Permalänk

Var finns flaskhalsen?

Tjena!

Jag har plockat ihop mina egna datorer under en längre tid, men sen jag uppgraderade min nuvarande dator för c:a 6månader sen har jag inte riktigt hängt med på vad som hänt.

Vad skulle ni säga kan räknas som flaskhals i detta system, och vad skulle lättast/billigast kunna bytas ut för att öka prestandan?

MOBO: Abit "FATAL1TY AN8" NVIDIA NF4 Ultra Chipset Motherboard SLI

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Winchester

Gfx: NVIDIA GeForce 6600 GT 128Mb

RAM: 2x 512Mb 400mhz DDR (ej Östtyska)

HDD: 1x IDE 250Gb 7200rpm 1x IDE 120Gb 7200rpm

Har ni några tankar o idéer så är de välkomna

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Bara genom att läsa snabbt så fastnade jag på: NVIDIA GeForce 6600 GT 128Mb

Byt ut detta kort så borde du få bättre prestanda

Permalänk

grafikortet tror ja, prollen klarar mer om den är clockad.
sen 2 gb ska det ju helst va..

Permalänk
Medlem

Spelar du mycket är det första du ska byta ut grafikkortet sen utöka till 2gb minnen, sen borde du klara dig ett tag på den setupen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Det var det jag anade, tack!

Funderade ett tag på om jag skulle plocka upp ett begagnat 6600gt till och köra SLI, men det drar väl lite mer kräm, så kanske lättare att köra på något lite nyare.

Schysst med så snabba svar, toppen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av refresher
Det var det jag anade, tack!

Funderade ett tag på om jag skulle plocka upp ett begagnat 6600gt till och köra SLI, men det drar väl lite mer kräm, så kanske lättare att köra på något lite nyare.

Schysst med så snabba svar, toppen!

Kör hellre på en 7900 GT eller liknande än att köra 6600 i sli

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kör hellre på en 7900 GT eller liknande än att köra 6600 i sli

Är det bättre, mycket (frågar för att jag vill veta)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Horus
Är det bättre, mycket (frågar för att jag vill veta)?

Jorå 7900 gt är vassare än 2st 6600 GT...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jorå 7900 gt är vassare än 2st 6600 GT...

6800GT också om jag inte har fel?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
6800GT också om jag inte har fel?

Jag tror nog det är rätt jämnt mellan 6800gt sli och en 7900 GT, ev att Sli korten vinner några tester vid högre upplösningar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Hej igen, ändrade namnet på inlägget... provade nämligen att stoppa in en ny 512mb-sticka istf en av de gamla som satt där, pga högre klockfrekvens (400 istf 333), samt bytte 6600gt kortet mot ett Asus Extreme Geforce N6800 GT PCI.

Jag installerade nya drivrutiner och senaste directx och allt verkar funka bra... fram tills datorn börjar jobba med lite krävande 3d-renderingar. När jag startar 3d-spel funkar allt c:a 30sekunder innan bilden låser sig och datorn bara står still. Har vidtagit ESD-försiktighetsåtgärder när jag bytte kort, samt kollat så att alla fläktar funkar osv. Temperaturen är OK.

Provade om det var bara spelet som var problem med, genom att köra PCmark 05, och återigen fryser bilden när den kommer in på 3d-testet där en massa fallande lådor ska visas. I övrigt visar datorn inga tecken på problem. Jag provade köra ett annat benchmark-program, som inte hade med lika avancerad 3d-teknik, och då funkar det bra, och ger mig bra testresultat.

Har ni några idéer om vad det kan vara för fel och hur jag ska kunna undersöka det? Tänkte prova stoppa i kortet i en annan dator och köra 3d-renderingar där också, annars får jag kolla om det kan vara minnesstickan jag satte in, men det känns som om den skulle visa sina fel och brister även innan 3d-renderingen sätter igång.

Vore schysst om nån kunde ge råd.

tack på förhand!