Permalänk
Medlem

Dåligt TCP hastighet

Har riktigt dålig TCP hastighet på min nya dator har ett DFI lanparty ultra d mobo använder nvidia nätverkskortet får runt 875kbs upp och 472 ner medans på UDP får jag run 6mbit upp och 22 ner. Min andra dator får jag runt 10 upp 25 ner använt tcp optimizer men utan något resultat, i nätverket funkar det hyffsat kan utnyttja runt 25% av 100mbit kan nämnas att jag kör xp med sp2 installerat.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Har du installerat senaste drivrutinerna? Testa även att experimentera lite med att sätta auto eller spika 100 full duplex i inställningarna för nätverkskortet.

10/25 som mest på en 100/100 uppkoppling låter annars dåligt till att börja med... Ingen router inkopplad va?

Permalänk
Medlem

På telias (tror jag) hemsida så står det att det är UDP som man ska kolla på...Så det spelar nog ingen roll vad TCP är på...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jodå det är en router inkopplad men datorn innan fukade jätte bra min server får jag mina 25/10 i tptest och kan använda nästan 100mbit i nätverk och min bärbara funkar klockrent testat lite att ändra från 1gbit full duplex och 100 mbit full men hjälper inte något tyvärr, spelar ingen roll vad telia säger kan fortfarande inte ladda ner mera än 60-70kb/s på min speldator medans jag kan komma upp i 2-3mb/s på bärbara o servern

EDIT: Lyckas ändrat nu så jag kommer upp i runt 6mbit både upp och ner nu på TCP UDP visar 25/10 kan ladda ner i 500-600KB/s nu men är fortfarande för dålig fart.

EDIT 2: Någon som har bra inställningar till nvidia nätverkskortet på ett dfi lanparty ut ultra d

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Du vet att det finns något som heter = . (punkt) För du använder den aldrig...

För det är ganska svårt att läsa om du inte använder = .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
Jodå det är en router inkopplad men datorn innan fukade jätte bra min server får jag mina 25/10 i tptest och kan använda nästan 100mbit i nätverk och min bärbara funkar klockrent testat lite att ändra från 1gbit full duplex och 100 mbit full men hjälper inte något tyvärr, spelar ingen roll vad telia säger kan fortfarande inte ladda ner mera än 60-70kb/s på min speldator medans jag kan komma upp i 2-3mb/s på bärbara o servern

EDIT: Lyckas ändrat nu så jag kommer upp i runt 6mbit både upp och ner nu på TCP UDP visar 25/10 kan ladda ner i 500-600KB/s nu men är fortfarande för dålig fart.

EDIT 2: Någon som har bra inställningar till nvidia nätverkskortet på ett dfi lanparty ut ultra d

Koppla in dig direkt på nätet utan att gå genom routern för nån kabel kan ha blivit klämd eller routern börjar krokna. Kör sen TPtest för att se om det nu funkar som det ska? Om du nu får bra resultat så är det kablar och/eller router som bör bytas ut.

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat både med Marvell- och Nforce4-nätverkskortet?
Jag skulle själv rekommendera dig att använda Nvidia:s nätverkskontroller då Marvell-kontrollern kan spöka lite beroende på drivrutin till detta. Det gäller iofs även Nforce-nätverkskortet om du har råkat installera ActiveArmor-brandväggsprogramvaran vid chipset-drivrutinsinstallationen då denna mjukvara orsakar mer beskymmer än någonting annat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Re: Dåligt TCP hastighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
Har riktigt dålig TCP hastighet på min nya dator har ett DFI lanparty ultra d mobo använder nvidia nätverkskortet får runt 875kbs upp och 472 ner medans på UDP får jag run 6mbit upp och 22 ner. Min andra dator får jag runt 10 upp 25 ner använt tcp optimizer men utan något resultat, i nätverket funkar det hyffsat kan utnyttja runt 25% av 100mbit kan nämnas att jag kör xp med sp2 installerat.

Vad får du ut för värden i UDP då? är dom normala?

Får du kassa värden på tcp så har du något problem i dator eller router.

Har du testat utan router/switch?

Har du kollat dator efter spyware virus

Testat att bygga om tcpstacken?

Testat en annan dator?

Visa signatur

// The Real Omega

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seban
På telias (tror jag) hemsida så står det att det är UDP som man ska kolla på...Så det spelar nog ingen roll vad TCP är på...

Jodå, det spelar stor roll vad TCP-värdet är på eftersom det är TCP som används till det mesta, exempelvis filöverförningar.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har fått hyffsad ordning på det hela nu, jag har testat flera datorer och kabel/router är inte problemet.
Datorn är precis nyformaterad så spywares virus ska inte vara något problem.
Mina UDP värden stämmer hyffsat men TCP har fortfarande dålig hastighet men är uppe o tankar i 400 kb/s nu iaf kan nämnas att jag använder Nvidia kortet med det är samma resultat förövrigt

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Hej lasse lånar din tråd å frågar dig jag har antagligen samma isp som dig och fått den nya 25/10 upgraderingen...

jag tycker fortfarande det går i 2mbit för mig jag tänkte hur dina åsikter va.
När jag laddar upp så står mitt som spikat på 200kb/s
men endå visar tp test 10mbit upload

men jag ser inte i närheten av några värden i "verkligenheten"

Mvh Mathias

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Hej lasse lånar din tråd å frågar dig jag har antagligen samma isp som dig och fått den nya 25/10 upgraderingen...

jag tycker fortfarande det går i 2mbit för mig jag tänkte hur dina åsikter va.
När jag laddar upp så står mitt som spikat på 200kb/s
men endå visar tp test 10mbit upload

men jag ser inte i närheten av några värden i "verkligenheten"

Mvh Mathias

När jag använder Dc och bittorrent så tror jag max har sett uploadhastigheter på runt 200-300 men min FTP så ligger jag runt 1mb/s

EDIT: Frågade en kompis med Telia 8/1 ladda ner ifrån mig på Dc bara för att testa hastigheten min lista kunde han ladda ner i 450kb/s men när han väl började tanka så sjönk det snabbt till runt 60-100.
Kan mycket väl bero på strulet med nätverkskortet och mina dåliga TCP hastigheter men servern toppar runt 2-300

Visa signatur

Blank