Hjälp mig välja chassi -=ANTEC P180 vs Nexus Breeze=-

Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja chassi -=ANTEC P180 vs Nexus Breeze=-

Satans svårt val för mig jag vill därför ha lite input ifrån olika håll!

Målet är inte helt främmande att bygga en så tyst dator som möjligt och nu gäller det alltså chassi + nätaggregat! Med Breezern följer ett 400W agg. med jag har dessvärre riktat in mig på seasonics tysta 12 430 eller vad det heter. Kan man byta agg. på breezern utan att dess luftflöde påverkas Är det någon som har testat?? Nexus breezer kostar en slant mer än vad Antecs chasssi gör, är det värt den extra summan tro=?

länk till 180P. ni känner säkert igen den! http://www.webhallen.com/prod.php?id=45581

länk till nexus breezer. http://www.mycom.se/produkt/nexus_breeze_400w_psu_svart_silve...

tack på förhand!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk

hmm jag skulle nog själv välja nexus burken

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

P180, hands down.

Den är bättre på alla sätt.

Chassit har bättre kylningsmöjligheter, det är bättre optimerat för tystnad, hårddiskplatserna är bättre dämpade, sen var det till och med billigare än Nexus-chassit!

Till P180 medföljer dock inget nätagg, men Nexus Breeze var ändå rejält mycket dyrare än vad det egentligen är värt. Vill du gå på budget så kör hellre på Antec 3000B + ett Seasonic S12 430W nätagg (Eller FSP 350W om du är på riktigt tight budget!)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
P180, hands down.

Den är bättre på alla sätt.

Chassit har bättre kylningsmöjligheter, det är bättre optimerat för tystnad, hårddiskplatserna är bättre dämpade, sen var det till och med billigare än Nexus-chassit!

Till P180 medföljer dock inget nätagg, men Nexus Breeze var ändå rejält mycket dyrare än vad det egentligen är värt. Vill du gå på budget så kör hellre på Antec 3000B + ett Seasonic S12 430W nätagg (Eller FSP 350W om du är på riktigt tight budget!)

Om han nu hade varit på "riktigt tight budget" så hade han väl inte ens föreslagit Nexus-chassit?

Själv har jag inte erfarenhet av något av chassina men har väl egentligen inte hört något dåligt i sig om dem... Ang Nexus har jag dock hört att det behövs ta bort båda sidorna av chassina för att lägga in diskar...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

P180 och nexus breeze är varandras motsatser. I P180 är nätagget separerat från all värme genom en speciell tunnel, medan det i nexus breeze inte ens finns någon chassifläkt för utsug, utan det är tänkt att nätagget ska dra ur all luft.

Det fungerar att enbart ha nätagget som utsug om man har ett väldigt svalt och strömsnålt system. För alla andra system, dvs de flesta praktiska system, så kommer det resultera i att nätagget får snurra på rejält.

Du får försämrad kylning och ökad ljudnivå av detta.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

ok då lutar det åt antec p180 för stunden då!! tyst = viktigt och då går ju snabbsnurrande fläktar bort på en gång

vad skulle man göra om man inte hade er här!?!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman

vad skulle man göra om man inte hade er här!?!

Köpa fel chassi?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

nexusen var snygg som fan, har själv en p180 dock å den e skit bra om man inte råkar ut för glap luckan
men jag skulle aaaaaaaldirg köpa nåt på mycom lol

Visa signatur

Soundwave,Divine,Dl and D.M.T the master emcee's can be found on s23

"Computers are like air conditioners: They work great until you open windows"

Permalänk

jag hade nog tagit ett svart p180

edit:stavning

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salsa
Köpa fel chassi?

det lyckas jag med nog ändå ska ni se

varför ska det vara så svårt att välja? p180 håller på att vinna över mig men det verkar rätt plastigt och kabeldragningen funkar inte med alla aggreggat. om det ändå kunde vara lika problemfritt som sonata chassit då skulle det ju vara lätt att välja½! men jag gillar inte looken på det chassit och kyler inte lika bra. LIAN LI 6670 eller vad det nu hette såg bra ut men saknade de där extra sakerna som höjer 180p sådär lite över resten dessutom fattades det gummianordningar för hårddiskarna annars vore det ett hett alternativ. praetorian ser också bra ut men den står nog inte pall gentemot en p180.

gud så svårt. varför kan ingen göra en perfekt produkt nån gång!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

jag hade en p180 innan o jag gillade dne i början men sen va den lite jobbig. vattenkylning e nästan bara o glömma om man inte kör typ en reserator med en del saker utanför för annars e de för trångt. att få en snygg kabeldragning är inte så lätt jämfört med andra chassin där de finns många bra ställen man kan pressa undan sladdarna. det är ganska tyst, men jag tror att vissa har överskattat ljuddämpningen i det chassit lite granna, men som sagt så dämpar det ändå en del. många har ju problem med att tillexempel hiper type-r nätagg inte får plats där nere utan att man byter fläkten till en 120 fläkat av standardtjocklek o samma vad de för mig. det va lite jobbigt att man va tvungen att lossa alla kablarna när man skulle dra ur diskarna för körde man sata fanns de en risk att kontakterna kunde paja då kablarna kunde fastna när man drog ut buren. det är även en del (inkl mig själv) som stör sig som fan på att kablar åker in i fläkten där nere o för ett jävla oväsen för att de inte finns ngt galler där. det är ingen löstagbar moderkortsplåt. 5.25" enheterna sitter fast med skenor men dom måste man skruva fast i enheten så det är ganska meningslöst påhitt. gummiupphängningen för diskarna funkar bra. de gummiplupparna är väldigt mjuka och dämpar vibrationerna förvånansvärt bra. det är många som har haft problem med att dörren e skev, klicklåsen till damfilterluckorna e trasiga och att sidorna e skeva. jag hade oturen att få problem med alla dom 3 sakerna plus att det inte va galvaniserat i skruvhålen så de va beläggning/rost i nästan alla skruvhålen efter ett tag på min. hårddiskarna håller en bra temp där nere i sin separata kammare och det sänker även tempen lite för saker som prollen o grafikkortet lite då dom slipper dela rum med en svettare.

hoppas min info kommer till nytta för dig de kanske låter som att jag klagar en hel del men om man läser recensioner på internet så har dom en förmånga att säga alla bra saker men inte riktigt alla dåliga saker, eller saker som man inte upptäcker förrän man haft ett chassi ett tag. därför ska jag jämna ut det nu o komma med en del negativa saker, men även lite positivt

(vissa saker blev lite veliga... de e för jag trött:))

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
jag hade en p180 innan o jag gillade dne i början men sen va den lite jobbig. vattenkylning e nästan bara o glömma om man inte kör typ en reserator med en del saker utanför för annars e de för trångt. att få en snygg kabeldragning är inte så lätt jämfört med andra chassin där de finns många bra ställen man kan pressa undan sladdarna. det är ganska tyst, men jag tror att vissa har överskattat ljuddämpningen i det chassit lite granna, men som sagt så dämpar det ändå en del. många har ju problem med att tillexempel hiper type-r nätagg inte får plats där nere utan att man byter fläkten till en 120 fläkat av standardtjocklek o samma vad de för mig. det va lite jobbigt att man va tvungen att lossa alla kablarna när man skulle dra ur diskarna för körde man sata fanns de en risk att kontakterna kunde paja då kablarna kunde fastna när man drog ut buren. det är även en del (inkl mig själv) som stör sig som fan på att kablar åker in i fläkten där nere o för ett jävla oväsen för att de inte finns ngt galler där. det är ingen löstagbar moderkortsplåt. 5.25" enheterna sitter fast med skenor men dom måste man skruva fast i enheten så det är ganska meningslöst påhitt. gummiupphängningen för diskarna funkar bra. de gummiplupparna är väldigt mjuka och dämpar vibrationerna förvånansvärt bra. det är många som har haft problem med att dörren e skev, klicklåsen till damfilterluckorna e trasiga och att sidorna e skeva. jag hade oturen att få problem med alla dom 3 sakerna plus att det inte va galvaniserat i skruvhålen så de va beläggning/rost i nästan alla skruvhålen efter ett tag på min. hårddiskarna håller en bra temp där nere i sin separata kammare och det sänker även tempen lite för saker som prollen o grafikkortet lite då dom slipper dela rum med en svettare.

hoppas min info kommer till nytta för dig de kanske låter som att jag klagar en hel del men om man läser recensioner på internet så har dom en förmånga att säga alla bra saker men inte riktigt alla dåliga saker, eller saker som man inte upptäcker förrän man haft ett chassi ett tag. därför ska jag jämna ut det nu o komma med en del negativa saker, men även lite positivt

(vissa saker blev lite veliga... de e för jag trött:))

Bra at du skriver om dette Ryderman! Har sett på en hel del anmeldelser (webben) av denne kabinett og selv funderet på om det er verdt pengerne for å få et stillegående system.

Et problem er at veggerne består av ulike material (kombinasjon plast/aluminium) i lager, så det er mulig at temperatur forskjeller skaper spenninger som gjør at døren og siderne med tiden bulker ut.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Nexus Breeze. Har inte något att klaga på utom kylningsmöjligheterna, bara ett 120mm inblås under och nätagget ska agera utsug. Men det är svårt att hitta ett tytstare chassi

Permalänk

Lätt p180, Underbart chassi efter att man fått bot på alla sladdar.

Permalänk

Har en Chieftec-låda nu, men skulle gärna få systemet lite tystare genom att kunna skippa alla (5!) 80mm-fläktar. Kanske kunde den där P180 vara något, men jag har några frågor.

1. Kan man köra ett Tagan TG480-U01 aggregat, med avseende på värme och kabeldragning?

2. Jag har ett MSI K7N2-Delta moderkort samt två PATA och en SATA-disk som ska följa med, kommer det att funka med kabeldragningen?

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Du har säkert köpt chassi redan. Men om jag var du skulle jag skippat de där båda chassina och köpt ett Antec P150 med medföljande nätagg istället. Kräver inte så mycket moddning för att få det tyst. Trevligt att jobba i, och köper man extra ljuddämpning till så... Och för ovanlighetens skull har antec gjort ett tyst nätagg.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

halo i stugan igen

det bidde ett 180p antec ändå!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

fina saker, jag har också ett Antec P180. Jag är väldigt nöjd med det. Stilrent och utan en massa tjaffs.

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk
Medlem

Ta nexusen!! Den var snyggare..för det var inga såna där fula usb " uttag" i fronten..

Visa signatur
Permalänk

nexus ser bara bra ut på bild, men inte irl.

Permalänk
Medlem

Antec, gillar inte det chassit egentligen, utseèndemässigt då.
Men nexus är fan inte finare.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

lÈ Antec!

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk
Medlem

usb i fronten äger ju
vem vill krypa omkring på golvet

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Har också ett Nexus Breezer chassi och är mycket nöjd med ljudnivån på chassit.
Kan ej heller klaga på kylningen. Kör dock inte nätagget som följer med eftersom sladden på det nätagget inte nådde till min 4pin strömkontakt. Så sitter ett Aspire 520W nätagg i den vilket höjer ljudnivån en smula.

Hårdvara
AMD64 Newcastle 3400+ @ 2411MHz (Socket 754)
2st TwinMos DDR3200 1GB minnen (Körs i 333MHz pga att minneskontrollern i processorn suger)
2st Maxtor DiamondMax 10 7200rpm 200GB diskar
1st Seagate ? 7200rpm 200GB disk
GPU Geforce 6800GT 128MB AGP

Temperaturer
Moderkort: 33ºC
CPU: 38ºC
HDD (Maxtor Diamondmax 10): 32ºC
HDD (Seagate): 40ºC
GPU: 50ºC
GPU Memory: 44ºC

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk

Nexus är bättre konstruerat till alla de komponenter som den klarar av att hålla svala. Det finns dock en gräns och den vill man inte komma över. Då är det p180 typ som gäller.

Kör för övrigt hela min dator med bara nätagget (140 MM MAX 1150 RPM) ut och prollen har maxat typ 45 grader i sommar (3200+ @ 3800 och GF788gt OC).

SÅ JAG HAR SÄMRE KYLNING ÄN NEXUS OCH MIN CHASSITEMP ÄR ÄNDÅ BARA MAX CA 7-8 GRADER ÖVER RUMMET.

Permalänk

du kanske bör titta på när tråden skrevs?

btw roligt o se massa gamla användare igen.. vart tog alla vägen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag vet men det är endå en intressat tråd att ta upp. Tiden verkar dock ha jobbat mot Nexus för datorerna blir ju inte svalare direkt.

Permalänk
Medlem

Köp p180, inget snack om saken, DEN ÄR BÄST !

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
Köp p180, inget snack om saken, DEN ÄR BÄST !

Jag är intresserad, har du jämfört alternativen? eller säger du så bara för att du är nöjd med p180?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Nexus är bäst på att kyla en enklare dator tyst. P180 har bättre finish och bättre kylning. Dock är den inte lika tyst eftersom den har fler fläktar som dessutom inte jobbar i ett lika naturligt luftflöde.
En p180 är alltid bra men Brezze kan vara bättre för den som det passar.