P4 Prescott luftkyld @ 4016MHz, behöver hjälp

Permalänk
Medlem

P4 Prescott luftkyld @ 4016MHz, behöver hjälp

Som rubriken säger så kör jag min P4 3,2 HT i 4016Mhz, 251 Mhz fsb
jag har ändrat min Vcore från 1.3875v till 1.5125v och den har inte hängt sig
eller så utan fungerar lika bra som när jag körde i 3,2 GHz

Har ett Antec sonata chassi med 2st 120mm fläktar 1in och 1ut, + 1 80mm in
Arctic Cooling Freezer 7 till processorn.. tempen idle ligger runt 28-30c och den har inte gått upp
över 45c (CSS i någon timme)

nu till funderingarna.
hur högt ska man kunna köra på enbart luft? såg i en tråd några som körde 4,4+ GHz men de
hadde kompressor kylda burkar så det kan man ju inte jämföra med

jag provade nyss att ändra till 257fsb, 4112 MHz och den tuffade på i några minuter och hängde sig sedan. när jag bootade om så fick jag felmedelande att ntfs.sys inte kunde hittas. men jag klockade ner till 4016 och den bootade fint igen... skulle jag ha provat öka Vcore? börjar bli lite nervös när den inte vill läsa från hårddisken... eller ska jag vara nöjd som det är?

har för övrigt varmt i rummet 24c

Permalänk
Medlem

tyckte att temperaturen lät liute låg för att vara en prescott.

Med tanke på tempen så tycker jag inte att det ska vara några problem att höja vcoren lite till, det är iofs om du är säker på tempen.

Om jag hade varit dig så hade jag klockat mera.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

Kontrollera den tempen om du kan. Säker på att du får rätt värden?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

nä tempen stämmmer nog inte så bra..
kör dock lägre Vcore nu 1.4875 @ 4016MHz 100% stabil
ska öka luft flödet i lådan och se om jag kan ta mig högre med luft kylning
men jag är mycket nöjd med 4GHz.. magiska gränsen för mig
kostade ju mig bara 250kr för Freezer 7'an och för att kunna öka från 3,6 till 4GHz

jag har även ändrat en annan sak i bios också.. finns en "M/B strap" parameter som jag tidigare
hadde på PSB800 minnen DDR400 1:1 men har nu PSB1066 minnen DDR533 1:1 och har ingen
aning vad detta gör...

Permalänk

varför är hans proseccor så snabb när jag har bra presor men den är saktare än hanns men inte min jag har snabbast men när jag köpte datan sa alla det va den bästa men kan han då ha snabare eller har min blkitt saktare eller jag vet inte.

Visa signatur

en dator med stor skärm och bra processor på en gigahertz och bra kort till skärm och mycket ram och bra hårdisk som kyler bättre än min förra som var gammal och inte var snabb men det är den här och datorn är bra och snabb och inte hänger sig

Permalänk
Medlem

Den kylaren du har e ass bra du ska kunna klocka mycket mer men ja e inte så haj på vcore men du ska lätt kunna köra den i 4.4ghz har en kompis som har samma fast till 478 och han har kört sin i 4.4ghz men kör nu på 3.4 tror jag...^^

Visa signatur

Aspire X Dreamer | Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB | Gainward GeForce 8600GT 256MB GDDR3 | Seagate Barracuda 40Gb | Samsung SpinPoint 200Gb | Western Digital 250Gb | LG Flatron 19Tum 8ms | Ie 3.0 | Corepad Magna Gaming Suface | Sennheiser PC 150 |
www.xrosstheline.com | #xtl.gaming | aPPelTon^ goes mIrc nerd som inte kan nåt^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorerärbäst
varför är hans proseccor så snabb när jag har bra presor men den är saktare än hanns men inte min jag har snabbast men när jag köpte datan sa alla det va den bästa men kan han då ha snabare eller har min blkitt saktare eller jag vet inte.

hopp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorerärbäst
varför är hans proseccor så snabb när jag har bra presor men den är saktare än hanns men inte min jag har snabbast men när jag köpte datan sa alla det va den bästa men kan han då ha snabare eller har min blkitt saktare eller jag vet inte.

Hehe, har du fått en dator av Mamma, eller vad försöker du säga?

Visa signatur

De e sossarnas fel.