Vad kostar det att surfa med 3G?

Permalänk

Vad kostar det att surfa med 3G?

Vad kostar det egentligen att använda 3G för tex. surfa, e-post etc. i praktiken?
Vad kostar det mig att surfa in på aftonbladet till exempel?
Operatörerna tar ju ca. 10:-/mb men hur mycket får man för det.
Är jättetacksam för några praktiska exempel på vad man får för 1mb när man surfar med sin mobil.

Tacksam för alla svar!
Tuffejalle

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Det kostar samma som gsm, fast det kan bli lite dyrare i och med det går fortare att få ner sidorna så surfar man in på fler sidor på samma tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aftonbladets webbsida ligger väl på runt 500kB har jag för mig? så det kostar isåfall 5:- med din taxa att ladda aftonbladets förstasida..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zkronk
aftonbladets webbsida ligger väl på runt 500kB har jag för mig? så det kostar isåfall 5:- med din taxa att ladda aftonbladets förstasida..

Då menar du den "riktiga" hemsidan, går du in på wapsidan, eller använder opera mini blir det betydligt mindre....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidh
Då menar du den "riktiga" hemsidan, går du in på wapsidan, eller använder opera mini blir det betydligt mindre....

Intressant. Hur mycket mindre kan man tänka sig? Det är ju inte så kul att surfa för 1:-/websida direkt...;)

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

I övrigt är 10kr/mb ett jävla överpris, i synnerhet om man kopplar telefonen till bärbara datorn och surfar. Några ören för en mb ligger enligt mig mer inom rimlighetens gränser.

Permalänk
Medlem

Om man då vill uppdatera sin SEz531i med nya firmware genom uppdateringstjänsten kommer det hamna på ungerför 30-45kr! Fy!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Intressant. Hur mycket mindre kan man tänka sig? Det är ju inte så kul att surfa för 1:-/websida direkt...;)

Provade nu med Opera mini och gick in på aftonbladets hemsida, var runt 80kb~80öre för din del.

Permalänk

Tack för alla svar! Inte konstigt att det går trögt att få igång 3G.... Det är ju hutlösa priser! Trodde dom byggde 3G för just denna funktion, nog bör dom väl kunna leverera tjänsten med marginaler så att folk kan använda den oxå.
Tack igen för alla svar som sagt.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Tack för alla svar! Inte konstigt att det går trögt att få igång 3G.... Det är ju hutlösa priser! Trodde dom byggde 3G för just denna funktion, nog bör dom väl kunna leverera tjänsten med marginaler så att folk kan använda den oxå.
Tack igen för alla svar som sagt.

Du kan ofta stänga av laddning/visning av bilder också, då sjunker datamängden ofta rätt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Tack för alla svar! Inte konstigt att det går trögt att få igång 3G.... Det är ju hutlösa priser! Trodde dom byggde 3G för just denna funktion, nog bör dom väl kunna leverera tjänsten med marginaler så att folk kan använda den oxå.
Tack igen för alla svar som sagt.

Det är ju samma pris som när man surfar med GPRS, bara det att det går snabbare att ladda ner sidorna.

Jag håller med att det är för dyrt med 10-15kr/MB

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

annnars så finns det ju aftonbladet.se/snabb som drar lite trafik
samma gäller wap.aftonbladet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
annnars så finns det ju aftonbladet.se/snabb som drar lite trafik
samma gäller wap.aftonbladet.se

Jo men det är ändå för dyrt med 10-15kr/MB

Kan inte någon sätta ihop en liten namninsamlingssida?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

alltså det är ju grymt många parametrar som ligger bakom prissättningen.

först och främst skulle det ju bli "omöjligt" att ta betalt för wap/mobil-surf/mail (dvs inte via datorn) eftersom sådana sidor/mail är relativt små, <100kb...
om det nu är några ören per meg så skulle ju kunder kunna surfa/maila i evigheter utan att det genererar någon större inkomst...

vilket leder till problem nummer 2...
ta t.ex gprs. för att komma upp i några hundra kbit så använder den tekniken samma utrymme som flera röstkanaler. surf var något som lades till i efterhand.. problemet är att om det skulle bli såpass billigt som några ören per med att surfa så skulle mobiloperatörernas nät med största sannolikhet k*ka ur totalt (iaf enligt mina spekulationer)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du kan ofta stänga av laddning/visning av bilder också, då sjunker datamängden ofta rätt bra.

Precis. De senaste fyra veckorna har jag surfat för 5163 Kb, eller 18,41:- via Tre. Jag kör med bilder avslagna, men det funkar bra då jag mest läser/postar på forum eller läser i Rotten Library.

Använder man eMSN kommer man ännu billigare undan, då datamängden är mindre.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Vansinniga priser i sverige, verkligen.
Jag är i thailand sedan ett par veckor tillbaka och kör med GPRS till datorn via bluetooth.
Här betalar man inte mängden man laddar ner utan man köper tid istället som man kan vara uppkopplad.

Jag köpte 440 timmars användning för 180kr.

Och det fungerar hur bra som helst över hela landet

Permalänk
Medlem

har en kompis som bor så långt ut på vischan att han inte kan få ADSL utan kör med 3G.

Tror han har en flatrate på 4-500 i månaden vilket verkar rätt fair. Han behövde iofs ett kort för att få in pcmia (sp?) kortet i sin stationära burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oloair
har en kompis som bor så långt ut på vischan att han inte kan få ADSL utan kör med 3G.

Tror han har en flatrate på 4-500 i månaden vilket verkar rätt fair. Han behövde iofs ett kort för att få in pcmia (sp?) kortet i sin stationära burk.

Fungerar kanon med laptop och 3G-lur. Har en Nokia 6630 som jag kör via Bluetooth mot 3s nät. Har man bara 80-90% signalstyrka kommer man ofta upp i 360-380 kbit/sek enligt TPTest. Perfekt för sommarstuga, tåg och bil. Fungerar faktiskt överraskande bra, även på ställen som man aldrig skulle tro, tex paintball-banan mitt ute i skogen

Visa signatur

My arms, your hearse