Hittade en riktigt juste review på fläktar...

Permalänk
Hjälpsam

Hittade en riktigt juste review på fläktar...

som jag tänkte jag skulla dela med mig av.

17 olika "tysta" fläktar testade för prestanda, faktiskt ljud och subjektivt ljud.

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=1&artpage=...

Def läktar som var med;
AC Ryan Blackfire4
AcoustiFan AF120C
AcoustiFan AFDP-12025
Aerocool Turbine
Arctic Fan 12
Coolermaster ALU AAF-B12-E1
Coolermaster LED Silent TLF-S12
Coolermaster Ultra Silent SAF-S12-E1
Coolink SWiF-1201
GlobalWin 1202512L
mCubed X12
Nexus D12SL-12
Papst 4412 F/2GLL
Scythe S-FLEX SFF21D
Scythe S-FLEX SFF21E
Scythe S-FLEX SFF21F
Spire FD12025C1E3

Det hela började med att jag var på jakt efter ett par nya fläktar till mitt vattenkitt då jag tyckte att Adda släktarna som följer med hade lite för mycket motorljud. Det jag fastnade för var "Scythe S-FLEX SFF21F" (innan jag hittade denna revioewn). Nu när jag sitter på jobbet och fläktarna ligger och väntar på mig på posten var jag lite nyfiken på vad andra hade att säga om dem i jämförelse med djungeln av 120mm fläktar som är där ute...

Läs gärna hela artikeln

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Re: Hittade en riktigt juste review på fläktar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
................

Ahh, subjektiva reviews ..

Tack för det

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Hjälpsam

"Scythe S-FLEX SFF21F" anlände i dag, och slängdes snabbt in i chassit. DABG vilka nice fläktar!

Med Asetec's 120mm rads följer ett par ADDA AD1212MS-A73GL fläktar med. Specs;
Model: #AD1212MS-A73GL
Size: 120x120x25mm
Speed: 2050RPM
CFM: 80.5CFM
dBA: 38dBA
Bearing: Sleeve
DC Voltage: 12VDC
Ampère: 0.34
Watt: 4.08

Dessa var vad som jag körde på innan, och jag körde dem på ca 5-7v och tyckte det lät för mycket motorljud. På fullfart låter de en hel del. Somman av kardemumman blev att jag investerade i 2st nya Scythe S-FLEX SFF21F. Vilken skillnad! ADDA'n (som är en "högpreformance till lite ljud") på 5v låter ungefär lika mycket som Scythe S-FLEX SFF21F på 12v w00t!

Scythen går att köra på 12v. Inga problem, de hörs men de är inte brötiga. Däremot på 5-7v så är de knappt skönjbara i min dator.

Jag kör med vettenkylning i en Chieftech Tower, radiatorn under taket i chassit med de två 120mm under radiatorn sugandes luft från utsidan in. Chassit i sig är något ljuddämpat med ljudämpningsmattor.. inte för att det gör särskillt mycket till eller från.

Kan säga att jag är mycket mycket nöd med Scythe -F'n (inköppt på webhallen btw) som kan flytta rimligt med luft på fullflås eller närapå ljudlöst med lite lättare bris (5-7v).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
"Scythe S-FLEX SFF21F" anlände i dag, och slängdes snabbt in i chassit. DABG vilka nice fläktar!

Med Asetec's 120mm rads följer ett par ADDA AD1212MS-A73GL fläktar med. Specs;
Model: #AD1212MS-A73GL
Size: 120x120x25mm
Speed: 2050RPM
CFM: 80.5CFM
dBA: 38dBA
Bearing: Sleeve
DC Voltage: 12VDC
Ampère: 0.34
Watt: 4.08

Dessa var vad som jag körde på innan, och jag körde dem på ca 5-7v och tyckte det lät för mycket motorljud. På fullfart låter de en hel del. Somman av kardemumman blev att jag investerade i 2st nya Scythe S-FLEX SFF21F. Vilken skillnad! ADDA'n (som är en "högpreformance till lite ljud") på 5v låter ungefär lika mycket som Scythe S-FLEX SFF21F på 12v w00t!

Scythen går att köra på 12v. Inga problem, de hörs men de är inte brötiga. Däremot på 5-7v så är de knappt skönjbara i min dator.

Jag kör med vettenkylning i en Chieftech Tower, radiatorn under taket i chassit med de två 120mm under radiatorn sugandes luft från utsidan in. Chassit i sig är något ljuddämpat med ljudämpningsmattor.. inte för att det gör särskillt mycket till eller från.

Kan säga att jag är mycket mycket nöd med Scythe -F'n (inköppt på webhallen btw) som kan flytta rimligt med luft på fullflås eller närapå ljudlöst med lite lättare bris (5-7v).

Var köpte du fläktarna Fluff och hur mycke betalade du för de?

Sket dig sig hårt med dual Opteron eller? :/ Iof e X2orna rätt najsa också.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Hjälpsam

Hittade dem på Webhallen för ca 150-170:- styck eller så.

Tjabba Rille, ett tag sedan Jo, x2'or hade nog med multitasking insåg jag efter att ha banchat en av de första som kom till en swecare, kommer inte ihåg vem. Något billigare och mer lättklockat än 2xOpteron med. Swec grill i sommar?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Najs! Gillar vissa subjektiva reviews, som t.ex. HardOCPs där de testar 'spelbarhet' snarare än snitt-FPS.

Örat är ju känsligare för vissa frekvenser, så man får ju inte fram hela sanningen med en ljudtrycksmätare.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Hittade dem på Webhallen för ca 150-170:- styck eller så.

Tjabba Rille, ett tag sedan Jo, x2'or hade nog med multitasking insåg jag efter att ha banchat en av de första som kom till en swecare, kommer inte ihåg vem. Något billigare och mer lättklockat än 2xOpteron med. Swec grill i sommar?

Tjena Jorå, det var ju ett tagsen, du har ju svikit mig på MSN
ah, själv drömmer jag om en X2a, men de e dyyra :/ SweC grill i sommar skulle vara najs, även fast jag inte känner så många ^^
Något offtopic dock ^^

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Va fan! kunde de inte ha haft med SilenX fläktar i testet:(

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Örat är ju känsligare för vissa frekvenser, så man får ju inte fram hela sanningen med en ljudtrycksmätare.

Rätta mig om jag ahr fel men är inte dB(A) mätt enligt "örat", föratt kompensera att örat inte hör exakt som det låter...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Va fan! kunde de inte ha haft med SilenX fläktar i testet:(

SilenX säljer med hjälp av överhypade speccar och tveksamma metoder.

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=4551
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=8791

Peter Kim från SilenX har alltså varit inne på SPCR-forumet och låtsat att han varit olika kunder och 'jättenöjd' med SilenX, och 'väldigt missnöjd' med märke X eller Y osv.

Och det finns inte en chans i helvete att de flyttar så mycket luft med så litet ljud som de påstår.

Om jag gjorde ett test skulle jag nog inte heller ha med SilenX...

EDIT: Ang. dBa som postades precis; Jo, men jag har för mig att den kompensationen bara gäller att örat hör 'logaritmiskt', dvs. en fördubbling i 'verklig' volym låter bara litet mer för örat.. Så 33dBa är egentligen dubbelt så mycket som 30dBa, men låter bara som 33 jämfört med 30 för örat. ÄR rätt säker på att dBa inte tar hänsyn till vilka frekvenser örat är extra känsligt för. /EDIT

EDIT2: Hittade info på SPCR som tyder på att SilenX tillverkas av ADDA... Alltså ADDA-fläktar med andra klistermärken... Tydligen är det nåt magiskt med de där klistermärkena för de blir mycket tystare och dyrare... http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=16393&postda... /EDIT2

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
SilenX säljer med hjälp av överhypade speccar och tveksamma metoder.

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=4551
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=8791

Peter Kim från SilenX har alltså varit inne på SPCR-forumet och låtsat att han varit olika kunder och 'jättenöjd' med SilenX, och 'väldigt missnöjd' med märke X eller Y osv.

Och det finns inte en chans i helvete att de flyttar så mycket luft med så litet ljud som de påstår.

Om jag gjorde ett test skulle jag nog inte heller ha med SilenX...

EDIT: Ang. dBa som postades precis; Jo, men jag har för mig att den kompensationen bara gäller att örat hör 'logaritmiskt', dvs. en fördubbling i 'verklig' volym låter bara litet mer för örat.. Så 33dBa är egentligen dubbelt så mycket som 30dBa, men låter bara som 33 jämfört med 30 för örat. ÄR rätt säker på att dBa inte tar hänsyn till vilka frekvenser örat är extra känsligt för. /EDIT

EDIT2: Hittade info på SPCR som tyder på att SilenX tillverkas av ADDA... Alltså ADDA-fläktar med andra klistermärken... Tydligen är det nåt magiskt med de där klistermärkena för de blir mycket tystare och dyrare... http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=16393&postda... /EDIT2

LoL va illa av dom det visste man inte:( Men enligt vissa här på swec. så är deras fläktar riktigt tysta och enligt test man läst men ja vet inte =S

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
LoL va illa av dom det visste man inte:( Men enligt vissa här på swec. så är deras fläktar riktigt tysta och enligt test man läst men ja vet inte =S

ADDA gör ju tysta fläktar, så det är ju inte så konstigt, men då känns det bättre att köpa dem direkt från ADDA, så stödjer man inte SilenX galna speccar, priser och metoder.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne på dB.
För att öka 3dB så måste man fördubbla effekten, dvs har du en fläkt som låter 16dB och skaffar en till likadan så får du 19dB. Men det betyder bara att ljudtrycket är dubbelt så stort i teorin.
För enligt dom flesta tester så krävs det 8-11dB(finns ingen exakt siffra då vi alla är olika) för att en människa ska uppleva det som en fördubbling. Så om du jämför 2 fläktar och den ena låter 16dB och den andra 25dB som bör man uppfatta det som att den andra är dubbelt så högljudd som den första.
Men, och här kommer det riktigt smaskiga: När man mäter ljudtryck så ska man alltid ange vid vilket avstånd. Annars är mätningen helt värdelös. För varje gång man dubblar avståndet till källan man mäter så minskar ljudnivån med 6db, här kan man förstå att olika mätavstånd kan ge fruktansvärt missvisande siffror.
När man mäter ljudtryck på högtalare så gör man alltid det på 1 meters avstånd, men när det hadlar om datorprylar så verkar man kunna hitta på egna mätregler, vilket ibland kan vara förvirrande. Därför är tester som denna tråden handlar om guld värda.

Edit Offt: 13th.Marine: Du har lite rätt, när man mäter dB(a) så filtreras frekvenser(både höga och låga) som örat uppfattar som jobbiga(mer skadliga) bort. Men det har som lincoln sa inget med själva ljudtrycket att göra. DBa-mätning är för att mer likna det mänskliga örat när det handlar om frekvenser, inte ljudtryck.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringen, Dala56. Väl skrivet.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hjälpsam

Efter lite mer meck och fix, om jag hade läst den här recensionen INNAN jag beställde hade det antagligen blivit mCudbed X12. Men jag skall inte klaga, med 2st Scythe S-FLEX SFF21F @5v så överröstar en gummislnagsupphängd Spinpoint hårddisk dem

Oavsett vad så överröstar tjejens laptop båda mina datorer.

Vid frågor om "tystaste fläkten" så referera gärna till det testet. Bästa jag sett på länge.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Oavsett vad så överröstar tjejens laptop båda mina datorer.

You and me both!

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Edit Offt: 13th.Marine: Du har lite rätt, när man mäter dB(a) så filtreras frekvenser(både höga och låga) som örat uppfattar som jobbiga(mer skadliga) bort. Men det har som lincoln sa inget med själva ljudtrycket att göra. DBa-mätning är för att mer likna det mänskliga örat när det handlar om frekvenser, inte ljudtryck.

Ah okej, som jag skrev var vad jag fick förklarat för mig av en lärare på elprogrammet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]EDIT2: Hittade info på SPCR som tyder på att SilenX tillverkas av ADDA... Alltså ADDA-fläktar med andra klistermärken... Tydligen är det nåt magiskt med de där klistermärkena för de blir mycket tystare och dyrare... http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=16393&postda... /EDIT2 [/B]

Skulle inte vilja påstå att Silenx fläktar är "addafläktar med påsatta klistermärken", då silenx-fläktarna är uppbygda på helt annat sätt, (mycket djupare bl.a.) + att de är silvriga^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Skulle inte vilja påstå att Silenx fläktar är "addafläktar med påsatta klistermärken", då silenx-fläktarna är uppbygda på helt annat sätt, (mycket djupare bl.a.) + att de är silvriga^^

Eftersom du har SilenX fläktar. Det råkar inte vara den här fläkten?

http://www.vendur.no/catalog/product_info.php?cPath=32_51&pro...

och iså fall vart köpte du den??

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Eftersom du har SilenX fläktar. Det råkar inte vara den här fläkten?

http://www.vendur.no/catalog/product_info.php?cPath=32_51&pro...

och iså fall vart köpte du den??

import från USA..

(förlåt för det väldigt dröjande svaret )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
import från USA..

(förlåt för det väldigt dröjande svaret )

Jaha okay synd. De känns lite dyrt och jävlit onödigt att importera fläktar från USA:p

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Vad tror ni, skulle intresset för SilenX fläktar vara stort om de fanns att köpa i sverige?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Vad tror ni, skulle intresset för SilenX fläktar vara stort om de fanns att köpa i sverige?

Jag hade då kanske köpt 2-3 st