7600gt för 1 500kr? Kan någon förklara detta för mig?

Permalänk
Medlem

7600gt för 1 500kr? Kan någon förklara detta för mig?

Jag ska få 4 000kr om ungefär 20 dagar och ska då köpa lite datorprylar. Svängde förbi på en datorbutik i stan (Ghdata) och kikade runt där. Kollade på alla grafikkorten och läste märkena och prisen. Föga överaskande var de flesta lite överprisade, men ändå inom bra gränser. Sen såg jag ett 7600GT för ca 1 500:- (runt 1 490-något). Vaffan, tänkte jag och trodde jag hade synfel eller något. Det priset i en butik?

Gick fram och frågade i kassan och fick som svar att det var "normalpris".

Därför tänkte jag dra det med er. Så vitt jag vet är normalpris runt 2 000kr för ett 7600GT, så att hitta en för 1 500kr är ju ett kap! Eller har priserna gått ner? Är det något jag missat? Kan någon förklara varför kortet är så billigt?

Jag kom att tänka på att det kanske är som med 6800GT-serien. Där finns det ett kort av ASUS som är ett "fejk" 6800GT (128MB minne osv), och tänkte att det kanske var något liknande? Tyvärr kommer jag inte ihåg märket på kortet, men det var iallafall känt. Om någon kommer på att det är normalt eller inte kan förklara det ska jag slå till!

Vad tycker ni för övrigt att jag ska skaffa för uppgraderingar? Jag ska sommarjobba så småningom och tjäna minst 8 000kr till, och planerar att skaffa en helt ny dator (inte lönt att uppgradera en S754 AGP nu, eller?). Jag har redan ett S939 moderkort med SLI (klaga inte på det, jag fick den gratis. ;D)

Men för 4 000kr, vad ska man skaffa för uppgraderingar, som sagt? Jag hade tänkt mig ett Hiper Type-R 580W nätagg som jag kan använda i min gamla burk tills dom nya delarna kommer, och resten är jag inte säker på. Kanske ska inhandla kylning också så jag slipper sen, men jag vill inte att det bara ska ligga, och inte heller att jag ska använda det på ett annat system innan.

Efter nätagget blir det ca 3 000kr kvar. Vad ska man uppgradera för det? Kanske köpa ett chassi också (inklusive bättre kylning än jag har nu) och något till?

Jooo, eller så kan jag uppgradera ljudet! Vilken bra idé! Ljudkort plus Logitech Z-2300 = Mmmm

Permalänk

Jag tror nog att det där graffet är nedladdat!!!!!!!! Så viit jag vet så har priserna aldrig gått under 2000:-!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThirddOracle
Jag tror nog att det där graffet är nedladdat!!!!!!!! Så viit jag vet så har priserna aldrig gått under 2000:-!

Du menar att den är.. uhh.. en "försvagad" version av 7600GT? Som jag sa om 6800GT från ASUS?

Permalänk
Medlem

Antagligen menade han det

Själv har jag inte hört något om ett "fejk" 7600GT men man vet alldrig, fast eftersom det är i butik kan du ju fråga om de har testat kortet eller om de kan testa det åt dig för att se på klockfrekvenser.

Angående uppgraderingar så skulle jag skaffa ett pci-e moderkort till din cpu om den är en 3200+ eller bättre, för s939 är inte så mycket bättre om man ser till samma rating på cpun.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Är du duktig på att löda så kan du nog löda om sockeln så du kan använda din 754 cpu på 939 mobbot, och därmed spara pengar.

Visa signatur

hehj

Permalänk
Medlem

Säkert att det inte var 7600 GS? De kostar ca 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Säkert att det inte var 7600 GS? De kostar ca 1500 kr.

Nej, det var GT... väl? Jag tvivlar som sagt fortfarande.

Tack för svaren, allihop, men jag har tappat intresse för detta nu. Jag kommer troligen inte köpa kortet trots allt.

Permalänk
Medlem

Kortet du såg kanske använde DDR2 minne istället för GDDR3 (antar att 7600GT standard använder GDDR3).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Nej, det var GT... väl? Jag tvivlar som sagt fortfarande.

Tack för svaren, allihop, men jag har tappat intresse för detta nu. Jag kommer troligen inte köpa kortet trots allt.

Titta på kartongen ta reda på EXAKT vad kortet heter, googla på lite info om kortet och jämför med andra 7600GT kort

Ska det fungera som vilket 7600GT som helst så köper du det naturligtvis.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Detta är det billigaste 7600gt på GH data
http://www.ghdata.com/WebShop/Index.php?ArticleID=GVNX76T256D...

Jag kollade också på hemsidan när jag var där. Hittade förstås samma svar...

mr_mac, du menar alltså att kortet jag såg var ett GS? Nja.

Permalänk
Avstängd

ta ett 7900gt istellet om du ska ha nytt kort.

btw hur moddar man så en 754a funkar på ett 939 mobo?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ta ett 7900gt istellet om du ska ha nytt kort.

btw hur moddar man så en 754a funkar på ett 939 mobo?

Man köper ett socket-939 moderkort samt cpu.

Permalänk
Hedersmedlem

7600GT finns från 1700kr så det var nästan rätt med 1500kr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det kan vara mycket riktigt att det är ett 7600GT för 1500kr men det är då det billigaste jag hört hittils då när jag köpte mitt för 2 veckor sedan kostade ~1700-2000kr som billigast. Dubbelkolla med butiken så att det inte är ett 7600GS då du kan få detta för 1100-1200kr. Sen så är det brist på 7600GT i de flesta butiker vad jag sett, iaf de billigare. Så är det ett 7600GT och det kostar 1500kr och du är ute efter ett 7600GT så köp det och eftersom du har ett SLI moderkort så kan du ju festa till med att köpa loss ytterligare en senare är du fått mer pengar.

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80