Permalänk

restauranger

Restauranger och liknande har ju någon automat vart man hämtar drickat ifrån, kanske ta reda på hur en sån funkar? Någon som vet?

Visa signatur

hackarn_90

Permalänk
Medlem

Re: restauranger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hackarn_90
Restauranger och liknande har ju någon automat vart man hämtar drickat ifrån, kanske ta reda på hur en sån funkar? Någon som vet?

Har länsat google på information men inte hittat något.
Ska kolla lite till... Återkommer

Hittade en fräck Tappkran modell "öltapp"
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/web_store.cgi?product=k...
Den har art. nummer 8934

De kanske vore nått så länge innan vi har löst allt annat?

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

Re: Re: restauranger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon
Har länsat google på information men inte hittat något.
Ska kolla lite till... Återkommer

Hittade en fräck Tappkran modell "öltapp"
http://www.humle.se/cgi-bin/web_store/web_store.cgi?product=k...
Den har art. nummer 8934

De kanske vore nått så länge innan vi har löst allt annat?

Den var iofs inte så jefla billig.

Ang. Kylningslösningen så ska det nog gå att fixa ganska lätt. Det knepiga är som sagt kolsyran.

Om man fixar luftunnel som dra ut den varma luften från peltiern och drar in kall lluft till den och så har man en rejäl kylning till den så mår den bra. Och sen sätter man en alufläns på kalla sidan som leder in i drickan, sen tätar man runt omkring som fan så blir det no bra. Alltså, man gör ett håll i tanken för peltiern, kan dock vara ganska svårt att få det helt tätt.
Annars kan man ju sätta kalla sidan på pelten direkt mot tanksidan, om den är i ganska tunn (men inte för tunn) alu (eller koppar, om det inte avger smak. Fast det ärgar ju iofs.) så sätter man en fläns på insidan av tanken.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Re: restauranger

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hackarn_90
Restauranger och liknande har ju någon automat vart man hämtar drickat ifrån, kanske ta reda på hur en sån funkar? Någon som vet?

Där jag jobba var det colaextrakt, kolsyra och vatten som blandades direkt i maskinen. men själva prylarna fanns i stora tankar/behållare. Kolsyran fanns i tryckbehållare. Alltihopa var kopplat med rör och slangar och blandades i maskinen. Ungefär som vattenkranen blandar varmt och kallt...

Fast det finns andra lösningar också, det vet jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Den här då : http://www.humle.se/webstore/ och kolla på fattappning och kolla på produkt 8951 ... kan någon förklara den mer?

BTW vad hönde med min fizz-keeper idé ? den borde ju funka, right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
kolla på produkt 8951 ... kan någon förklara den mer?

Först står det "Regulator till Kolsyretub" en halv cm till höger om art. numret.
Om du inte fattade vid de laget stog det så här om man klickade på bilden:

Beskrivning:
Denna regulator tillåter att man ställer in ett önskat kolsyretryck för fatet,
som sedan bibehålles automatiskt.
Utmärkt både vid kolsyresättning, lagring och servering.
Den primära manometern, graderad från 0 till 300 bar,
visar trycket i kolsyretuben.
Det intressanta är dock trycket som visas av den sekundära manometern,
graderad från 0 till 6 bar.
Denna mätare visar trycket man har ställt in att gälla i fatet.

Nu ska du nog förstå
Kort o gott reglerar man delarna dryck/kolsyra genom att vrida på ratten

Så den ska nog inte vara nått för dig om du inte ska ha ett stort fat på 30L i din burk. Dessutom en kolsyretub på cirkus 250 bar.

De skulle inte jag vilja

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Inaktiv

Alltså... för att kolsyran ska vara kvar i läsken måste det vara ett visst "mottryck" i förpackningen den lagras för att inte kolsyran ska "lossna". Därför MÅSTE det vara en tryckbehållare i datorn, och det måste även finnas något sätt som man pumparupp lufttrycket med. Det lättaste är ju att använda sig av luft, dels för att det finns i obegränsade mänger och att det är gratis. Sen kan man välja lite olika sätt för att pumpa i luften i behållaren. antingen för hand som den där fizzkeeper typ, eller med en kompressor som jag hade tyckt varit coolt. Sen kan man ju även ha en kolsyretub alá sodastream. men då måste man ha den där regulatorn också.
Har man även tryck i behållaren så försvinner undertrycksproblemet. När man har tappat ut ett glas så är det bara att pumpa upp trycket igen till det normala. I och med att det är ett övertryck i behållaren så trycker den ut läsken till en så att trycket är "normalt" när man har tappat ut ett glas.
Hela mitt koncept är väldigt slimmat. en sådan kompressor som jag tänker mig är inte större än 10*5*5 cm typ och tanken kan du bestämma själv, tex 22*10*10 så får du 2 liter + lite extra luftytrymme så man kan bygga upp ett tryck i behållaren. Om man vill spara pengar så kan man också välja att använda sig av en cykelpump med. då slipper man även att betala kompressorn.
De ända kostnaderna blir en tappkran, en cykelventil, plexiglas, aluminium och en pump (kompressor)

Permalänk
Medlem

bygga en trycktank med tillhärande behållare för en kolsyrepatron
Det vore nått, tycka på en knapp så trycksätter man igen med det där coola lilla "pssst"-ljudet ^^

rätt krångligt att bygga dock. Kom mest att tänka på det nu när jag satt och lekte med magasinet till min Sigma SAG, som har en kolsyrepatron i magasinet, för att driva kulorna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Ritat upp lite mer vad jag tror kan funka, enda jag ska ändra på sedan är en lufttunnel igenom datorn....
viola

(klicka på bilden för förstorning noobs )
Material och delar: Spillbitar av plexiglas, 1st peltier, 1 st kylfläns, 2 st 40 mm fläktar, aluminium, 1 st "FizzKeeper", En "tappare"

ide: fyller på läsk och håller kolsyretrycket uppe med "Fizz-keeper", tappar ut läsk igenom tappkranen. peltiern, kylflänsen och fläktarna kyler ner tanken och en lufttunnel igenom datorn transporterar ut luften!

Permalänk
Medlem

hur har du tänlt att fylla på sen när colan tar slut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
hur har du tänlt att fylla på sen när colan tar slut?

jag drar ut tanken, öppnar fizz-keepern och häller ner colan, stänger fizz-keepern, trycker in tanken och pumpar upp trycket

*EDIT* BTW! Kan någon länka till en sån där liten kompressor som alla tycker att det ska vara, hittar bara bollpumpskompressorer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
91:a till 91:a när du kom på det med kolsyran skulle du ha lagt av det är säket inte värt besväret

91:a till 91:or igen då, 91-klubben@sweclockers nästa eller (Y)

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
jag drar ut tanken, öppnar fizz-keepern och häller ner colan, stänger fizz-keepern, trycker in tanken och pumpar upp trycket

*EDIT* BTW! Kan någon länka till en sån där liten kompressor som alla tycker att det ska vara, hittar bara bollpumpskompressorer...

http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=504217667&p...

Btw, fan vad jobbig sida jula har. :-/

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Ok...en liten prislista( utan frakt)
spillbitar från glasmästare: ca 100kr (hoppas jag)*INGEN FRAKT*
Aluminium: vet ej (räknar med ca 100 kr lr mer)*INGEN FRAKT*
Peltier 78W, 40x40mm : 225 kr *hos "overclockers"*
Zalman ZM-NB32K:45 kr *INGEN FRAKT hos "webhallen"*
2 st titan fläktar 40mm :138 kr ------ | | ------ (som ovan)
fizz-keeper:35 kr ------ | | ------
tappkran: vet ej än (räknar med ca 50-150 kr)

Ojojoj vad mycket det blev, jag är inte äns klar (luftrör m.m)
och ser nu att även det enklaste projekt kommer att gå runt 700-1000 kr

Något som kan bli av, men måste börja samla på mig pengar....ska titta på tv nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
Ok...en liten prislista( utan frakt)
spillbitar från glasmästare: ca 100kr (hoppas jag)*INGEN FRAKT*
Aluminium: vet ej (räknar med ca 100 kr lr mer)*INGEN FRAKT*
Peltier 78W, 40x40mm : 225 kr *hos "overclockers"*
Zalman ZM-NB32K:45 kr *INGEN FRAKT hos "webhallen"*
2 st titan fläktar 40mm :138 kr ------ | | ------ (som ovan)
fizz-keeper:35 kr ------ | | ------
tappkran: vet ej än (räknar med ca 50-150 kr)

Ojojoj vad mycket det blev, jag är inte äns klar (luftrör m.m)
och ser nu att även det enklaste projekt kommer att gå runt 700-1000 kr

Något som kan bli av, men måste börja samla på mig pengar....ska titta på tv nu

Du kommer att behöva en mycket större kylare för peltierelementet. Jag har kört med en orginalkylare för en P4 northwood (2.4ghz) och det funkar ju, men det blir inte så kallt. Fått ner temperaturen i en isolerad burk (ett lager liggunderlag) till typ 15 grader och med en rumstemp på typ 23-24grader. Hade en fläns på kalla sidan, ganska stor (typ som zalmans nordbryggekylare).

Jag skulle satsa på en sån här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=37887

EDIT: kom på en till sak. Pelten vill ha en hel del ström. Så ett extern nätagg till peltiern är också bra att ha. Om man nu inte har typ 25(?) ampere på 12v-linan och en ganska strömsnål dator. Iaf inte en värstingdator med SLI och conroe precis. Men nu kan jag inte så mycket om sånt här (nätagg och hur mycket ström peltier och datorer drar). Men bra att veta är iaf att peltiers drar en hel del ström. Tror någon(några) har sagt ett den helst vill ha 11-12A i "starten" och ca 7-9A sen.
EDIT2: stavfel.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

tänk vad folk gör d komplicerat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
jag drar ut tanken, öppnar fizz-keepern och häller ner colan, stänger fizz-keepern, trycker in tanken och pumpar upp trycket

*EDIT* BTW! Kan någon länka till en sån där liten kompressor som alla tycker att det ska vara, hittar bara bollpumpskompressorer...

om du ska ha en kompressor så har du väll ingen fizz keeper?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
om du ska ha en kompressor så har du väll ingen fizz keeper?

Men man kan ju fundera, och då kanske man vill ha en länk (?).

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

cs_maAnIaCx: jag ändrar mig, orkar inte ha en kompressor, stor och ful, enklare med en fizz-keeper...

Permalänk
Medlem

har nå löst problemet med undertryck?
annars skulle typ en stälbar ventil eller liknande vara användbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
har nå löst problemet med undertryck?
annars skulle typ en stälbar ventil eller liknande vara användbart

Har du övertryck så behövs ingen tryckutjämning fram till den punkt då trycket är det samma inne i tanken som utanför dö övertrycket trycker ur colan ut tanken utan att skapa undertryck.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Har du övertryck så behövs ingen tryckutjämning fram till den punkt då trycket är det samma inne i tanken som utanför dö övertrycket trycker ur colan ut tanken utan att skapa undertryck.

Fiffigt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Jahapp....jag har nog fått ihop allt nu och nu är det bara pengar som saknas, ca 700-800 kr om man ska vara exakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.c0pp3rh34d
Jahapp....jag har nog fått ihop allt nu och nu är det bara pengar som saknas, ca 700-800 kr om man ska vara exakt!

Du är inte intresserad av peltiern längre då?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

72:a till 91:a: Det låter dyrt, krångligt och kladdigt det där. Köp läsk för pengarna i stället (Trocadero).

Permalänk
Medlem

en såndär danger den fillport kanske skulle vara intresant för påfyllningen annars...