Plattskärm för cirka 4000kr?

Permalänk

Plattskärm för cirka 4000kr?

jag har nu typ 4000 kronor att lägga på en skärm, hjälp mig välja, har alltid tyckt om LG men deras skärmar i den prisklassen verkar mera vara för bildbehandling, jag använder datorn mer åt spelande.

Så ge mig gärna tips

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en Viewsonic VX922 för ca 3700:- på elgiganten

är mycket nöjd med den ! fina färger och helt felfri i spel vad jag sett hittills..sen att den är riktigt lyckad designmässigt är ju inte heller fel :)..tidigare hade jag en AOC 17" CRT

sen har ju elgiganten öppet köp i 30dagar så det är ju bara att köpa och testa på är man inte nöjd lämna tebax

Permalänk

vad jag hört så ska Viewsonics upplysning inte va så bra för spelanvändning, komme rinte ihåg vad det hette men det är att den lyser upp bilden underifrån så att färgåtergivningen kan bli skum i mörka miljöer, kan dock bara vara försäljaren som tyckte det då han sammarbetar med LG...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

har inte märkt nåt sånt men detta är ju också min första TFT så

men tom´s hardware testade bland annat denna skärm mot ett gäng andra

bästa allround skärmen blev Viewsonic Vp930 och bästa spelskärm Viewsonic VX922

Permalänk

Jag sökte runt lite och det angående ljusgenomsläppet på viewsonics stämde:
Ljusgenomsläpp, eller svärta, är inte LCD-teknikens starka sida. Vid en helt svart bild ser man helt klart genomsläpp vid alla kanterna. Svärtan är inte den jämnaste jag sett heller. Ett märkligt fenomen är att ljusgenomsläppet i överkanten träder fram mycket tydligt då man ser på skärmen ovanifrån. (Nordichardware )

vad ska jag ha egentligen då?
är det värt att lägga 4000kr på en plattskärm idag?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att samsung gör bra skärmar. Har testat lite olika men har en SyncMaster 913b själv som jag är mycket nöjd med.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

LG:s 1970H skulle jag tro är ett bra alternativ för billig peng den har 1600:1 kontrast / 300cd/m2 ljusstyrka och 8ms

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LGL1970H

eller varför inte vänta lite och sedan köpa en 1970HR som är uppgraderingen..kommer troligen snart ut på den svenska marknaden samma skärm i princip men har endast 2ms och finns i svart färg

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

themord:

när kommer 1970HR ut då?
samt varför inte välja 1980Q då jag har pengarna till den?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Viewsonic VX2025VM för ~4500kr

Visa signatur
Permalänk

över 4000 blir för maffigt, typ 3500 till 4000 är vad jag klarar av.. :/

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Köp en riktig skärm som har bra kontraster och fullfärg:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317491
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320321

De erfarenheter jag har om skärmar med 16.2miljoner (256 000?) färger ger jobbig ghosting. Ghostingen blir vit på min skärm, 4ms. Medans min faders skärm som är en hp 25ms ger färg ghosting som knappt syns. Rekommenderar en Fullfärgsskärm istället för en 16.2 miljoners skärm.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

man säger att skärmarna blöder när ljuset tränger igenom. Min lider aningen lite av det, men verkligne inte mycket.

Ghosting har jag inte märkt nåt av iaf

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
themord:

när kommer 1970HR ut då?
samt varför inte välja 1980Q då jag har pengarna till den?

jag vet faktiskt inte när skärmen kommer till sverige, jag har försökt att ta kontakt med LG men de har stängt nu på söndagar imorgon ska jag försöka ringa igen och se vad de säger

Jag funderade själv för några dagar sedan att köpa 1970Q, men för det priset runt 4000kr tycker jag inte att man får den bildkvalitet som man borde få för den pengen, ljusstyrkan är ju 250cd/m2 och kontrastet endast 500:1... motsvarande 1970H som har 300cd/m2 och 1600:1 som dessutom är billigare!!

Det som gör 1970Q så dyr är AutoPivot & Automirror funktionen, samt den snygga färgen vilket jag upplever väldigt onödigt..
8ms är inte heller särskilt imponerande, visst är det bra och fullt dugligt och dessutom ser man oftast ingen skillnad på en skärm med 8ms eller 4ms..

ännu en nackdel med 1970Q, är på ett sätt att den är svart.. snyggt - visst, men svarta skärmar gör det alltid svårare för ögonen att titta på skärmen.. därför har alltid en silvrig skärm högre TCO märkning (bättre), än en svart skärm av samma modell.

jag väntar iaf på 1970HR som har lika bra bild som 1970H, men den är 4ggr så snabb Visserligen kommer 1970HR vara svart men man får ta allt med en nypa salt..:P

gå inte för mycket efter designen om du ska ha en spelskärm tycker jag iaf

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

Vad sägs om en samsung som spelskärm då?
typ Samsung SyncMaster 940BF?

för antalet färger på LG:s känns lite avskräckande..

eller varför inte acer, som typ Acer 19" TFT AL1951ds (2ms)..

för LG har ju 16.2M färger och viewsonics verkar ha lite väl mycket ljuslekage..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

en sak jag lärde mig för länge sedan var att TFT skärmars "hastighet" i ms är fullt beroende av max Hz för uttaget? Om det fortfarande stämmer eller har stämmt så klarar DVI 16ms som mest i uppdaterings frekvens eftersom DVI bara pallar 60 Hz.
D-sub (analogt) klarade 12 ms med sin max frekvens på 75Hz. Om detta är fallet vad har man då för användning av allt under 12 ms? jag har själv 8ms på min TFT...
Någon som vet om detta stämmer? vore tacksam för ett undervisande svar

Visa signatur

e6400 @ 2.4Ghz | Corsair Dominator 2048 pc6400 4-4-4-12 @ 667mhz | Albatron 7950GT 512 | 200gb 7200.7, 250gb 7200.10 | Shuttle SD32G5 | X-fi fatality
Övrigt: | Dell 2007WFP | Creative Inspire 5.1 | Sennister hd 555 | DiNovo Cordless | G5 | Qck Steel |
Dell XPS m1210 (nvidia 7400, 2gb, 4mb cache cpu) | Samsung U-600 | Seagate Freeagent 500gb

Permalänk

X2-Legend:
mjo men hastigheterna är även för hur lång tid det tar för skärmen att byta pixel så hastigheterna har ändå sin betydelse (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

En platt skärm "blinkar" inte på samma sätt som en CRT skärm gör. Därför behöver man inte mer än 60hz idag på de platta skärmarna.. om hz påverkar responstiden har jag aldrig hört talas om faktiskt :S om jag förstår det rätt så som du skrev det x2-legend..

Angående 16.2M vs 16,7M färger tror jag inte spelar någon större roll, inte i spel iaf... finns säkert andra trådar om detta.

Acer AL1951ds verkar ganska bra, 2 ms inte någon särskild bildkvalitet har den utan ganska "normal". Men den har inbyggda högtalare som jag tycker kan vara jobbigt, och den verkar också ha dålig betrackningsvinkel som också kan vara störande. Finns billigare skärmar med samma prestanda.. kostar trots allt också över 4000kr om jag inte tar fel? men visst..det är ingen dålig skärm
SyncMaster 940BF är inte heller någon dålig skärm har jag hört! vet dock inte så mkt om den.. men den är säkert bra

själv jag väntar jag trots det stora utbudet av bra skärmar ändå på en 1970HR från LG

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

angående antalet färger vore roligt att se med egna ögon hur pass allvarligt det är, för det finns ju till och med verb för problemet. Tricom i stan ska ju ha ett direkt sammarbete med LG så man kan ju be dem visa lite hur deras skärmar presterar..

Ingen som har nå förslag dock?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]