Permalänk

6mb/s fast det ska vara 10mb/s?!?

Tjenare, jag har bredbandstelefon och så är vi 3datorer som delar på internet så vi har router.. innan vi hade bredbandstelefonen så gick det jätte fort om man kopplade ur routern och t.ex bara kopplade in min dator. idag var jag själv hemma och skulle passa på, men det gick inge fortare att ladda upp eller att ladda ner?:S ladda ner tptest från http://www.tptest.se/ startade testet och det visade sig att jag bara kom upp i 6,39mb/s? men eftersom jag skickade saker på msn och laddade ner och laddade upp saker så stängde jag ner allt sånt och kom då upp i 6,62mb/s?!? det kan inte vara normalt med en sådan hastihet om man har 10mb/s in och 10mb/s ut:S okej, bredbandstelefonen är visserligen ikopplad men den kan inte sega ner 3,38mb/s väll?:S låter inte riktigt normalt, men jag har ett gammal nätverkskort i eftersom det inbyggda hade jag inga drivrutiner till, kan det spela någon roll vad man har för nätverkskort?

gjorde tptest hos min mormor som har 2mb/s in och 1 eller 2mb/s ut tror jag, tror det är 1mb/s ut faktiskt, men då kom jag upp i 2,39mb/s fast hon också har bredbandstelefon?:S hon har bredbandsbolaget http://www.bredbandsbolaget.se/

vi har breband2 http://www.bredband2.se/ som internet leverantör och tele2 http://www.tele2.se/ som bredbandstelefon.

vill verkligen ha hjälp med det här, palalr inte att det ska gå sakta utan router? ,med routern är man van men den är det nått fel på, tar typ 10-15minuter att skicka/ta emot en låt på msn från dom flesta människor:P går grymt sakta när det gäller sånt iallfall. men vi har funderat på att uppgradera till 100mb/s in och 100mb/s ut, är det värt? eller kommer man inte uppnå 100mb/s ändå?:S måste ha hjälp med om det är internet, eller nätverskortet eller datorn eller nått annat:S snälla går väldigt segt:(

Permalänk
Medlem

Du menar på fullaste allvar att du tycker att 6.6Mbps är "väldigt segt" jämfört med 10Mbps?
Du måste skämta...

Antagligen ställde dom om något där alla kablar slutar för att garantera hstighet till ip-telefonin, eller att dom kalibrerade om något, eller att nätet är överbelastat..

6.6Mbps kan ju inte sägas vara så otroligt jättesegt, inte ens jämfört med 10Mbps...vid vanlig surf lär du inte märka ett skit faktiskt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du menar på fullaste allvar att du tycker att 6.6Mbps är "väldigt segt" jämfört med 10Mbps?
Du måste skämta...

Antagligen ställde dom om något där alla kablar slutar för att garantera hstighet till ip-telefonin, eller att dom kalibrerade om något, eller att nätet är överbelastat..

6.6Mbps kan ju inte sägas vara så otroligt jättesegt, inte ens jämfört med 10Mbps...vid vanlig surf lär du inte märka ett skit faktiskt

det går segt när jag laddar ner och tar emot saker osv:s asså, dom har inte pillat på kablarna, vi fick koppla in allt själv:P haha men det måste ju finnas någon annledning att det går sakta på msn osv:p? kan det vara nätverkskortet? tror du?:P just nu laddar jag ner "my name i earl" går 262kb/s ner och 326kb/s upp? det går typ alltid fortare upp än det gör ner

Permalänk
Medlem

Re: 6mb/s fast det ska vara 10mb/s?!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klimpen006
palalr inte att det ska gå sakta utan router?

Om du har telefonin inkopplad så har du en router inkopplad.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem

Var bor du någonstans? 6.6 Mbit/s är lite lågt men inget uppenbart onormalt. Om du undrar om det är IP-telefonilådan som slöar ner så är det väl bara prova koppla förbi den?

MSN är för övrigt det sämsta möjliga sättet som finns att skicka filer, vore intressant med någon annan referens.

Permalänk

Re: Re: 6mb/s fast det ska vara 10mb/s?!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joga
Om du har telefonin inkopplad så har du en router inkopplad.

det är bara en dosa med ett hål in och ett ut:S?

Permalänk
Medlem

hmm för de första. MSN är vad det är, när du skickar så går informationen först till deras servrar som sedan skickar den vidare till mottagaren. Dvs filöverföringar går inte så fort, kvittar om du har 10,100 eller 1000MBit ut går inte snabbare än 50-100kb/s om ens de...

Ska du dela med dig musik os.v använd dig istället av en ftp server eller DC. Då kommer du uppnå dina 6mbit utan problem.

Sen kan man ju undra? vad har du för router? Får du ut 6.6mbit på alla datorerna i huset? Kollat med grannarna vad de får ut?

Som sagt 6/6 är en fin anslutning, du ska vara glad att du har LAN och inte ADSL som jag och de flesta andra i världen. De är inget kul alls...

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klimpen006
det går segt när jag laddar ner och tar emot saker osv:s asså, dom har inte pillat på kablarna, vi fick koppla in allt själv:P haha men det måste ju finnas någon annledning att det går sakta på msn osv:p? kan det vara nätverkskortet? tror du?:P just nu laddar jag ner "my name i earl" går 262kb/s ner och 326kb/s upp? det går typ alltid fortare upp än det gör ner

my name is earl?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
hmm för de första. MSN är vad det är, när du skickar så går informationen först till deras servrar som sedan skickar den vidare till mottagaren. Dvs filöverföringar går inte så fort, kvittar om du har 10,100 eller 1000MBit ut går inte snabbare än 50-100kb/s om ens de...

Ska du dela med dig musik os.v använd dig istället av en ftp server eller DC. Då kommer du uppnå dina 6mbit utan problem.

Sen kan man ju undra? vad har du för router? Får du ut 6.6mbit på alla datorerna i huset? Kollat med grannarna vad de får ut?

Som sagt 6/6 är en fin anslutning, du ska vara glad att du har LAN och inte ADSL som jag och de flesta andra i världen. De är inget kul alls...

när jag skickar t.ex film till min syster går det jätte fort=/ men vi delar ju på internet genom routern, men iaf, tror inte vi får 6,6på alla datorera. ska kolla i morgon, tack för hjälpen så länge:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klimpen006
djust nu laddar jag ner "my name i earl"

Genom att bryta mot §7 i reglerna har du förlorat möjligheten att få hjälp.

*tråd låst*