Permalänk
Medlem

s-video svartvitt

Hey!

Jag har kopplat min dator till tv med s-video. Fungerade klockrent tidigare. Men så bytte vi tv och nu blir det svartvitt.

Har testat koppla tillbaka till gamla tv:n med samma inställningarsom tidigare men det blir fortfarande svartvitt. Har testat på flera tv aparater också men det blir fortfarande svartvitt.

Har ett nViidia GeForce FX 5950 ultra.

har försökt med tvTool och Dscaler men det blir ingen skillnad.

Har försökt ändra inställnar osv. är det nån liten knapp man kan ha missat!??

tacksam för svar....

Visa signatur

Han är pigg!?

Permalänk
Medlem

En kompis byglade 15-19 i Scartkontakten för att det skulle fungera.

Jerry

Permalänk
Medlem

Din dator kanske kör NTSC signal, du ska ha Pal-b eller pal-g, kommer inte ihåg vilken.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

okay, Och ungefär hur gör man det? 15-19?

enligt inställningarna ska grafikkortet skicka i pal-b. vad jag kan se.

Visa signatur

Han är pigg!?

Permalänk
Medlem

Om inte TV:n är inställd på att ta emot s-video så blir det svart/vitt, det är ett klassiskt historiskt hemmabio problem. Om inte TV:n klarar s-video så kan man köpa en adapter som omvandlar till komposit signal.

Permalänk
Medlem

S-Video är ursprungligen ett amerikanskt påfund (SCART däremot är europeiskt). Inte alla europeiska apparater klarar att ta emot det.
Det brukar följa med en kompositvideokabel med grafikkortet.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det en hyffsat ny TV kan den ha en särskilld AV kanal för S-video över scart... Så bräddra igenom alla AV-kanaler på TV:n till att börja med.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlayer
Är det en hyffsat ny TV kan den ha en särskilld AV kanal för S-video över scart... Så bräddra igenom alla AV-kanaler på TV:n till att börja med.

Exakt, jag har fem olika "AUX" inställningar på min hyfsat nya Daewoo"tjokk-TV". På sista inställningen får jag färg från S-video signalen.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Har ungfär exakt det kittet som finns på teknikmagasinet och den svartvita bilden finns på AV kanalen. Finns 1 av kanal på tvn jag använder. Så jag tror inte att det är kanalen det är fel på.

Visa signatur

Han är pigg!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domestic
Har ungfär exakt det kittet som finns på teknikmagasinet och den svartvita bilden finns på AV kanalen. Finns 1 av kanal på tvn jag använder. Så jag tror inte att det är kanalen det är fel på.

Finns det bara en AV-kanal och du har kortet inställt på PAL-B är jag tämligen säker på att det helt enkelt är TV:n som inte pallar s-videosignaler på scartkontakten.

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det blir svartvitt på vissa tv-apparater är pga av s-video signalen har luminans o krominans separerat till skillnad från den vanliga compositesignalen. TV:n får alltså bara ljustyrkan men inte färgen om den inte klarar s-video.

Det finns två lösningar på detta, det ena är att använda compositutgången (RCA -> RCA) med en video-adapter, det är dock inte alla TV-apparater som det funkar med heller. Alternativ två är att köpa en s-video->scart-adapter som slår samman krominans o luminans.

Permalänk

Testa om du kan ställa in på datorn så att den sänder composit singnaler och inte S-video, detta gjorde så att jag fick bild i färg!

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Okay, då låter som att det är värt att testa. Men hur gör man!?

Visa signatur

Han är pigg!?

Permalänk
Hedersmedlem

Läs §2 i reglerna.

*tråd låst*