Problem vid OS-installation, hårdvarufel?

Permalänk
Medlem

Problem vid OS-installation, hårdvarufel?

Hej hopp.
Blev lite väl långt inlägg, jag försöker ge så god information som möjligt. Hoppas på hjälp!

Har köpt mej en begagnad dator som jag tänkt ha som server, en Dual P3 med 2 st 550mhz, 512mb ram och just nu en 40gb sata-disk. Men jag har problem. Jag lyckas inte installera nåt operativsystem alls! Jag är inte så haj på linux, så jag vill gärna installera nåt windows först, för att kolla så allt fungerar, för att sen försöka mej på att använda servern med linux (ubuntu).

Problemet då.
Windowsinstallationer hänger sej precis efter att skivan har läst in allt, installerat sata-drivers osv. I rutan där man väljer "retur för att installera", "R för att reparera" eller "F3 för att avsluta", där stannar det. Går inte att trycka på nånting. Ibland hänger det sej redan innan dess, medans skivan läser in allt möjligt.
Detta händer med Win2000, Win2000 Server, Win2003 Server och WinXP. Jag VET att samtliga skivor fungerar då jag använt dem innan.

Jag installerade även Ubuntu, bara för att kolla, och det gick bra ända tills men ska ta ur skivan och reboota. När datorn sedan startar upp, stannar den just efter POST-kollen och säger "GRUB Loading, please wait..." eller nåt liknande...

Har även provat med IDE-hårddisk (dock inte ubuntu).

Finns det nån rimlig anledning varför datorn beter sig på det här sättet? Jag förmodar att det är ett hårdavufel av nåt slag. Jag har gjort komplett isär/ihop 4-5gånger för att försäkra mej om att allt sitter på plats.
Förra ägaren försäkrar att den gått helt och hållet felfritt för honom i 6 års tid...

Moderkorter är ett Gigabyte GA-6BXDS
2st 550mhz P3or sitter i, samt 2st 256mb minnesstickor.
SATA-kortet är jag osäker, men kan gissa på ett Silicon Image Sil3112.
Jag har dålig koll på användadet av sata-diskar, om det är nåt särskillt med den som behövs göras förutom drivarna med 'F6' i win-installen...

Edit: Stavfel.