Enkel winbaserad webserver?

Permalänk
Medlem

Enkel winbaserad webserver?

Hej allesamman.
Har en domän sedan ett år tillbaka, och har länge lekt med tanken på att starta en mailserver

så att jag kan skaffa mig roliga mailadresser som peter@skruvad.net och liknande.

Sedan också lite för att det är kul att börja nånstans och se om man tycker det är kul och sedan gå på de mer avancerade grejerna.

Har kollat lite på en del mailserverprog men fattar inte mycket.
Finns det inget enkelt, som passar bra för en nybörjare som jag utan allt för stora krav?

Gärna något med en lättförståelig tutorial.
Är alltså ute efter något lättkonfigurerbart mailserverprog med en enkel och lättförståelig tutorial.

Mvh
//Peter

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Det finns mycket "simpla" mailservrar här:
http://www.snapfiles.com/downloadfind.php?action=s&st=mail+se...

Vad du behöver göra även är ju att peka ut en MX-pekare till din server, har du en DNS där du kan lägga in detta i? Jag själv kör med www.zoneedit.com som DNS-tjänst, väldigt smidigt och lättadministrerat.

/G

//edit - den här verkar löjligt simpel: http://www.snapfiles.com/screenshots/smartmailserver.htm

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Man tackar för den infon! Får väl sätta sej ner och kolla igenom det där ngn dag.

Ang mx pekare och det där, har en vanlig domän hos loopia.
Ska kolla på det där med dns och liknande sen, verkar va en hel djungel.

Men tackar för dina svar

/SS

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Ang mx pekare och det där, har en vanlig domän hos loopia.

/SS

Jag surfade till Loopia och se där, dom har tydligen så du får sköta det där helt själv om du vill. MX är den dator som sköter om mail-utbytet med din domän - här skulle du då alltså teoretiskt fylla i din egen burk hemmavids externa ip-adress för att göra den till ansvarig mailserver.

Loopia verkar dessutom stödja vidarebefodring av e-post fullt ut. Du kan alltså cloaka "peter77@swec.se", ge folk visitkort med "peter@skruvad.net" och sedan fixar loopia så att mailet hittar rätt när alla brudar vill maila dig (hmm).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Apache och Exim eller Postfix löser dina behov.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Hedersmedlem

Och sätter man upp utgående SMTP-server hemma också är det bra att tänka på att ISP:erna ofta spärrar utgående port 25 för att förhindra spamning.
Det du behöver göra är att ställa in din smtp-server på att INTE vara open relay samt att allt ska relay:as till en annan SMTP-server, beror på vilken ISP det är men de brukar finnas en relayadress.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG