Permalänk
Medlem

6600GT AGP i äldre system, Problem

Hej,
efter timmar av googlade och lurkade både här och på andra ställen har jag fortfarande inte löst problemet, så nu vädjar jag till er kära sweclockare.

Symptom: Datorn hoppar ut i windows, alt hänger sig när 3d anvs.

Med alla diskar + dvd inkopplat går vissa programm inte att starta alls (Heroes V och 3dmark03), vissa startar ibland (Oblivion) men låser sig då o då
Med bara 2 diskar inkopplade går allt att starta, men låser sig då och då. ibland 2ggr på 5min, ibland efter 3h intensivt gamande.
Grafikbuggar dyker oxå upp då då, en hel textur blir svartvitt rutmönster.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro (ingen SP alls) och flera olika drivrutiner testade
Moderkort: Msi K7T266-Pro2-ru
Grafikkort: Msi NX6600GT
Nätaggregat: 340W nätagg cheiftec (15A på 12v)
Processor: AMD Athlon 1800+ (orginal clock)
Processorkylare: Alpha, stor helt klart overkill iom att jag inte clockar
Minne: 2x 512MB
Hårddisk: 3 * IBM 120gB IDE + 2 * seagate 160gB IDE
Övriga komponenter: dvd-rw, Creative Audigy ljudkort, 3com Nic och IDE controler
Temperaturer: chassi <25C, cpu <50C, grafik <60C vid load
Övrig kylning: 2 * 80mm + nätagg UT och 2 * 80mm + 92mm IN

Vad jag redan testat: x antal olika drivare både Msi och nVIDIAS, via 4in1 (inte helt 100 om dom kommit in som dom ska, hur ser man det?).
So far så har det varit precis samma oavsätt drivare o dyl.

Jag misstänkte rätt snabbt att det hade med nätagget o göra, och jag fick det delvis bekräftat när jag pluggade ur 3 diskar och dvdn iom att 3dmark som innan krånglade nu gick igenom, och ett annat spel som bara blev svart så fort 3d skulle startat nu gick o starta.

Jag sprang då iväg o köpte ett Antec Neopower 480W och trodde alla problem skulle vara ur världen, ack så var dock inte fallet, nu fick jag istället rosa fyrkanter på skärmen redan vid bios, jag stängde av och kollade att allt satt i som det skulle, ny boot samma sak, jahopp, tänkte jag och trippel kollade allt en gång till, 3:e gången gillt, nu såg allt ut som det skulle, snabbt in i bios o kolla hardware monitor så allt e som det ska, *datorn låser sig när jag går in i hardware monitor*, trots detta bootar jag om igen och denna gång låter burken boota in i windows, drar igång speed fan och o kollar volten,
dom vanliga +3.3v, 5v och 12v ser bra ut, men på -5v står det istället +3.5v,

efter lite panik så ser jag att detta nya agg inte ger ut -5v alls, och ledaren i 20pins atx kontacken som -5 skulle gått i är tom, iom att det ändå gick att köra och att den tidgare avlästa +3.5v måste vara fel så vågade jag nu testa lite mer, dock med samma resultat som med det gammla agget, spel hänger sig då o då, annars funkar allt bra.

nu till frågor och funderingar:

efter nogrann läsning av manualen till detta nya agg så uppfattar jag det som att jag bara har 18A på 12v trots allt, kikar man nogrant i det finstilta i slutet av manualen så kan jag bara hitta att den andra 12v railen anv till "p4 kontakten" vilken jag inte kan använda.

så trots att jag anar att detta är power relaterat så gick altså mitt system sämre på antec 480W än vad den gjorde på cheiftec 340W,
beror det på att den saknar -5v eller är det helt enkelt så att jag fortfarande har för lite kräm på +12v?

eller den vikigaste frågan, tror ni det finns flera faktorer som spökar?
Som tex att jag har moderkort osv som är 4år gammalt och att det helt enkelt inte är kompatibelt med dessa nyare grafikkort?