Permalänk
Medlem

överklock och övertemperatur...

Håller på och klockar mitt system och har lite funderingar.. Det är ett A8N32SLI och opty 170, samt 2Gb Corsair 4000PT minnen. Har satt FSB på 250, multi på 10. Alltså ligger CPU på 2500MHz och minnen på 250MHz.

CPU tempsen har alltid varit skyhöga, redan vid start och in i BIOS ligger den på 43 grader. Inget är fel med kylningen, har as5 och vatten(reserator) och har varit extremt noggran.. masserade in ett halvt riskorn över blocket och ett halvt över ihs:en. Gjorde detta två ggr utan att temperaturen sänkte. Med överklocken ovan har jag temperaturer på nästan 70 grader enligt asus probe men jag har mina misstankar på att det inte stämmer, eftersom 1) direkt efter uppstart är cpu'n onormalt varmt (ca 43-46 även utan klockning), och 2) även med temps nära 70 grader tuggar prime95 glatt igenom torture test i flera timmar utan fel. Skulle ni också dra samma slutsats eller KAN det vara så att cpu'n går mot en tidig död om jag inte kyler den bättre?

Edit: Tror jag e felet på spåret.. såg nånstans att Opteron 170 är speccad till 1.35v, mitt BIOS gav den 1.4125v som default - jag trodde det var stock. Ska låta det stå några timmar i 1.35v o se om den fortfarande är stabil. Hoppas tempsen sjunker en del..