på en kompis

Hm? Tallar? Jag inte förstå

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Varför beställde jag inte ett 7900GT? -.- Nu kostar de 4000kr

För att du kan få ett Radeon X1800XT, som smiskar ett 7900GT, för 3700kr

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
För att du kan få ett Radeon X1800XT, som smiskar ett 7900GT, för 3700kr

Du har rätt... Vill avbeställa -.-

Edit: eller inte. 7900GT piskar X1800XT i allt utom BF2 som jag för övrigt aldrig spelar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

Om ett par år kan vilket budgetkort som helst klara detta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Om ett par år kan vilket budgetkort som helst klara detta.

Precis som att dagens budgetkort piskar de korten som kom för 3 år sen. Det är inte så konstigt igentligen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

gammalt. Detta lästa ja om för typ 2 månader sen

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
gammalt. Detta lästa ja om för typ 2 månader sen

Du hänger inte med riktigt va? Det visades upp Quad-SLI för två månader sedan och det pratade som att det skulle säljas i Dell.
Nu gäller det att det finns på komplett och vi får se lite prestandaresultat. Dessutom med 7900GTX.

Bara för att dom rapporterade att Quad-SLI var på gång för länge sedan betyder väl inte det att dom inte får rapportera nya saker om det eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du hänger inte med riktigt va? Det visades upp Quad-SLI för två månader sedan och det pratade som att det skulle säljas i Dell.
Nu gäller det att det finns på komplett och vi får se lite prestandaresultat. Dessutom med 7900GTX.

Bara för att dom rapporterade att Quad-SLI var på gång för länge sedan betyder väl inte det att dom inte får rapportera nya saker om det eller?

Nej då. Du har rätt. Jag läste om dells dator då ja med detta system. Men fatta vad dyrt det blir. Sncka om att man bör vara sponsrad om man ska bygga ett sådant system

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Du har rätt... Vill avbeställa -.-

Edit: eller inte. 7900GT piskar X1800XT i allt utom BF2 som jag för övrigt aldrig spelar.

Vad snackar du om, ett X1800XT presterar bättre än 7900GT i majoriteten av dagens spel +har bättre bildkvalité, IQ samt stöd för HDR+AA. Finns med andra ord lite som talat för att köpa ett 7900GT framför ett X1800XT om de ligger så pass nära i pris, dvs. om man inte är en "måste ha ett NVIDIA-kort för det är NVIDIA"-kille.

Permalänk

fan jag ska beställa den nu bara för att . men hmm en direkt vattenkylning på grafiken kanske ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HaGgZ
Hmmm... Ett forum som till stor del handlar om datorprestanda, en "nyhet" om att koppla samman 4 grafikkort och knappt en enda positiv kommentar...

Visst, det finns nackdelar (ljud, värme, kostnad) men det är inte tänkt att alla 14 åriga CS-spelare och halvfattiga studenter ska ha det här heller, hur många klagar på att en Ferrari är alldeles för dyr och låter för mycket?

Instämmer, det var ett jävla gnäll att det är för dyrt, drar för mycket ström och eventuellt låter för mycket. Det är nog knappst tänkt att alla skall ha råd med detta, inte i början i alla fall, och även bland de som har råd bör de lira spel som där Quad SLI ger en stor prestandaförbättring. T ex lirar man CS i 2560 x 1600 kanske det är lite overkill med Quad SLI. Något som däremot suger enormt med kraft är flygsimulatorer där upplevelsen blir trevligare ju fetare dator man har.

Farsan har en PowerMac 2.0 GHz (2,5 GB Ram, Nividia 6600 LE 128MB) med tillhörande Cinema 30" som körs i 2560 x 1600. Jag testade att spela X-plane i 2560 x 1600, men det var knappt spelbart trots att jag knappt använde kantujämning samt körde med i princip allt lull-lull avslaget. Nvidia 6600 LE kanske inte är i hetaste laget när det gäller spel, men ändå.

Det skulle vara en mycket angenäm upplevelse att spela X-plane i 2560 x 1600 med allt lull-lull påslaget samt i 4-6 gångers kantutjämning, men det kräver en jävla fet burk. Senaste versionen av X-plane levereras på 7 dual-layer skivor då texturerna är på ca 60GB, se sjävla hur det kan se ut. Till detta ändamål passar Quad SLI mer än väl då det är ett jävla hästjobb att rendera detta i 2560 x 1600. 36 loppor för maskinen plus en tillhörande 30"-tums skärm är en hel del pengar, speciellt för en fattig student/ungdom, men folk lägger ner betydligt mer pengar än så på golfmedlemskap, bilar, resor och andra hobbies. Det är en fråga om vad man vill prioritera.

Permalänk
Medlem

Suck...

Visa signatur

Asus A8ne, Amd 3700+ @ 2550, 2048 ddr 400 Mhz, Gf 7800gtx, 160Gb Hd

Permalänk
Medlem

Alltså.
Visst att det inte är tänkt att alla ska ha råd med detta. Och visst att det är en massa gnäll. Men om man tänker som så att det är som med ferraris, att inte alla ska ha det, vad är då poängen med det? Vi snackar datorkomponenter här, inte prestigefyllda statusikoner för miljonärer.

Om nu nvidia har råd at slänga ut en massa pengar på att utveckla sånt här för en så extremt liten del av marknaden som har råd och möjlighet till att köpa det? Varför har de då inte råd att utveckla bättre kort åt oss andra? eller billigare kort för den delen? För ska sanningen fram så kan de ju inte på allvar fövänta sig att kundkretsen som har råd med quad är särskilt stor... Det är nog därför det är sånt gnäll på det...

Hade ferrari tillverkat vanliga bilar och istället för att utveckla dem satsat på 10 extra hästar för de som har råd med sportbilarna så hade nog de som vill ha/har en av deras vanliga bilar också blivit gramse... Plus att nvidia inte är på samma nivå som ferrari. Ferrari ska vara exklusivt och snordyrt, det är en del av poängen. Precis som lambo, porche och gänget. Men nvidia är ju grafikkortstillverkarnas motsvarighet på volvo, det är inte lyx till liten skara som är deras starka sida, det är bra kort till den stora marknaden... varför tror ni man ser volvos överallt?

**edit
bara måste... SLI-Quad -> Slickad??

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 7900/7600 serien klarar HDR + AA? Var kan man hitta några bra tester på korten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Vad snackar du om, ett X1800XT presterar bättre än 7900GT i majoriteten av dagens spel +har bättre bildkvalité, IQ samt stöd för HDR+AA. Finns med andra ord lite som talat för att köpa ett 7900GT framför ett X1800XT om de ligger så pass nära i pris, dvs. om man inte är en "måste ha ett NVIDIA-kort för det är NVIDIA"-kille.

Nej X1900XT är bättre än 7900GT men inte X1800XT. För er som är sugna på X1800XT så finns den ju på webhallen för 3295kr +frakt. Bildkvaliten är ungefär det samma. Majoriteten kommer inte nes se nån skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
Vad snackar du om, ett X1800XT presterar bättre än 7900GT i majoriteten av dagens spel +har bättre bildkvalité, IQ samt stöd för HDR+AA. Finns med andra ord lite som talat för att köpa ett 7900GT framför ett X1800XT om de ligger så pass nära i pris, dvs. om man inte är en "måste ha ett NVIDIA-kort för det är NVIDIA"-kille.

va snackar du om ??, mitt 7900GT piskar X1800xt i _allt_ förutom kanske just hdr+aa. presterar lika bra och bättre vissa ggr än X1900XT. sen är det som Artman skriver, majoriteten märker ingen skillnad på bildkvallen, och den lär inte vara sämre på 7900~ än vad den är på 1800~. får nog vara etusiasm för att se nån skillnad. som att se skillnad efter 30 fps, man ser inte, man känner det.

Orginalt 7900GT ligger på 450/650 (det testerna testar),mot det jag beställt som ligger på XFX 7900GT xXx, 560/825.

såg några tester med XFX 7900GT extreme där kortet presterade bättre än GTX 512 dom flästa gånger och var gämn med X1900XTX några ggr och bättre än X1900XT, så glöm X1800Xt, beror på vilket märke man köper.

sen glömmer du lite saker, varför tror du dom klockat kortet så högt med den lilla klena kylningen ?, behövs inte mer kylning. drar inte lika mycket ström, låter inte lika mycket, svalare, samt presterar bättre än ett X1800Xt så varför köpa ett sånt ?. helt meningslöst, sen kmr det nyare drivisar som får 7900~ att prestera bättre än det vi har sett hittils.

här är lite test, ser inte så glatt ut för x1800~ inte för 1900 heller.

7900GT orginallt:
http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...

7900GT orginallt:
http://www.clubic.com/article-32655-4-nvidia-geforce-7900-gt-...

7900GT orginallt:
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20060309/7900gtx_7900gt...

7900GT orginallt:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=4872&page=1

7900GT orginallt:
http://www.bjorn3d.com/read.php?pageID=2092&Submit=Go&cID=891

7900GT orginallt:
http://firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_7900_gt_gtx_pe...

så väntar vi 2-3veckor då det kmr bättre drivisar och nu ska du berätta för mig varför i världen jag ska välja ett X1800XT som presterar sämre,varmare,låter mer,drar mer ström än det jag har beställt, som presterar bättre,låtermindre, blir svalare,drar mindre ström ??

ifall nått blev oklart får jag skylla på att jag inte sovit på hela natten

det som gör 7900~ bättre än 1900~ är inte prestandan(än så länge), utan allt i allo, priset framför allt, värmeutveklingen, strömförbrukningen, samt ljudnivån, sen är det massor med stort M folk som bara ska ha det värsta och entusiasmer som kmr köpa quad-sli och vad har Ati kommit med där??, .-pungt-.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det där är löjligt. Visst, jag skulle inte säga nej till en sån rig, men...

nVidia och ATi borde fokusera på att göra själva korten bättre, istället för att utveckla tekniken att sätta mängder av kort i datorn.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

Men det var ett jävla tjat om att dom borde göra korten bättre. Dom gör ju det hela tiden. I det högsta tempot dom kan. Låter dom bli SLI och Crossfire så får dom inte mer resurser till utvecklingen av singlekort för det. Dom håller redan högsta tempo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
så väntar vi 2-3veckor då det kmr bättre drivisar och nu ska du berätta för mig varför i världen jag ska välja ett X1800XT som presterar sämre,varmare,låter mer,drar mer ström än det jag har beställt, som presterar bättre,låtermindre, blir svalare,drar mindre ström ??

För att X1800XT faktiskt presterar bättre i majoriteten av fall än 7900GT vid standard klock, går även att överklocka som synes av tex ASUS fabriksöverklockade kort som rullar på i 700 MHz på kärnan, för att du får bättre bildkvalite tack vare angle independent AF och mindre aggresiv optimering så risken för schimmering är mindre, mer feautres

Det är helt upp till var och en vad man tycker är viktigt eller hur?

Vad gäller drivrutiner så har de redan jobbat en hel del på dem som jag förstår det. I t ex firingsquads X1900 test så var X1800XT snabbare än 7800 GTX 512 i FEAR, i den senaste testen är rollerna ombytta. Med tanke på att arkitekturen är så lika mellan 7800 och 7900 har jag svårt att se att de skulle få fram några magiska drivrutiner efter så här lång tid. Störst chans till ökning skulle jag tippa X1900 serien har eftersom den skiljer sig en relativt mycket från X1800.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sen är det massor med stort M folk som bara ska ha det värsta och entusiasmer som kmr köpa quad-sli och vad har Ati kommit med där??, .-pungt-.

Massor med folk som kommer köpa quad sli?! Högst otroligt Det kommer handla om de som använder grafikkorten för att så världsrekort i 3DMark och de med alldeles för mycket pengar. Att släng pengar på quad sli är rent ut sagt idiotiskt i mina ögon om man ny inte är i 3DMark rekord branchen när DX10 korten är så nära. Tyvärr skulle det inte förvåna mig det minsta om ATI hakar på det här också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Massor med folk som kommer köpa quad sli?! Högst otroligt Det kommer handla om de som använder grafikkorten för att så världsrekort i 3DMark och de med alldeles för mycket pengar. Att släng pengar på quad sli är rent ut sagt idiotiskt i mina ögon om man ny inte är i 3DMark rekord branchen när DX10 korten är så nära. Tyvärr skulle det inte förvåna mig det minsta om ATI hakar på det här också.

hehe, 2 av mina vänner har redan beställt 2 sånna riggar ifrån komplett för 36 papp

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.