Imponerad av Windows Vista

Permalänk
Medlem

Imponerad av Windows Vista

Jag vill bara säga att jag är verkligen imponerad av Windows Vista, det ser ju verkligen bra ut. Blir nog Windows Vista Ultimate för mig. Oklart om jag kommer köra den på min Mac (vilket nog kommer gå) eller på en PC.
Vi får se ;p

Tycker faktiskt Gadgets verkar coolt, visst Dashboard är bra men detta verkar bra.
Vad tror ni Vista kommer kosta då? Kommer alla spel som funkar på tex XP funka på Vista? Kommer dom som funkar på Windows 95 och 98 funka? Asså spel typ och program.

Tror ni min gamla Dell burk från 2001 klarar av att köra Windows Vista? Och hur kan jag prova Vista? Ladda ner från fildelning (förbjudet?) eller måste man vara någon Microsoft medlem?

/Bombur

Permalänk
Medlem

Imponerad av hur det ser ut eller hur det fungerar?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Både och

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att Microsoft kommer att vara lite för generösa när det gäller grafiskt lull-lull och Vista kommer därfor bli ganska krävande (dvs. om man vill ha allt aktiverat). Så tycker jag att det ser ut just nu.

Antar att du har sett http://techrepublic.com.com/2300-10877_11-6043696-1.html.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Tack för länktipset hade inte sett den länken innan.

Tror inte det bara är lull-lull. Interfacet är ju ganska viktigt. Roligare med ett bättre interface. Men som du säger kanske Vista är ganska krävande men det visar sig.

Permalänk
Medlem

128 mb grafikkort kommer kravet vara när det gäller grafiken. Senaste budet från Microsoft i övrigt är det lite luddiga "en modern processor".

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som jag har sagt tidigare, man undrar vad det är för skitprogrammerare MS har. Ska Aero Glass verkligen behöva kräva halva mitt graffeminne?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag ska ha mig en Mac nästa gång det ska köpas nytt var så säker!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Jag ska ha mig en Mac nästa gång det ska köpas nytt var så säker!

I envy you... min högsta önskan vad gäller OS är att man ska kunna spela DirectX-spel på Mac. Jag ÄLSKAR Mac OS-X. Blev paff när farsan kom hem med en Powerbook.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MS säger att kravet är 512 MB i ram. Och en här sa att hans Vistabeta idlar på 600 MB. Då lär burken swappa (heter det så) som satan. XP hade minimiumkrav på 128 MB och går inte att arbeta i utan 512 MB så om man kan praktisera samma princip där så behövs det kanske 2 GB i minne. Mindre än 1 GB tror jag verkligen inte man klara sig med.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Äh, nästan alla nya saker i Vista är rip-offs av saker som redan finns i Mac OS X och Linux. Dessutom lär det hinna komma en ny version av Mac OS X innan Vista kommer ut

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
MS säger att kravet är 512 MB i ram. Och en här sa att hans Vistabeta idlar på 600 MB. Då lär burken swappa (heter det så) som satan. XP hade minimiumkrav på 128 MB och går inte att arbeta i utan 512 MB så om man kan praktisera samma princip där så behövs det kanske 2 GB i minne. Mindre än 1 GB tror jag verkligen inte man klara sig med.

MrRunaway

Jag kan säga att jag kör windows xp på gammal burk med 500mhz och 92mb ram, och det klarar den galant. Lite seg men annars går det fin fint...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Jo. Windows anpassar minnesanvändningen till hur mycket RAM man har. Det brukar väl använda runt en fjärdedel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har läst att för vista enterprise så rekommenderar MS 512 mb i grafikminne. Vilket låter lite väl mycket.

Visa signatur

MSI K8N NEO4, a64 3500+, 1024MB pc3200, Gainward 6600gt, 2*200 gb,

Permalänk
Medlem

Vad dÅ? Har du testa betan eller?

Jag anser verkligen att det är slöseri med pengar om man uppgraderar till vista när det kommer.

Permalänk
Medlem

lite mer info om skillnaden mellan versionerna
http://web.telia.com/~u85533121/Vista%20versioner.pdf

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag nog vänta minst ett halvår innan jag skaffar Vista... måste kolla lite på vilken version jag ska ha också. Det kommer ju kosta svinmycket när det släpps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha, max 1024x768 upplösning i Starter Edition

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy

Cool länk, men lite mycket olika versioner med för lite på vissa. Kommer Windows Vista Ultimate Edition kosta jättemycket? Dessutom står det ju att Windows Vista kommer ha 32 bitars support, då kan det väl funka på Mac.

Lite synd att det blev försenat till Januari 2007 men men, man får väl testa betan.

Permalänk
Medlem

Det verkar bli trevligt ja! Kanske lite för höga krav på komponenterna, men jag hoppas att man kan skruva ner lull-lullet lite. Och jag hoppas verkligen att det går att köra på Mac, det vore skönt att kunna spela också, fast man bara har Mac.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gates har en vision om att de flesta programen i vista ska andvändas och man ska slippa 3'e parts program som mediaplay, webläsare mm.
Programen i vista är kanske åt det bättre hållet än tidigare och äntligen har dom en almanacka som standard, dessutom rikigt bra.
Räkna med många spärrar för andvändaren och godkännanden rutor vad du än gör.
Skulle väl inte bli något EFI stöd i Vista hörde jag? Därmed bye bye att installera på en Mac.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Gates har en vision om att de flesta programen i vista ska andvändas och man ska slippa 3'e parts program som mediaplay, webläsare mm.
Programen i vista är kanske åt det bättre hållet än tidigare och äntligen har dom en almanacka som standard, dessutom rikigt bra.
Räkna med många spärrar för andvändaren och godkännanden rutor vad du än gör.
Skulle väl inte bli något EFI stöd i Vista hörde jag? Därmed bye bye att installera på en Mac.

Det går redan att installera xp på en mac så det lär nog gå med Vista också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy

http://www.bbspot.com/News/2006/03/windows-vista-multiple-ver...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Det går redan att installera xp på en mac så det lär nog gå med Vista också.

Jepp och osx 10 går redan att installera på PC. Knepigt hade ingen aning att xp funkade på mac men men där ser man.
Har svårt att tro att vista skulle funka under mac faktiskt det skiljer bra mycket mer mot xp. Måste inte operativet ha EFI stöd för mac??

Visa signatur

Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Måste inte operativet ha EFI stöd för mac??

Nej, det har utvecklats en bootloader för att starta XP. Vista baserar sig ju på samma gamla NT-kernel (om än kraftigt omarbetad), så det borde inte bli så svårt att få Vista att köra på Mac.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

och vem vet Vista kanske får 32 bitars EFI stöd då om Microsoft är smarta. Beta versionen har det? Eller inte?

Permalänk
Medlem

Vista är fortfarande DOS-baserat, eller hur? Suck...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

Har det väl inte var sen Windows ME.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei

Nej, Vista är baserat på NT. Precis som XP.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.