Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av granden
Nu är det även klart att SMHI ska börja använda GNU/Linux, deras val vart Red Hat Enterprise(utvecklas den fortfarande?)

"Med satsningen på Linux hoppas man höja driftsäkerheten och samtidigt minska kostnaderna."
Skriver Datormagazinet i nr 2 2006

Som jag tolkar artikeln har dem använt GNU/Linux på diverse servrar tidigare men nu så skulle det bli en "nyckelkomponent" i organisationens IT-ifrastruktur.

Ja Red Hats olika varianter "utvecklas" fortfarande. Om man bortser från "bleeding edge" fedora så släpper de säkerhetsuppdateringar i många år efter en release.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Eller inte om man frågar tidningarna och Microsoft.
http://web04.microsoft.se/sverige/references/ref_description/...
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200503/02/200503020...

Fast att de kör Linux på sina uträkningskluster och sånt vet väll alla.

Det var som tusan, detta var ju också från en tidning, Datormagzinet. Men det är möjligt att dem har fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jo, för att ta liv i en gammal tråd, men iaf.

på skolan kör vi SUN burkar med Solaris som OS. hursomhelst så kan tar vi upp en xtermfönster och kör

module avail

och får en lista på tillgängliga programvaror. Sen är det bara köra

module add vald_programvara_ur_listan

och hips vips finns den fint installerad i profilen. Jag har programmet när jag loggar in på nästa SUN burk och det funkar finfint där också. Vad/hur detta heter/funkar vet jag inte och om det finns någon motsvarighet i Linux-världen. Men iaf, det funkar finfint. Kan tillägga att SUN maskinerna är inte alla exakt likadana, vi har några Sun Blade 2000 och några 1500 men även UItra10 3D Creator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ner
jo, för att ta liv i en gammal tråd, men iaf.

på skolan kör vi SUN burkar med Solaris som OS. hursomhelst så kan tar vi upp en xtermfönster och kör

module avail

och får en lista på tillgängliga programvaror. Sen är det bara köra

module add vald_programvara_ur_listan

och hips vips finns den fint installerad i profilen. Jag har programmet när jag loggar in på nästa SUN burk och det funkar finfint där också. Vad/hur detta heter/funkar vet jag inte och om det finns någon motsvarighet i Linux-världen. Men iaf, det funkar finfint. Kan tillägga att SUN maskinerna är inte alla exakt likadana, vi har några Sun Blade 2000 och några 1500 men även UItra10 3D Creator.

Stämmer bra, vet inte heller vad det heter, men har sett det.

Finns ingen motsvarighet direkt, mer än alla apt-get som bara lägger in lokalt på maskinen. Dessutom vill man oftast inte att användare lägger in saker själv, utan man ska styra detta centralt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej de sant, att bygga MSI-paket eller Zenworks-paket är ett rätt mödosamt jobb. ibland måste man göra snapshot installationer, där man scannar innan och efter som du säger. Rätt idiotiskt egentligen. Men de fungerar, de det viktigaste.

Hur gör du för att installera t.ex Firefox och samtidigt göra en shortcut i XFce4/Gnome/KDE menyn till det, samt importera lite default bookmarks och lägga till Flash-player. Sen göra detta på ett smidigt sätt på ca. 4000 datorer.

Min tanke är att baka ett rpm/deb/whatever-paket som själv lägger alla saker på rätt plats, detta kan t.ex köras vid inloggning. Dock lägga in i menyer vet jag inte hur man automatiserar rikigt.

Berätta gärna hur du hade gjort... Att säga "det är bara att skriva emerge XXX så är allt fixat" räcker inte tyvär..

Jag är ingen expert :D. Men borde man inte kunna lösa det genom att ha ett bash script som löser allt det där. Då är ju bara frågan hur man får det scriptet att köras.. Kanske ett cron jobb som wget'ar hem ett bash script från servern och sen kör det.

Bash scriptet skriver ju admin. Typ

apt-get -y uptdate
apt-get -y install mozilla-firefox
wget /some/fil/med/config/för/WM
mv /some/fil/med/config/för/WM /plats/för/config
wget /config/för/FF
mv /config/för/FF /plats/för/FF/config

osv.
Sen rm ar ju scriptet sig själv och config filerna..

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Jag är ingen expert :D. Men borde man inte kunna lösa det genom att ha ett bash script som löser allt det där. Då är ju bara frågan hur man får det scriptet att köras.. Kanske ett cron jobb som wget'ar hem ett bash script från servern och sen kör det.

Bash scriptet skriver ju admin. Typ

apt-get -y uptdate
apt-get -y install mozilla-firefox
wget /some/fil/med/config/för/WM
mv /some/fil/med/config/för/WM /plats/för/config
wget /config/för/FF
mv /config/för/FF /plats/för/FF/config

osv.
Sen rm ar ju scriptet sig själv och config filerna..

Givetvis kan man lösa det med script. Men det är en s.k unik-lösning, ingen generell.

För det första så är det rätt dumt med en sak eftersom den försöker hämta från nätet, blir onödigt mycket belasning på förbindelser då. Men man kan ju ha en lokal respo.

Det där med wget'a hem en WM config fungerar nog inte så bra i längden, eftersom man har blandat programutbud. Man måste mer injecera det i configen.

Dessutom måste man få scriptet att köras på de datorer man vill med, och datorn ska flaggas som "denna datorn har firefox" på något administrativt snyggt sätt.

På vårt jobb är ConsoleOne (Novell ZenWorks), Imaging och Remotecontrol (del av ZenWorks) dom tre viktigaste sakerna vi har. Där lägger vi på applikationer på maskiner och användare, installerar om datorer, samt tar över och styr eller ser över.