Permalänk
Medlem

Vilket 7900 GT kort

Jag ska skaffa mig ett 7900 GT kort till min nya dator. Dock undrar jag vilket kort jag ska välja.

Just nu står det mellan XFX 7900 GT XXX, ett vanligt 7900 GT eller Gainward 7900 GT.
Folk säger att det är bättre att köpa Gainward versionen då man kan clocka den så den blir bättre än XXX versionen, stämmer det? Är det värt att lägga mindre pengar och clocka själv eller är det mer värt att lägga extra pengar på att kortet har blivit fabriksclockat? Med den frågan så syftar jag på hur jobbigt det är att lära sig det här med BIOS osv. för jag har inte clockat innan.

Om ni tar er en titt på detta testet: http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=2685
så ser nig nog att de korten verkar ju komma upp i samma nivå som XXX kortet när de är clockade, vet inte vilken sida det står på dock.

Ge mig BRA svar tack!

MVH Cyrus

Permalänk

vilka snören säger det?
vad jag har sett på de flesta forum så klockar gainwards minnen dåligt mellan 100-200mhz långsammare en tex xfx korten...
xfx korten brukar klara 1800mhz på minnet och gainwards kort brukar komma upp mellan 1500-1700mhz...
mitt tips är att köpa ett xfx extreme eller xfx standard och klocka själv

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Det var någon snubbe nyligen här på forumet som nämnde att hans Gainward var klockat till drygt 600/1600 eller något sånt tror jag det var. Minns inte riktigt

Hmm ok ok men var får jag isånafall tag i BIOS till att klocka dem? Hur går jag tillväga och varför ska jag stå mellan XFX eXtreme och ett helt vanligt?

Vad är det som talar för att jag inte ska ta XXX kortet?

Permalänk

behöver ingen bios för att klocka dem...
iofs man kan ju flasha vanligt standard eller extreme kort till ett xxx...
men enklast är ju bara att klocka korten med powerstrip eller liknande program...

va priset jag tänkte på... men har man pengar så kan man ju köpa ett xxx kort...
men själv hade jag nog köpt standard eller extreme och klockat själv...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Avstängd

det var nog mig du menade. 700/1600 klarade mitt kort i 3dmark...

men med xfx eXtreme så hade du klarat 680 / 1900 typ. vilket är mkt bättre.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

hmm ok som det låter så tror jag att ett eXtreme är bäst att satsa på. Men återstår att se vad jag bestämmer mig för..

Hmm men hur pass bra blir det med att clocka ett XXX kort? Kan det hända att kortet överbelastas då? Syfta på att det redan är fabriksclockat liksom.

Permalänk
Medlem

http://img472.imageshack.us/img472/5076/2k6gt6yv.jpg - Den är fin, ett eVGA kort. Ägaren säger att det är med stock volt och kylare fast det tror jag inte en sekund på.

Jag hade valt det billigaste och satt på typ VF700-CU lr bättre och 1.4vmod, typ garanterad 600+/1700+ (nästan iaf).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

jag förstår inte vad är et gainvard eller xxx eler är inte xx por o nakna saker o äkligt eller vad eller är det här inte datasida en eller jag förstår inte

Visa signatur

en dator med stor skärm och bra processor på en gigahertz och bra kort till skärm och mycket ram och bra hårdisk som kyler bättre än min förra som var gammal och inte var snabb men det är den här och datorn är bra och snabb och inte hänger sig

Permalänk
Avstängd

okej.. mycket bra skrivet datorerärbäst =/..

Men i alla fall så har jag ett gainward som jag e nöjd med. Minnena kör jag utan kylning i 1900 mhz o med stockkylare på gpun kör jag den i 540. Med 1,4v så kommer jag upp i ~670-680 på coren, jag har inte vågat testa mer med stock för den loadar 80 grader =P.. ska se sen när jag mountar vattenkylningen =D..

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::