Imponerad av Windows Vista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
Såg ingen skillnad mellan varken Windows ME betan samt retail, Windows 2000 betan samt retail eller Windows XP betan samt retail så jag tror inte de blir stora skillnader eller ingen alls mellan Vista betan å retail heller.

Vad menar du med Win XP-betan? RC0, RC1, RC2? Kanske någon tidigare build?
Vista lär ha större möjligheter att optimeras, eftersom det är ganska krävande jämfört med tidigare Windows. Bara MS vill och jobbar ordentligt på det. Att jämföra pre-RC0 (=beta 2) med final release i början av nästa är bara tokigt.

Permalänk
Medlem

Lite OT:

Påfallande många skribenter dömer ut en BETA-version enbart på grunder som bottnar i ett gammalt hat mot allt vad Microsoft heter. Man kan ju undra varför de då måste testa MS-produkter och sedan knalla hit för att visa tummen ned, om nu allt vad MS heter ändå är skit och man på förhand dömer ut sakerna. Är det inte bättre för dessa att en gång för alla gå över till andra plattformar och sedan sluta hacka och gnälla på andra som inte har samma uppfattning eljest tar sig tid att utforska saker och ting?

BTT

Visa signatur

Dammtussar tyder på att man gjort något roligare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsubakiSama
saxxat från http://www.forbes.com/technology/2006/03/22/vista-microsoft-b...

"Why not at least switch to an Apple Computer (nasdaq: AAPL - news - people ) Mac? Apple's new operating system is stable, reliable and easy to use. The applications are simple, gorgeous and work well together. And they're here. Today. Steve Jobs must be waking up a happy man this morning."

Precis det jag tänker göra nu efter ca 12-13 år som PC användare jag är ruskigt besviken efter jag testade Windows Vista Beta 2 idag.

Vad var du besviken på?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vad var du besviken på?

Det såg ju inte ut som Mac OSX ^^

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Jag undar också vad det är med betan som gör dig så besviken, och som är värre än allt vad Microsoft åstadkommit de senaste 12-13 åren :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Ny vistaversion ute!

Build 5342

Screenshots:
http://thevista.ru/page.php?id=1103

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Är vista NT v 6.0 eller?
2000 är ju v 5.0 och XP 5.1

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Ikonerna är verkligen skitfula i Vista, föredrar XP:s ikoner.
Någon som vet om man kan möblera om alla fönster som man har
nere i aktivitetsfönstret?
Tex om man vill ha internetfönstrena i en viss ordning så kan man flytta dom?

(och nej, jag menar inte att man ska använda grupperingsfunktionen)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Det såg ju inte ut som Mac OSX ^^

Det var ju det de gjorde t ex dashboarden bland annat.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Som jag har sagt tidigare, man undrar vad det är för skitprogrammerare MS har. Ska Aero Glass verkligen behöva kräva halva mitt graffeminne?

...Jag tror inte det har med microsofts programmerare att göra, hur det ser ut osv. Skyll på de som "designar" det istället

Permalänk
Medlem

Men vad ska man annars ha massa grafikminne ute i windows till? Då kan man lika gärna använda det till något nyttigt och fint. Slå vad om att all minne kommer allokeras till 3d-applikationen om en sådan väl startas.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det är lite roligt att han rekommenderar Linux som ett alternativ till Windows för att Windows är för komplicerat. Det säger lite om hur insatt i ämnet han är och på hur stort allvar man kan ta den där artikeln.

ojoj nu är du dumt förhastad

Jag rekommenderar inte linux åt människor som inte söker djup kunskap om datorer (ganska många på de här forumet), windows passar faktiskt väldigt många.

det roliga var att han blev utskrattad av folk som har den kunskapen.

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna installera Win Vista på Win XP?

Eller måste man formatera innan?

Visa signatur

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960| ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366| Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB (3x4) | 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA (=SLI)| 2x OCZ Vertex 3 120GB SSD | 3x Samsung SpinPoint F4EG 2TB, WD 2TB External HD, HITACHI DESKASTAR 250GB AND 2x 500GB SAMSUNG HD501LJ ALL SATA2| Corsair AX 850W PSU | SOUNDBLASTER X-Fi Fatal1ty| Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem

Kommer alla spel som funkar på tex XP funka på Vista?

Ja, enlig en ny artikel från gamespot så är windows vista bakåt compitable
alså den kan köra båda directx9c och directx10

http://www.gamespot.com/features/6143883/p-4.html

Windows Vista will be backward compatible with DX9 and OpenGL games shipping for Windows XP, but true DirectX 10 games will require Windows Vista and a DX10 video card to run at full speed with all the graphics set to "pretty." B

och nya directx grafikkort kommer snart
Nvidia has the G80 in the works and ATI is polishing up the R600, a GPU based on the Xbox 360 "Xenos" core, but cards won't appear until the second half of this year.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att _alla_ spel som fungerar på XP kommer fungera på Vista. Bara en sån sak som att en hel del spel kommer ha problem med dom nya "least privileage" funktionerna tror jag kommer bli ett problem.
Det är en gissning dock.
Grafikdelen är ju dock en helt annan grej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Ny vistaversion ute!

Build 5342

Screenshots:
http://thevista.ru/page.php?id=1103

Jag har testkört 5342.
Kan inte säga att jag är förtjust, även med tanke på att det inte är en färdig produkt.
På mitt system var Vista ostabilt och även väldigt lång boot tid.
Var måttligt förtjust av upplägget men det är väl en sak som ändrar sig när man väl vant sig.
Min tanke var att testköra/utvärdera några dagar men eftersom det buggade så pass mycket åkte det ut efter en kväll.

Jag får prova någon bättre release vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent
Jag har testkört 5342.
Kan inte säga att jag är förtjust, även med tanke på att det inte är en färdig produkt.
På mitt system var Vista ostabilt och även väldigt lång boot tid.
Var måttligt förtjust av upplägget men det är väl en sak som ändrar sig när man väl vant sig.
Min tanke var att testköra/utvärdera några dagar men eftersom det buggade så pass mycket åkte det ut efter en kväll.

Jag får prova någon bättre release vid ett senare tillfälle.

Konstigt, Upplevde det som en av dom snabbare releasens. Så lång tid tar det inte att boota ungefär som xp. Buggar har det några men inte så många, Mest är väl knutna till aero och sidebar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det är väl troligt att det är beroende på vilken hårdvara man har i systemet.
På mitt system kraschade explorern titt som tätt, nå´t så enkelt som att prova tanka hem en fil från Internet fick systemet att hänga sig/krascha.

DFI Expert
Opteron 146
2x512 Mb Corsair DDR
200 Gb WD SATA2
ATi X800 GTO@800 XT

Det var så pass instabilt att det inte var användbart för mig.
Jag inväntar senare releaser och drivrutiner och provar igen.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem

Tror stabiliteten har en del med datorn att göra. Siba system och liknande märkes datorer förknippar jag oftast som problem av någon konstig andledning.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasc
ojoj nu är du dumt förhastad

Jag rekommenderar inte linux åt människor som inte söker djup kunskap om datorer (ganska många på de här forumet), windows passar faktiskt väldigt många.

det roliga var att han blev utskrattad av folk som har den kunskapen.

Linux ger i sig själv knappast djup kunskap om datorer...
Linux ger djup kunskap i Linux vilket är två vitt skiljda saker.

Permalänk
Medlem

synd att vista ser ut som ett dåligt theme till KDE..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
synd att vista ser ut som ett dåligt theme till KDE..

synd att KDE ser ut som dos

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Efter en tids testkörningar är jag faktiskt glad. Inte på att Vista är bra, för det är det inte. Utan på att det känns som att fler alternativ kommer att få chansen.

När man körde Chicago var det något nytt som kändes rätt motför det som fanns. Likaså med 2000 betor och XP. Men detta... Nä, jag ser faktiskt inte vad det medför.

Systemkraven är galet för höga. Jag vet maskiner kommer öka i prestanda, men kraven det kräver är ändå för högt. Gui är nog bland det rörigaste och jobbigaste som kommit fram av en så hög utvecklingskostnad. Flera gånger kom jag på mig själv att nästan banka på t-bordet av ilska. Bara att ansluta en webmapp är ett helvete. Att det sedan är färger som inte matchar varandra överallt och prylar som man inte vill ha där är där och har sig. Jag förstår faktiskt inte. Det känns ju bara som att man bytt ut fönsterhanteraren från XP och lagt på något 3:e parts utvecklat. Lite som vissa Theman som finns att ladda hem är. Att allt sedan ser gjort ut av någon som hittat effekter i Photoshop första gången gör ju inte det bättre.

Jag trodde faktiskt och hoppades att Vista skulle ta med sig allt det bra som växt fram hos andra operativ. Men vad har vi fått.

Vad är fördelarna? Jag greppar inte dessa? Kan någon förklara? Filsystemet och monad är ju inte med direkt. Vad är då meningen, det var väl lite av detta som skulle vara något nytt? Men nu, njäe!

Hoppas Ubuntu (eller någon annan dist) kan växa till sig och satsa på KDE 3.5 som förstaval av fönsterhanterare (jag vet att Kubuntu finns) och jobba upp det smidigare i fleranvändarmiljö. Ja en mer åt Mac OSX hållet. Där har man ju ett tänk.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det inte kommer vara något nytt som är något att verkligen ha. Microsoft har ingen anledning att sluta producera dyrt skräp. Varför skulle de sluta med det då?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

När släpps egentligen Vista?

Visa signatur

2xMac + 2xPC

Permalänk
Medlem

Det kommer nog inte fungera på din gammla dell-burk, beror kanske på hur gammal den är, men vistas "häftiga" grafiska gränssnitt kommer satt suga RAM som en vampyr suger blod, priset som kommer att betalas för att det ska se så snyggt ut är inte bra, det öppnar för många säkerthetsrisker (ju "snyggare" ett program är, desto mer säkerhetsluckor) hela operativsystemet är på tok för "låst" för att mer avancerade användare ska känna sig riktigt hemma i det, jag skulle gissa att många kommer att byta till linux nu när vista kommer, det är inte värt att köra ett operativsystem som kräver så mycket av datorn, det är inte det som är dess uppgift, snarare tvärtom, vara vänlig mot användaren, och samtidigt göra det de ska, något som linux sköter gallant.

Groom84, windows har inte ändrat sina bootprogram sedan win95 så det kommer nog inte vara någon risk för det;) jag har även kört Vista parallelt med XP, och det var inga problem med booten(dock var det en tidig version av Vista) men dom har nog inte ändrat så mycket på den biten.

Dom har planerat releasen till jul i år, sedan ska Vista server släppas nästa vår(det var dom datum jag hörde om senast, dom kan ju ha ändrat;)).

Visa signatur

Man lever bara en gång, man har inte tid och sova, drick kaffe istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vista är fortfarande DOS-baserat, eller hur? Suck...

Nej, det är NT-baserat.

(Windows Me var också DOS-baserat, även om de försökte dölja det genom att t ex radera autoexec.bat och config.sys om de fanns... Äckel-microsoft)

Visa signatur

Duron 800 / gf4 mx440 / 256mb / seagate 80gb / en suddig skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zi:TriX
Det kommer nog inte fungera på din gammla dell-burk, beror kanske på hur gammal den är, men vistas "häftiga" grafiska gränssnitt kommer satt suga RAM som en vampyr suger blod, priset som kommer att betalas för att det ska se så snyggt ut är inte bra, det öppnar för många säkerthetsrisker (ju "snyggare" ett program är, desto mer säkerhetsluckor) hela operativsystemet är på tok för "låst" för att mer avancerade användare ska känna sig riktigt hemma i det, jag skulle gissa att många kommer att byta till linux nu när vista kommer, det är inte värt att köra ett operativsystem som kräver så mycket av datorn, det är inte det som är dess uppgift, snarare tvärtom, vara vänlig mot användaren, och samtidigt göra det de ska, något som linux sköter gallant.

Groom84, windows har inte ändrat sina bootprogram sedan win95 så det kommer nog inte vara någon risk för det;) jag har även kört Vista parallelt med XP, och det var inga problem med booten(dock var det en tidig version av Vista) men dom har nog inte ändrat så mycket på den biten.

Dom har planerat releasen till jul i år, sedan ska Vista server släppas nästa vår(det var dom datum jag hörde om senast, dom kan ju ha ändrat;)).

Vista server ser i dagsläget ut precis som windows server 2003

Nåja, Aero tar faktist inte så hysteriskt mycket ram i dagsläget förutom om du stöter på någon bugg. Senaste Vista builden flyter helt perfekt på en Athlon 64 +3000, 512mb ram och ett Radeon 9800 pro. Det enda är att sidebaren ibland fuckar och suger ram som en vampyr men vista är ju inte klart än.

Varför skulle gränssnittet ha massor med säkerhetsluckor? Det ligger helt separat från själva grundsystemet. Vad är det som är så låst i Vista? Att du inte får kompilera om kärnan?

Vista funkar utmärkt att dualboota med idagsläget.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zi:TriX
det öppnar för många säkerthetsrisker (ju "snyggare" ett program är, desto mer säkerhetsluckor)

Pftt! *pekar på Mac OS X*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Tror stabiliteten har en del med datorn att göra. Siba system och liknande märkes datorer förknippar jag oftast som problem av någon konstig andledning.

Jag har långt ifrån nå´n dator från SIBA om det var det du syftade på

Visa signatur

Kent