Bra minnen att klocka med till A8N-sli Deluxe

Permalänk

Bra minnen att klocka med till A8N-sli Deluxe

Ska köpa nya minnen och skulle vilja höra andras erfarenheter ihop med detta mobot!! Kör nu kingston value i 434mhz 1:1
Men har tänkt höja cpun lite till om möjligt,har problem att få den stabil över 2604mhz oavsett om jag kör med divider eller ej!! När jag testade polarens minnen BH-5 kunde jag höja till 2750 utan problem men testade inte mer så av nån anledning vill inte mina minnen med eller utan divider! Tips och funderingar mottages:)

Permalänk
Medlem

Kan vara en ren slump men har du kollat vad din HTT multiplier står på? den ska ligga på 1000MHz

Säg att du kör en HTT på 300MHZ (ganska högt) så ska du ha en HTT multiplier på 3x
Det är bättre att köra HTT under 1000MHz än över 1000MHz då du knappt märker en prestandaförlust vid lägre HTT än att du får ostabilitet över 1000MHz

Kör du en HTT på 250MHz så ska din HTT Multiplier vara på 4x så får du precis 1000MHz.

Men dina kingston value minnen begränsar helt klart din överklockning synkront så att säga så kan du så försök att få tag i lite bättre minnen som klarar en hög frekvens.. Tex PC4000 eller högre beroende på hur mycket din processor klarar av.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för FSB och Multiplier? Mest intresserad för egen del..

Permalänk
Medlem

Minnen behöve rinte köras synkront för att klocka CPUn. Men för att använda t.ex. DDR266 -diviern (2:3) behöver man köra riktig hög FSB.

Däremot upp till 240x10=2400 man kan göra DDR333 (5:6) vilket resulterar i att minnena körs i 200Mhz, dvs standard för PC3200.

Såklart blir det snabbare ifall öven minnena klockas, men man behöver knappst dyra minnen för att klocka CPUn.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Kan vara en ren slump men har du kollat vad din HTT multiplier står på? den ska ligga på 1000MHz

Säg att du kör en HTT på 300MHZ (ganska högt) så ska du ha en HTT multiplier på 3x
Det är bättre att köra HTT under 1000MHz än över 1000MHz då du knappt märker en prestandaförlust vid lägre HTT än att du får ostabilitet över 1000MHz

Kör du en HTT på 250MHz så ska din HTT Multiplier vara på 4x så får du precis 1000MHz.

Men dina kingston value minnen begränsar helt klart din överklockning synkront så att säga så kan du så försök att få tag i lite bättre minnen som klarar en hög frekvens.. Tex PC4000 eller högre beroende på hur mycket din processor klarar av.

Jag har ganska bra koll på HTT multipliern,kör nu på HTT x4=868mhz men har även testat med x3,x2 och x5 och jag märker ingen skillnad på x3,x4 eller x5.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan

Vad kör du för FSB och Multiplier? Mest intresserad för egen del..

Jag kör nu 217*12 och minnena 1:1 i 434mhz med 2.5-3-3-7 1T på 2,8v ,detta tycker jag är rätt ok med vanliga value minnen:) . Det konstiga är att jag inte kan få cpu´n att gå högre ens med divider men med andra minnen var det inga problem!!
Mvh

Permalänk
Medlem

Mina Twinmos 2Gb gör inte en knop över 217=434, oavsett divider, latency eller vdimm.

Visa signatur

Opt144@2,52GHz@1,45V | MSI KN8 Neo4 Fi | Twinmos 2GB@180MHz@2,5-3-3-6-1T | 200GB Samsung Spinpoint | Leadtek Winfast 6600GT 128MB | SonataII

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Minnen behöve rinte köras synkront för att klocka CPUn. Men för att använda t.ex. DDR266 -diviern (2:3) behöver man köra riktig hög FSB.

Däremot upp till 240x10=2400 man kan göra DDR333 (5:6) vilket resulterar i att minnena körs i 200Mhz, dvs standard för PC3200.

Såklart blir det snabbare ifall öven minnena klockas, men man behöver knappst dyra minnen för att klocka CPUn.

Jag vet detta men jag kan inte höja cpu´n mer med dessa minnen vare sig jag kör med divider eller inte! När jag testade polarens minnen (BH-5 stickor) fick jag upp den i 2750mhz utan problem dock testade jag inte högre utan jag ville mest kolla om det berodde på minnena vilket det gjorde!Sen behöver det inte bli speciellt dyrt om man säljer minnena man har,det är trots allt värt lite grann med en snabbare dator!!:)
Mhv

Permalänk
Medlem

Kan möjligtvis vara en bios sak också kanske?
Provat med senaste?

Permalänk

Kör 1017 nu och det var likadant med 1016 innan! Vet inte vad det beror på men det är bra skumt:)
Mvh

Permalänk
Medlem

BH-5or skall gå högre än Value. Inte konstigt alls.

Du måste köra med divider för att komma högre.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
BH-5or skall gå högre än Value. Inte konstigt alls.

Du måste köra med divider för att komma högre.

Nä det vet jag ,det konstiga är att jag inte kan komma högre med divider heller!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
BH-5or skall gå högre än Value. Inte konstigt alls.

Du måste köra med divider för att komma högre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Nä det vet jag ,det konstiga är att jag inte kan komma högre med divider heller!!